NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
volvodanne76 skrev:Jag har också en bra kontakt med den lokala volvohandlaren, får ett jättebra bemötande osv. Men det är inte dom som har byggt bilen. Volvo V50 är i mina ögon ingen premiumbil.... Volvo har en lång väg kvar till det.
Jag var nog lite otydlig.

Att Volvo V50 el S40 räknas ju inte till premiumbilar det jag försökte få fram var att även premiumbilar gör sönder.

Men att äga en Audi el BMW o d, när dessa går sönder då kostar det, har kamrater som har Audi dom är lika missnöjda som ni i denna tråden, gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
av Flyfisherman59
Ett bilköp är nästan alltid en förlustaffär. Om man sedan köper en ny bil så blir naturligtvis förlusten större. Jag har mycket svårt att förstå varför man, som privatperson, överhuvudtaget köper en ny bil. En bil som är 2-4 år gammal har oftast tappat en stor del av sitt anskaffningsvärde men kan i princip vara i nyskick. Jag brukar handla mina bilar på Kvarndammen och ofta till väldigt bra priser. Jag brukar välja en modell som jag är intresserad av och under några veckor bevaka vissa objekt. Sedan brukar jag välja perioder då försäljningen ligger litet still (exempelvis inför julhelgen). Ofta är det möjligt att få bilen strax över reservationspriset. Jag kan naturligtvis inte få bilen utrustad exakt som jag vill ha och jag kan behöva skaffa vinter/sommardäck, motor/kupévärmarare, dragkrok etc, vilket också skall räknas in i anskaffningskostnaden. Jag kan även behöva betala resa till försäljningsorten eller betala för frakt av fordonet. Exempelvis så köpte jag min nuvarande V50 för 130 500kr (inkl slagavgift). Enligt Bytbils webbsida så kostade denna modell omkring 180 000 hos bilhandlare vid det aktuella tillfället. För mig tillkom en kostnad för vinterdäck (5 250) och montering av kupévärmarkontakt (850 kr), resekostnad till försäljningsorten (600 kr) samt drivmedelskostnad för att köra hem till min bostadsort (950 kr). Man kanske även behöver ta ut ledigt (förlorad arbetsinkomst?) vilket också får räknas in på minuskontot. Sammantaget så bedömer jag dock att det var en mindre dålig bilaffär för min del.
Nu är det ju tur att någon köper nya bilar annars så skulle det ju inte finnas några begagnade att köpa.
Senast redigerad av 1 Flyfisherman59, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom du frågar varför man köper en ny bil utgår jag ifrån att du aldrig gjort det.
av Flyfisherman59
Nej det är riktigt, en helt ny bil har jag aldrig köpt. Den nyaste bil jag någonsin haft var ungefär ett år gammal. Det kan vara så att jag är för optimistiskt i mina beräkningar och inte har tagit till mig de ekonomiska fördelarna med att köpa en ny bil. Det skulle i så fall vara intressant att höra argumenten för att köpa en ny bil. Om de är tillräckligt bra så skulle jag kanske kunna övertala min fru att det får bli en ny bil nästa gång, vilket jag inte alls skulle ha något emot. Nytt är alltid nytt.
av Malmstroem
Ekonomikst kan du aldrig -- eller nästan aldrig -- räkna hem en helt ny bil. Det finns undantag, t.ex. de som köpte en helt ny XC60 kunde ofta sälja den efter 1-2 år med väldigt liten värdeminskning.

Lite grann beroende på vilken bil du har, och hur pass begagnad bil du väljer att, och hur långt du kör -- så behöver inte alltid skillnaden bli så stor. Jag känner till kalkyler där skillnaden slutar på ett par hundralappar mer i månaden för en helt ny istället för en 1-2 år gammal bil.

Om skillnaden blir så pass liten tycker jag att det går att ekonomiskt försvara inköpet av en ny bil genom att du med stor sannolikhet får mindre risk -- eftersom du vet hur bilen haft det under hela sin livstid.

Jag köpte nyligen en helt ny XC70 D5 AWD. Det inköpet går aldrig att försvara ekonomiskt. Det gick rakt av på nöjeskontot... :wink:
Användarvisningsbild
av SvenB
Flyfisherman59 skrev: Det kan vara så att jag är för optimistiskt i mina beräkningar och inte har tagit till mig de ekonomiska fördelarna med att köpa en ny bil.
Nej det vet jag inte heller om det är. Men du skrev "Jag har mycket svårt att förstå varför man som privatperson, överhuvudtaget köper ny bil". Det var det jag hade annan uppfattning om. Det finns fördelar med det. Och som du själv skrev, nytt är alltid nytt. Jag har lite att jämföra med. 16 av mina 54 bilar har jag köpt nya. Nu skall jag i ärlighetens namn säga att bara 4 av dessa var "rena" privatbilar, de övriga började sin "karriär" som taxibilar.
av jumu01
Flyfisherman59 skrev:Nej det är riktigt, en helt ny bil har jag aldrig köpt. Den nyaste bil jag någonsin haft var ungefär ett år gammal. Det kan vara så att jag är för optimistiskt i mina beräkningar och inte har tagit till mig de ekonomiska fördelarna med att köpa en ny bil. Det skulle i så fall vara intressant att höra argumenten för att köpa en ny bil. Om de är tillräckligt bra så skulle jag kanske kunna övertala min fru att det får bli en ny bil nästa gång, vilket jag inte alls skulle ha något emot. Nytt är alltid nytt.
Försäkringenskostnaden blir lägre i o m vagnskadegarantin ingår 3 år.
När man har en ny bil och ett fel uppstår bekymrar man sig inte för vad det kommer att kosta, man har ju en konsumentgaranti som löper 3 år om man är första ägare, denna har jag kunna åberopa ett par ggr och sparat ganska mycket pengar. (byte av DIMern, andra trevliga elfel och byte av båda sitsarna fram)
Till sist, med en ny bil har bara jag själv ägt den, jag vet vad den varit med om och hur den servats och kört det är en sak jag värdesätter mycket, inga lik i garderoben.

Men tar man upp värdeminskningen så är ju det ovanstående "småpotatis".
Men jag resonerar att "liksvepningen har inga fickor" så jag betalar gärna vad det kostar att ha en ny bil.
av dali
Det främsta skälet till att köpa en ny bil (enligt mig) är att du kan få den exakt som du vill ha den. Det kanske inte är så tungt vägande när det gäller begagnade Volvo som det finns gott om, men för "premiumbilar" är det en mycket mindre marknad och därmed svårare att hitta rätt bil begagnad, i alla fall om man köper inom Sverige.

Sett till ekonomi så är ett normalt bilköp - ny eller begagnad - oftast den sämsta affären man kan göra. Jämför att lägga 500.000 kr på en bil med att lägga samma pengar på en bostad. Bilen är "värdelös" efter 15 år, bostaden har sannolikt stigit i värde.

Å andra sidan, om man har en bostad man trivs med och ekonomiskt utrymme att förlora 5-10.000 kr/månad på en ny bil så är det bara att slå till. Livet är kort och som Kansas uttryckte det, "all your money won't another minute buy".
av Flyfisherman59
Det jag menade med att jag inte kunde förstå hur man kan köpa en ny bil var ur en rent ekonomisk aspekt. Jag förstår mycket väl att du (KKR) inte kan köpa begagnat när du använder dina bilar i ett företag, jag diskuterar detta ur en rent privatekonomisk företeelse.

I mitt fall som jag beskrev i mitt tidigare inlägga så betalade jag ungefär 138 000 kr för min V50 (hos Kvarndammen) som hos bilhandlaren hade kostat c:a 180 000 (begagnad). Om jag däremot hade köpt en ny V50 (i mitt fall två årsmodeller nyare, dock ej någon face lift) med samma utrustning så hade den kostat c:a 250 000 kr. I mitt fall så skulle jag behöva "räkna hem" drygt 100 000 kr.

Känslan av att vara första ägare och även själv kunnat bestämma färg utrustning m.m. är kanske svårare att ekonomiskt värdera. Även om en bil har nybilsgaranti så går det även att försäkra sig mot en mängd fel. Exempelvis så har Kvarndammen en försäkring som kallas X-tra bilgaranti (se länk nedan) som är ganska omfattande. Naturligtvis så kostar även det (2900 kr).

Nåväl, vi lever i ett fritt land och man väljer själv vad man vill lägga sina pengar på. Jag föredrar att lägga mina pengar på resor vilket en del andra säkert tycker är tokigt. En del har råd att både köpa ny bil och resa, och dessa är det ju bara att gratulera. I den sitsen sitter inte jag så därför så blir det begagnat för mig, intill att någon kan övertyga mig om att nytt blir billigare eller åtminstone inte så mycket dyrare än begagnat.

https://www.kvd.se/sv/info/car-warranties.html#
av hanss
Fanns bara en anleding till att jag köpte en ny bil.. Att jag skulle slippa krångel och besök på verkstäder.. Dock har jag aldrig haft en bil som det varit så mycket fel på..

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]