LordVader skrev:Du har en poäng i det där. Ska faktiskt ta mig en funderare på d3 eller d5 själv innan köp.
Sen hur mycket det skiljer vid ett senare byte återstår att se, men lite tillbaka av de 20 för en d5 bör man ju få.
Just denna funderare tog jag mig faktiskt själv nyligen.
Jag lutade länge åt XC70 D5 AWD Aut men nu blir det D3 i stället, f ö lika. Varför? Förnuftets seger över fåfängan?
Första valet av D5 var nog slentrian. Försäljaren sa att nyförsäljningen av XC70 har D5/D3 i fördelningen 80/20, förbrukning och skatt är lika så varför inte? Volvia gav dock olika besked om premieskillnaden. Ena gången var D5 dyrare i vagnskada, andra gången inte. Eftersom vagnskadepremien aktualiseras först efter avslutad vagnskadegaranti så var beloppen inte fastlagda.
En blick på prestandadiagrammen för D3 och D5 säger ju dock att vid normalt lågvarvig dieselkörning så finns ingen skillnad. Vad man önskat av D5 vore i stället ett extra drag redan från början, men det finns knappast. Provkörningarna visade därtill att den högre effekten hos D5, som förvisso finns i högre varvtal, är förenad med en förändrad ljudbild, ett påtagligt, rått dieselknatter som starkt skiljer sig från den annars behagligt tysta drivningen. För den med läggning att - i möjligaste mån med diesel - köra mjukt och kultiverat är det nog lätt att avstå från utnyttjande av merprestanda hos D5. Automatlådan gör dessutom att momentkurvan hos D3 trots sin smalare form blir väl tillvaratagen.
Sedan är det ju som sagts samma fysiska motor. För merkostnaden med D5 får man inget extra turboaggregat, inga grövre dimensioner eller mer sofistikerade komponenter, ingenting som går att ta på. Vad man får är väsentligen andra siffervärden på ett par ställen i motor- och vääxellådsstyrningarnas programminnen, för vilka Volvos merkostnad är noll. Uppenbarligen är förtjänsten sällsynt god på D5.
Att bränsleförbrukningen i praktiken blir något högre på D5 beror enligt Volvotekniker jag konsulterat på att praktisk körning skiljer sig från EU-testcykeln ifråga om effektuttag särskilt i närheten av växlingspunkterna. Jag förstår inte detta precis men kan tänka mig att växellådan försöker tillvarata motorns karaktär genom att ligga kvar längre i stegen om man gasar på.
En del väljer D5 mycket för motoremblemets skull, detta är Volvo och försäljarna på det klara med. Men många gör valet för motorstyrkans skull och dessa vill självfallet ha valuta för merkostnaden. Detta står klart redan av trådar í detta forum där deltagare diskuterar vad som hänt vid ett rödljus när ena eller andra bilen stått i körfältet bredvid. Därför kan en D5, och kanske än mer en trimmad D3, förväntas få ett högre slitage på hela drivlinan inkl AWD än en otrimmad D3, där drivlinan dimensionerats med större marginaler relativt effekten.
Rationella skäl för val av D5 kan dock finnas för dem som brukar dra tunga husvagnar eller för polisens länstrafikgrupper. Men vid normal körning, inklusive normala omkörningar, känns D3 fullt tillräcklig. Försäljare har sagt att D3 inte sällan väljs av resonerande, medvetna kunder för vilka prisskillnaden verkar vara ovidkommande.