NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Omek
JE Jr skrev:Nja jag sa inte att det inte blir skillnad, utan att det inte skiöjer så mkt under ca 4500varv. Kika länken i mitt diagram t.ex. Skulle också gissa att för att få (den lilla) ökningen imoment under detta varv så optimerar man motorn för 98oktan, så kör du 95oktan så blir det troligen ingen skillnad...
Du menar alltså att det på en 140 hk och 170 hk inte är någon skillnad om man tankar 95?

1. Vridmoment (kraft) X varvtal (tid) = effekt.

Mer troligt handlar det om en vridmomentsbegränsning efter ett visst varvtal....

Detta kan ev. förklara att man upplever en 140 hk som "klen/trött" efter 4500 rpm i jämföresle med en 170 hk....

Men, vad vet jag?
av JE Jr
okej, jag kanske var otydlig. Jag menar i rica-länken i ett föregående inlägg jag gjorde. Där ser man att de lyckats få ut några Hk mer än stdkalibreringen även under 4500rpm. Det är den skillnaden jag gissar de gjort genom att optimera för 98oktan.

Självklart är det skillnad ovanför detta varvtal mellan en 140 och 170Hk på 95oktan eftersom man stänger gasspjället något på 140hk varianten.
av Omek
Men då kan det ju lika gärna vara så att volvos siffror är på 95 och ricas på 98.

Och då har rica inte gjort ett skit.

Förutom att tanka med 98, då.

Eller?
av Lövet
Ingen risk att Volvo skulle köra på ett sämre bränsle än det optimala i sina officiella mätningar.
Användarvisningsbild
av mobe
Jag kan lova att när tester görs av biltillverkare används 98 samt att det med största sannolikhet rekommenderas 98oktan i instruktionsboken. Är även så när man motoroptimerar/chippar en bil så rekommenderas det 98 eftersom ju högre oktan ju högre effekt får man ut.
Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]

XC90 gen 1-fälgar på V60

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”[…]