Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Duvskog
loyd skrev:förr körde jag alltid kopparpasta , nu har man blivit äldre och klokare ( kopparpastan stelnar efter ett tag = kärvande glidbult )
Nuförtiden kör jag bräkelube från crc , verkar va bättre anpassat just för glidpinnar och så vidare ..
Se till att de nya beläggen går lätt på plats , personligen smärjlar jag altid bort så färgen försvinner på glidytorna på de nya klossarna , samt smörjer in med lämpligt medel .. berukar alltid ha bekymmersfria bromsar :D

Hade förmånen att igår få vara med när "ett proffs" bytte belägg fram på en XC70 -07. Han la faktiskt ner oväntat mycket tid på att göra rent klackarna där de nya beläggen ska sitta. Både med kniv och risp. Sen på med någon svart gegga tillverkad av Loctite som också användes till navcentrum och så vidare.

Väldigt lärorikt! Inte bara den trevliga pratstunden med Fredrik på Tornby Bilteknik utan även att han glatt lät mig 'vara med' under det sent påkomma bytet.
av JockeJ
1. Demontera hjulet
2. Bänd bort bygeln på framsidan av ok
3. Ta bort två stycken svarta plastlocken på baksida av ok
4. Ta bort de två bultarna som finns under plastlocken (7mm insex)
5. Tryck/pressa in kolven i oket
6. Demontera ok från okhållare
7. Gör rent, bytt belägg, smörj osv...

Återmontera i omvänd ordning.

Lycka till
av JimBob
JockeJ skrev:1. Demontera hjulet

Lycka till
Rev isär idag och kollade! Japp, smidigt och enkelt!

Siliconfett till glidbultarna
Vad tror ni om zinkpasta till ytorna där beläggen skall sitta?
Kopparpasta har man ju avrått från här!
av Petig
JockeJ skrev:1. Demontera hjulet

Lycka till
Vad tycker ni är smidigaste sättet att trycka/pressa in kolven när oket sitter på plats?, dvs enligt punkt 5 ovan.
av Arne
Det är inget fel på kopparpasta bara man vet var man ska ha det, som gängor och bak skrikplattor. Kopparpasta är inget smörjmedel som man ska använda på glidpinnar och i anslutning till gummidetaljer.
Användarvisningsbild
av apersson850
För att trycka tillbaka kolven när oket är på plats använder jag en skruvtving, som tar tag bakom oket och trycker på belägget på framsidan.
Är oket löst använder jag en tillräckligt stor polygrip.
av Petig
apersson850 skrev:För att trycka tillbaka kolven när oket är på plats använder jag en skruvtving, som tar tag bakom oket och trycker på belägget på framsidan.
Är oket löst använder jag en tillräckligt stor polygrip.
Tack för svaret! Om man, som jag, inte innehar en skruvtving som lämpar sig för ändamålet är det lockande att demontera "bågen" från den del av oket där kolven huserar genom att lossa de fyra T55-skruvarna. Hur ser ni på ett sådant förfarande?

Vilken typ av verktyg används av volvoverkstäderna för att pressa in kolven när oket är på plats? Med all respekt för det citerade svaret ovan har jag svårt att se framför mig hur de använder skruvtving.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns fyra skruvar, som kanske är i storlek T55, som håller ihop själva oket på vissa versioner. Lossa inte dem! En skruvtving som duger till det här jobbet kan du köpa på Biltema för några få kronor.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]