Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Enzo skrev:Och som slutkläm, till er alla som skulle vara spekulanter på en 2-3 år beg XC70, givet att båda bilarna är lika i övrigt, vilken väljer ni? D3 med 163 hk eller D5 med 215hk?

Jag vet vad jag hade valt i alla fall!
Så klart väljer man en D5, man jag påstår att alla d5 är lika "billiga" som D3 och inte tvärtom
av Tarsiger
LordVader skrev:Du har en poäng i det där. Ska faktiskt ta mig en funderare på d3 eller d5 själv innan köp.
Sen hur mycket det skiljer vid ett senare byte återstår att se, men lite tillbaka av de 20 för en d5 bör man ju få.
Just denna funderare tog jag mig faktiskt själv nyligen.
Jag lutade länge åt XC70 D5 AWD Aut men nu blir det D3 i stället, f ö lika. Varför? Förnuftets seger över fåfängan?

Första valet av D5 var nog slentrian. Försäljaren sa att nyförsäljningen av XC70 har D5/D3 i fördelningen 80/20, förbrukning och skatt är lika så varför inte? Volvia gav dock olika besked om premieskillnaden. Ena gången var D5 dyrare i vagnskada, andra gången inte. Eftersom vagnskadepremien aktualiseras först efter avslutad vagnskadegaranti så var beloppen inte fastlagda.

En blick på prestandadiagrammen för D3 och D5 säger ju dock att vid normalt lågvarvig dieselkörning så finns ingen skillnad. Vad man önskat av D5 vore i stället ett extra drag redan från början, men det finns knappast. Provkörningarna visade därtill att den högre effekten hos D5, som förvisso finns i högre varvtal, är förenad med en förändrad ljudbild, ett påtagligt, rått dieselknatter som starkt skiljer sig från den annars behagligt tysta drivningen. För den med läggning att - i möjligaste mån med diesel - köra mjukt och kultiverat är det nog lätt att avstå från utnyttjande av merprestanda hos D5. Automatlådan gör dessutom att momentkurvan hos D3 trots sin smalare form blir väl tillvaratagen.

Sedan är det ju som sagts samma fysiska motor. För merkostnaden med D5 får man inget extra turboaggregat, inga grövre dimensioner eller mer sofistikerade komponenter, ingenting som går att ta på. Vad man får är väsentligen andra siffervärden på ett par ställen i motor- och vääxellådsstyrningarnas programminnen, för vilka Volvos merkostnad är noll. Uppenbarligen är förtjänsten sällsynt god på D5.

Att bränsleförbrukningen i praktiken blir något högre på D5 beror enligt Volvotekniker jag konsulterat på att praktisk körning skiljer sig från EU-testcykeln ifråga om effektuttag särskilt i närheten av växlingspunkterna. Jag förstår inte detta precis men kan tänka mig att växellådan försöker tillvarata motorns karaktär genom att ligga kvar längre i stegen om man gasar på.

En del väljer D5 mycket för motoremblemets skull, detta är Volvo och försäljarna på det klara med. Men många gör valet för motorstyrkans skull och dessa vill självfallet ha valuta för merkostnaden. Detta står klart redan av trådar í detta forum där deltagare diskuterar vad som hänt vid ett rödljus när ena eller andra bilen stått i körfältet bredvid. Därför kan en D5, och kanske än mer en trimmad D3, förväntas få ett högre slitage på hela drivlinan inkl AWD än en otrimmad D3, där drivlinan dimensionerats med större marginaler relativt effekten.

Rationella skäl för val av D5 kan dock finnas för dem som brukar dra tunga husvagnar eller för polisens länstrafikgrupper. Men vid normal körning, inklusive normala omkörningar, känns D3 fullt tillräcklig. Försäljare har sagt att D3 inte sällan väljs av resonerande, medvetna kunder för vilka prisskillnaden verkar vara ovidkommande.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:[quote. Provkörningarna visade därtill att den högre effekten hos D5, som förvisso finns i högre varvtal, är förenad med en förändrad ljudbild, ett påtagligt, rått dieselknatter som starkt skiljer sig från den annars behagligt tysta drivningen.
Det är försvann ju i och med de nya piezospridarna som kom MY-10, innan bytte motorn från multipoint till singelpoint vid dryg 3000 rpm med helt anna ljudbild som följd då man varvade.

Nya D5 kör ju multipoint hela vägen upp till fullvarv och låter mest som en elmotor/turbin tycker jag ända upp till 5200 rpm
Tarsiger skrev:Rationella skäl för val av D5 kan dock finnas för dem som brukar dra tunga husvagnar eller för polisens länstrafikgrupper. Men vid normal körning, inklusive normala omkörningar, känns D3 fullt tillräcklig. Försäljare har sagt att D3 inte sällan väljs av resonerande, medvetna kunder för vilka prisskillnaden verkar vara ovidkommande.
Rationella skäl till att välja vare sig D3 eller D5 finns ju inte, även en Drive klarar ju lätt att komma upp i 120 km/h och snabbare får man ju inte köra.....
av Steff 99
Skillnaden mellan D3 o D5 gör sig gällande vid landsvägskörning och speciellt när man skall köra om.
Efter att ha gått från en D5 till en D3 och därefter effektoptimerat D3:an så vill jag påstå att skillnaden på gång och kraft är avsevärd.
Konstigt annars, nu skiljer det 62hk och även från 420nm till 460nm.
Jämfört så ger man sig inte ut på omkörningsäventyr med en D3 om man inte är bomsäker på att det inte kommer ett möte, man märker tydligt att den liksom dör sotdöden runt 3500-4000varv.
Att som en del som vill förringa skillnaden till marginell, där tycker jag de har helt fel, jag vill påstå att det märks att D5 har en massa mer hästkrafter, D3 är en lite slö och sävlig motorvariant.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Nya D5 kör ju multipoint hela vägen upp till fullvarv och låter mest som en elmotor/turbin tycker jag ända upp till 5200 rpm

Rationella skäl till att välja vare sig D3 eller D5 finns ju inte, även en Drive klarar ju lätt att komma upp i 120 km/h och snabbare får man ju inte köra.....
Jag tycker nog nya D5 med dubbla turbo otrevligare än den gamla med enkelturbo. Jag kan aldrig glömma första gången jag körde en V70ND5 Automat första gången, vilket underbart ljud.
Nu tycker jag att det låter tråkigare. Möjligen har mina preferenser ändrats.

Frågan är om man klarar sig med 163 HK i ett år till eller vill ha 200+ direkt.
Min D5 är polestar trimmad och går klart bättre än en XC60 D3 AWD med manuell låda. D5 är mer "bensin" i sitt betéende, dvs trivs rätt bra på högre varv där det inte ger något att varva D3. Precis som man normalt kör alltså, förutom när det är bråttom vid omkörningar.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev: Rationella skäl till att välja vare sig D3 eller D5 finns ju inte, även en Drive klarar ju lätt att komma upp i 120 km/h och snabbare får man ju inte köra.....
Rationella skäl att inte ha en DRIVe är ju många, trafiksäkerhet t ex.
Användarvisningsbild
av MartinS
Variosboy skrev:Generellt tror jag att en bil som är eftertrimmad till säg 200Hk kommer att gå hårdare än en bil som har 200Hk från början, inte på grund av bilen i sig förstås, men på grund av ägaren.. Kanske en svartvit bild, men som sagt generellt..
Jag skulle absolut hellre välja en D5 över en D3 som begagnat om allt annat stämde på båda bilarna (som sagt av andra så är det oftast andra saker som är viktigare än motorvalet).
Däremot skulle jag möjligen avstå köp av en D3 med polsestartrim. En D3 med polestar är körd av någon som gärna vill utnyttja bilens resurser ofta och mycket medans D5:an mycket väl kan ha körts av någon som bara vill ha den största motorn "ifallatt". Jag ser säkert också svartvitt, men det är så jag ser det och skulle handla efter.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:
VolvoB20 skrev: Rationella skäl till att välja vare sig D3 eller D5 finns ju inte, även en Drive klarar ju lätt att komma upp i 120 km/h och snabbare får man ju inte köra.....
Rationella skäl att inte ha en DRIVe är ju många, trafiksäkerhet t ex.
Om man resonerar så är ju min sportmotorcyckel den enda trafiksäkra fordonet som existerar, för den accar satan i gatan så man tror armarna ska slitas av när man accar vid omkörningarna och man slungas förbi som en kanonkula.......

Nä,,,,, grymt acc har aldrig varit en säkerhetshöjjare....

Mycket acc har man för att det för megaskoj...... inte för att det är säkert, jag kör lika säkert i en DRIVe för man får anpassa omkörningarna därefter.....
av acr32
MartinS skrev:
Variosboy skrev:Generellt tror jag att en bil som är eftertrimmad till säg 200Hk kommer att gå hårdare än en bil som har 200Hk från början, inte på grund av bilen i sig förstås, men på grund av ägaren.. Kanske en svartvit bild, men som sagt generellt..
Jag skulle absolut hellre välja en D5 över en D3 som begagnat om allt annat stämde på båda bilarna (som sagt av andra så är det oftast andra saker som är viktigare än motorvalet).
Däremot skulle jag möjligen avstå köp av en D3 med polsestartrim. En D3 med polestar är körd av någon som gärna vill utnyttja bilens resurser ofta och mycket medans D5:an mycket väl kan ha körts av någon som bara vill ha den största motorn "ifallatt". Jag ser säkert också svartvitt, men det är så jag ser det och skulle handla efter.

/Martin
Håller med till fullo! :-)-)

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]