- fre 18 nov 2011, 19:28
#589019
"T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.
Det är ju D3 mot t.ex T4F som tillsammans med tex BMW 520D, Passat 2.0 TDI Toyota D4D, Skoda 2.0, Mercedes C200 osv osv rullar ut 100.000-tals mellanklassdieslar med mellan 150-200 hk i en prisklass som kvalar in i tjänstebils/företagsnormen som väl står för nästan 75 % av alla nya bilar."
Om jag inte minns fel så blev priset på en xc70 d5 med summum o automat i stort sett samma som en t6:a, tror det skiljde någon tusenlapp. T:6 har ju summum o automat som "standard". Däremot sa min säljare att han förutspådde att mitt inbytespris om 2-3 år skulle bli avsevärt lägre för bensinaren. Annars var jag nog ändå lte sugen på en go turbosexa men blev ju ännu en diesel. För övrigt lånade jag nyligen en v70 t4 när jag la på dubbdäcken o den gick helt ok, men tycker nog ändå en d5/d3 passar bättre. Hade man fått prova en t:6 hade kanske valet blivit annorlunda.
Det är ju D3 mot t.ex T4F som tillsammans med tex BMW 520D, Passat 2.0 TDI Toyota D4D, Skoda 2.0, Mercedes C200 osv osv rullar ut 100.000-tals mellanklassdieslar med mellan 150-200 hk i en prisklass som kvalar in i tjänstebils/företagsnormen som väl står för nästan 75 % av alla nya bilar."
Om jag inte minns fel så blev priset på en xc70 d5 med summum o automat i stort sett samma som en t6:a, tror det skiljde någon tusenlapp. T:6 har ju summum o automat som "standard". Däremot sa min säljare att han förutspådde att mitt inbytespris om 2-3 år skulle bli avsevärt lägre för bensinaren. Annars var jag nog ändå lte sugen på en go turbosexa men blev ju ännu en diesel. För övrigt lånade jag nyligen en v70 t4 när jag la på dubbdäcken o den gick helt ok, men tycker nog ändå en d5/d3 passar bättre. Hade man fått prova en t:6 hade kanske valet blivit annorlunda.
XC70 D5 2012 Summum Geartronic