Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 2013xc70
hvilken?
agb007 skrev:
branx skrev:
McDonald skrev: Gratuler teknikens värld, nästan samtliga punkter fel...... :lol:
XC50 släpps inte 2006.
V70 släpps inte 2007.
V90 kommer det aldrig någon.
X90 nya släpps inte 2009

M
Ja det var helvete vad de lyckats schabla till det:)
... men en av punkterna är väl faktiskt sann.
Jag tror på att det kommer en uppföljare för varje kaross och lite nyare men kanske beteckningarna kommer vara annat....s60 är sann och v70n, de kommer ut nästa år...
Användarvisningsbild
av G-kraft
McDonald skrev:Att nya V70 skulle vara mindre än dagens har jag inte en aning om faktiskt, tvivlar på det stakt då den byggs på samma platta som nya S80.
Vad jag med säkerhet kan säga är att det inte kommer en V90.

M
tänkte fråga dig Mcdonald eftersom du jobbar på volvo...delar ingenjörer och designers med sig direkt till personal på vanliga verkstäder och bilhallar så fort de ritat en ny volvo !?!? tror inte det faktiskt...
av agb007
Punkten som så vitt jag vet är sann är vilket år nya v70:n kommer.
av McDonald
G-kraft skrev:
tänkte fråga dig Mcdonald eftersom du jobbar på volvo...delar ingenjörer och designers med sig direkt till personal på vanliga verkstäder och bilhallar så fort de ritat en ny volvo !?!? tror inte det faktiskt...
nja nu bestämmer inte design och konstruktion vilka modeller som kommer ut, det gör strategi och marknads avdelningen tillsammans med ledningen.
Och innan det ens är lönt att börja designa en ny bil går förfrågan ut till alla enheter (fabriker) om beläggning och kapacitet finns för en ny modell.
Dvs inte lönt att konstruera/tillverka en ny bil om inte kapacitet finns.
Alla enheter lämnar pris som presenteras (tillsamans med grova skisser på ny bil) och godkänds av Ford och därefter börjar den riktiga kontruktionen och designen av ny bil.
Hela processen godkänns ett antal gånger till av Ford och kan i värsta fall stoppas.
Så innan nån desing är färdig har kanske både mark/byggnads/line-byggnationer påbörjats och står nästan färdigt innan "fryst design".
Dvs ett antal tusen människor redan inblandade och vet vad som kommer innan en ny bil ens är klar på ritbrädan.
Sådana här förfrågningar sträcker sig 5-6 år i framtiden förresten.

Men till din fråga... design och konstruktion är däremot mycket förtegna med hur en ny bil ser ut, det får de flesta Volvoanställda inte veta förrän efter åravis, men många vet vad som kommer som sagt.

M
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]