Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

"T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.

Det är ju D3 mot t.ex T4F som tillsammans med tex BMW 520D, Passat 2.0 TDI Toyota D4D, Skoda 2.0, Mercedes C200 osv osv rullar ut 100.000-tals mellanklassdieslar med mellan 150-200 hk i en prisklass som kvalar in i tjänstebils/företagsnormen som väl står för nästan 75 % av alla nya bilar."

Om jag inte minns fel så blev priset på en xc70 d5 med summum o automat i stort sett samma som en t6:a, tror det skiljde någon tusenlapp. T:6 har ju summum o automat som "standard". Däremot sa min säljare att han förutspådde att mitt inbytespris om 2-3 år skulle bli avsevärt lägre för bensinaren. Annars var jag nog ändå lte sugen på en go turbosexa men blev ju ännu en diesel. För övrigt lånade jag nyligen en v70 t4 när jag la på dubbdäcken o den gick helt ok, men tycker nog ändå en d5/d3 passar bättre. Hade man fått prova en t:6 hade kanske valet blivit annorlunda.
av Lazy
Hej!
Ja nu gäller det ju D3 mot T4 och jag kan bara jämföra D3:an mot min T5:a som jag ägt tidigare, o T5:an var grym i acc. men jag njuter lika mycket nu med min D3:a som är bränslesnål och har ett bra bottendrag som fungerar bra som bruksbil för mig.
Ja, min V70 T5 med 250+ hk är nästan irriterande att köra efter att man kört D3:an. Dieseln har ju all kraft under 3000 varv medan T5:an har all över 3000. Att man kan åka 130+ mil med D3:an utan att tanka är också underbart.
av Lazy
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:
Guligan skrev:Håller med B20 där. Om en tre år lär det stå rätt många kalla D3:or i hallarna. Jag har svårt att förstå varför diesel är så hysteriskt populärt just nu när bränslet är dyrare och bilen kostar 40-50 Tkr mer. Lite skillnad när jag själv bytte till en diesel 2006, precis som tidigare nämnts var det samma pengar 2,5T vs D5 plus att dieselsoppan var nån krona billigare vs bensin.
Varför, frågar du? Klart det i de flesta fallen blir mkt billigare att köra diesel än bensin. Ta XC70-fallet t.ex., jag vill se den som kör sin T6a billigare än D5.

Nu gissar jag med bergsäkert tonfall, men jag förutspår att D5-dieseln kommer att ha ett betydligt bättre andrahandsvärde än T6an efter 3 år.

Vad gäller D3 2.0 så är väl snarast frågan varför folk är så hysteriska efter just den. D5 är ju en snålare, starkare och betydligt trevligare motor.

Eller så är det så enkelt att en dieselmotor helt enkelt passar bäst till V70ns något sävliga stil. Många drar släp titt som tätt vilket passar motorkarakteristiken.
T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.

Det är ju D3 mot t.ex T4F som tillsammans med tex BMW 520D, Passat 2.0 TDI Toyota D4D, Skoda 2.0, Mercedes C200 osv osv rullar ut 100.000-tals mellanklassdieslar med mellan 150-200 hk i en prisklass som kvalar in i tjänstebils/företagsnormen som väl står för nästan 75 % av alla nya bilar.

Det är dessa volymer av dieselbilar som kommer attt översvämma marknaden.

Jag tvivlar mycket starkt på att dessa 100.000-tals dieselar har en chans att köra in högre bränslepris, högre skatt, högre servicekostnad om de dessutom kostar 50.000-60.000 extra i nypris genom lite lägre förbrukning på några år innan de är nere i samma begpris.
Vad du grundar den här uppgiften på:

Vad gäller D3 2.0 så är väl snarast frågan varför folk är så hysteriska efter just den. D5 är ju en snålare, starkare och betydligt trevligare motor.

Trevligare motor?
Senast redigerad av 4 Lazy, redigerad totalt 0 gång.
D3 och T4 harolika karaktär men är väl totalt sett lika pigga, ungefär.
Jag tror inte manräknar hem D3 lätt. 58000kr ...högre skatt, dyrare försäkring, mer däck (fler Nm)... dyrare service vet jag ej men ofta är det det på diesel. T4 är precis som Audis 180 hk i A6 snål...
Mkt förvånad över att det säljs så många D3 med den prisskillnad som råder.
PH
av Lazy
[quote="perhall"]D3 och T4 harolika karaktär men är väl totalt sett lika pigga, ungefär.
Jag tror inte manräknar hem D3 lätt. 58000kr ...högre skatt, dyrare försäkring, mer däck (fler Nm)... dyrare service vet jag ej men ofta är det det på diesel. T4 är precis som Audis 180 hk i A6 snål...

Varför förvånad, Motorn är ju kanoooon, varför ska jag tänka hur mycket bilen är värd om 2år när jag njutet av den idag?
Ynot skrev:
perhall skrev:D3 och T4 harolika karaktär men är väl totalt sett lika pigga, ungefär.

Varför förvånad, Motorn är ju kanoooon, varför ska jag tänka hur mycket bilen är värd om 2år när jag njutet av den idag?
Klart du ska ha enD3 om du gillar den (f ö såskiljer inte 58 tkr på V60) men Volvo har ju marknadens högsta dieselpåslag vilketär oväntat med tanke på att de är billigast på utrustning bland premium o wannabe-premiumbilar.../PH
av Lazy
VolvoB20 skrev:
SlimShady skrev:Samtidigt är värdeminskningen avsevärt mindre på en dieselmotor än bensinmotorn så man sparar pengar på en diesel!!
Varför det, idag är ju dieselbilen i förkrossande majoritet vad gäller nyförsäljning. Om några år översvämmas begmarknaden av dessa.

Vem ska köpa alla dessa? Bilar äldre än 3 år rullar ytterst sällan över 1500 mil/år enligt statestiken, det lönar sig alltså inte för begköparen att köpa en diesel om den skulle vara dyrare än bensinaren.
Lungt B20, har bytt bilar under 20-års tid o min säljare har köpt/säljt bensinare /diesel under många år har han sålt mer beg. bensin under många år, men han säger att dieselmotorerna kommer att säljas bra 5-10 år framåt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]

Det är membranet i oljefilterhuset som ä[…]