PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Andis
Roller kam är lite slang för typen av kam :D

En roller kam har ett metal hjul som går mot kamaxeln på det sättet kan man öppna och stänga ventilerna snabbare då roller kammen tillåter det utan att slita ut kammen. Samma sak med en roller viparm den tillåter mer öppning och snabbare öpning stängning.

Vilket tillsammans gör att man kan få mer effekt utan att få så mycket överlapp på ventilerna vilket i sin tur gynnar bottendraget samtidigt aom du får hög max effekt. Tänk bara på att det frestar på fjädrarna och ventilerna så man även uppgraderar dom och kollar att dom inte bottnar vid öppning.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av lennarte
Andis skrev:

Håller med dig ang avgasrör inte kul när det blir för dovt och mycket resonans muller. Går inte att lösa med extra ljuddämpare?
Hur grovt var 1973 års 144 Grand Delux Fuel Injection med B20E avgasrör? Min Mamma hade en sån när jag var liten har helt för mig att den hade grövre avgasrör men draget precis lika dant som övriga 140 serien hade men att det var grövre.

Annars kanske ett sånt avgassystem fungerar för din effekt? Den gick tyst och fint med det kommer jag ihåg. Man brukade börja höra bensinpumpen surra vid 140 km/h bakifrån men inget avgasljud.
Den hade 2" avgasrör. Tror t.o.m att det satt 54mm (2"1/8) klammer vid första skarven. Tror även att dom hade ett grövre grenrär. Men du kanske redan har extraktorrör? Dom gick duktigt. Varvade över 6500rpm på 4-ans växel. dom höll tyvärr inte så länge :(

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SnickarD
Intressant, andis! Aldrig hört talas om förut! :roll: Nu blir de nog inte sånt på min, men man vet aldrig va de kan bli för projekt i framtiden! :)

Ja de blir väl 2". Har extraktorrör nu, men den är 2,5". Kan man buffra ner den till 2" utan att de ställer till de med effekt?
av Andis
SnickarD skrev:Intressant, andis! Aldrig hört talas om förut! :roll: Nu blir de nog inte sånt på min, men man vet aldrig va de kan bli för projekt i framtiden! :)

Ja de blir väl 2". Har extraktorrör nu, men den är 2,5". Kan man buffra ner den till 2" utan att de ställer till de med effekt?
Här hittade jag en rullkam till B20 :-)

Mycket trevlig kam typ om man vill ha vrid och hög toppeffekt över stort varvtals område. Har du provat att trimma med rullkam vill du inte trimma med något annat :-)

Jag tror 2" räcker utmärkt för den effekt du kan få ur en B20 utan överladning. Tittar man på en del nyare Volvo som 2,5T på 210 hk så ser det ut att vara 2" på dom och det räcker till.

http://www.agap.se/res/Default/AGAP_Volvo_B20_5.pdf

Bild
Bild
Bild
av Andis
lennarte skrev:
Andis skrev:

Håller med dig ang avgasrör inte kul när det blir för dovt och mycket resonans muller. Går inte att lösa med extra ljuddämpare?
Hur grovt var 1973 års 144 Grand Delux Fuel Injection med B20E avgasrör? Min Mamma hade en sån när jag var liten har helt för mig att den hade grövre avgasrör men draget precis lika dant som övriga 140 serien hade men att det var grövre.

Annars kanske ett sånt avgassystem fungerar för din effekt? Den gick tyst och fint med det kommer jag ihåg. Man brukade börja höra bensinpumpen surra vid 140 km/h bakifrån men inget avgasljud.
Den hade 2" avgasrör. Tror t.o.m att det satt 54mm (2"1/8) klammer vid första skarven. Tror även att dom hade ett grövre grenrär. Men du kanske redan har extraktorrör? Dom gick duktigt. Varvade över 6500rpm på 4-ans växel. dom höll tyvärr inte så länge :(

Mvh
Lennart

Tackar för Infon Lennert.

Min Mammas bil kördes lugnt så den höll långt :-) var aldrig något strul med själva motorn. Endast en gång någon lödning i något data liknade box fick lödas om har för mig att den satt under passagerare sättet. Yttrade sig att den la av en sekund ibland för att sedan gå igen men lagades av en liten verkstad som gav sig sjutton på att hitta felet. Och visa sig vara en glappande lödning.
Hade varit kul att provköra en sån idag. Visste inte att dom gick så bra.
Kommer mest ihåg att den gick väldigt jämt och fint. Var ju så otroligt länge sen men har för mig att den var lite mer varvilligt och sportigare än B21 och även lite tystare när den varvades. Men var så länge sen kan minnas fel.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SnickarD
Här hittade jag en rullkam till B20 :-)

Mycket trevlig kam typ om man vill ha vrid och hög toppeffekt över stort varvtals område. Har du provat att trimma med rullkam vill du inte trimma med något annat :-)
Jaha, lite undra nockar ser jag.. intressant.. Blir som sagt inte på den här motorn men kanske i framtiden. Alltid kul å testa nåt nytt!

Nu ska jag försöka få hem bilen som står hos mina föräldrar, så jag kan börja ta ur gamla motorn å få ihop nya samt fixa några tvåor.. så kanske den hinner bli körbar till sommaren :)
av AmazonSleper
Den risken är nog bra lite då den konstruktionen ser ut precis som på eftermaknads rullarna till sbc så är tämligen bebrövat :wink:

Apropå kammar så vist hade du Kg 17 kam i denna motorn? Mät upp om den är sliten för har en Kg 17 kam som ligger som knappt gått 400mil som inte alls är specielt kry längre. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]