Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pebben skrev:
CarMan skrev:Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.

Hur gör ni hemma? låtert ni inomhus tempen sjunka när det blir kallt?
Håller med där, den lilla skillnaden i förbrukning är försumbar jämfört med övrigt av bilens kostnader. De flesta, om inte alla, mekaniska produkter mår dessutom bra av att vara i drift kontinuerligt.
Nä, nu får i ge er, det var det knasigaste jag har hört.

Till att börja med så funkar ju inte jämförelsen med hemma alls. AC pumpens styrning i bilen är ju rätt dum, den kör järnet till evaporatorluften är nere i +4 grader och håller den sedan där. Sen eftervärmer värmepaketet till önskad temp.

Gör ni likadant hemma, kör ACn på järnet kyla mitt i vintern och sedan fläskar ni på alla elementen samtidigt på max för att komma upp i 22 grader. Då får ni en bra saftig räkning.

Sen att allt mekaniskt måste vara på hela tiden för att inte pajja, Pebben, hallå. Har du alltid vindrutetorkaren på hela tiden en solig sommardag, eller kör upp och ned med elfönstren hela dagarna. Att köra en kort stund ibland borde väll räcka för att hålla sakerna i trim och packboxen i kompressorn oljemättatad?

Dessutom tycker jag luften blir på tok för torr (för mig själv) om man alltid kör AC, fukt och imma har jag aldrig haft problem med på mina rutor.

Nä det håller inte, ni får komma med lite mer hållbara argument varför den ska gå hela tiden utan att pajja.

Jag är villiga att köra min AC hela tiden (inte bara vid defrost eller varmt så man behövar få ned tempen) men då får ni berätta varför det är bra/nödvändigt.
av Steff 99
Varför skall man stänga av något som är automatiskt :shock: jag har beställt bilen med denna funktion , ställ in temp en gång för alla, så står den där , sommar som vinter.
Skulle det vara för att bränsleförbrukningen blir för hög bara för detta?
Då borde jag nog fundera över om jag har råd att överhuvudtaget ha bil.
Enligt instruktionsbok i ALLA bilar jag känner till så är rekomendationen att man kör AC kontunerligt, denna rekomendation har nog ett syfte.
Men självklart är det inte något tvång , alla gör som man själv tycker är bäst. :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ok, dags att göra en +/- lista för AC på 100% av tiden istället för att bara köra när man behöver kylning.

+ Torkar luften så imma försvinner
+ Gör så att ACn inte pajjar (kommer den alltså att pajja om man slår av den och bara kör en gång per månad????)
+ Jag har ju fan betalat för den , då ska den vara PÅ 100% tiden.

- Drar mera bränsle (lite måste den förbruka i alla fall)
- Tar längre tid att få varmt i bilen vid kallstart(Om det är +10 så jobbar den först ned till +4 innan det vänder uppåt mot +22 )
- Kompressor, magnetkoppling och drivrem slits ut av av den hoppar i och ur konstant.
-Torkar luften så den blir för torr att andas. (Subjektivt)

Fortfarande är jag inte säker på vad som är bäst.
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
greeeken skrev:
CarMan skrev:Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.

Vad jag vet så har man jämn temp i bilen även om ac:n är avstängd
Inte om utomhus luften är för varm för att kyla inne luften.
& på vår/höst, är det altid bra att h torr luft så man inte får imma på rutan

Om du har AC:n på så går den ju inte konstant för det !!! men den har tillåtelse att gå!
Jo det vet jag att AC: inte går jämt även om den ä på ON
Men när frågan var pm man har den på jämt så antar jag att skaparen av inlägget menar under vintern .
Då är luften ute OFTAST kallare än den man vill ha i bilen.
Se n beror det ju på äre varmt ute så han man AC:n det är ju därför den finns.
'Men i mitt fall vill ja inte ha torr luft hela tiden i bilen då det blir jobbigt för linserna :D
av Pebben
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev:

Håller med där, den lilla skillnaden i förbrukning är försumbar jämfört med övrigt av bilens kostnader. De flesta, om inte alla, mekaniska produkter mår dessutom bra av att vara i drift kontinuerligt.

Till att börja med så funkar ju inte jämförelsen med hemma alls. AC pumpens styrning i bilen är ju rätt dum, den kör järnet till evaporatorluften är nere i +4 grader och håller den sedan där. Sen eftervärmer värmepaketet till önskad temp.

Gör ni likadant hemma, kör ACn på järnet kyla mitt i vintern och sedan fläskar ni på alla elementen samtidigt på max för att komma upp i 22 grader. Då får ni en bra saftig räkning.

Sen att allt mekaniskt måste vara på hela tiden för att inte pajja, Pebben, hallå. Har du alltid vindrutetorkaren på hela tiden en solig sommardag, eller kör upp och ned med elfönstren hela dagarna. Att köra en kort stund ibland borde väll räcka för att hålla sakerna i trim och packboxen i kompressorn oljemättatad?

Dessutom tycker jag luften blir på tok för torr (för mig själv) om man alltid kör AC, fukt och imma har jag aldrig haft problem med på mina rutor.

Nä det håller inte, ni får komma med lite mer hållbara argument varför den ska gå hela tiden utan att pajja.

Jag är villiga att köra min AC hela tiden (inte bara vid defrost eller varmt så man behövar få ned tempen) men då får ni berätta varför det är bra/nödvändigt.
Klart att jag alltid har torkarna på :). Nä såklart inte för jag tycker det är störande.
Håller dock med dig om att det kan blir för tort, har inte ont av det själv men vet att många har ont av det. Dock är det faktiskt så att start och stopp det det som sliter mest på mekaniska konstuktioner. Ta ex. motorn. En motor som gott konstant i 20000mil är enligt mig mycket bättre än en som gått 2mil mellan varje kallstart men ändå bara gått 10000mil. Vidare kan vi ta hårddisken i en dator. Bör gå konstant också för det sliter minst på den.
Nu är det inte så att AC-pumpen pajar nödvändigtvis men den slits mindre i drift.
Är det så på Volvo att den inte stängs av på vintern vid start i autoläge verkar det ju idiotiskt. På Saab och BMW är det inte så iaf.

Min mening är att det spelar ingen roll igentligen, det är oftast inte pumpen i sig som pajar ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pebben skrev:
VolvoB20 skrev:
Pebben skrev: Håller med där, den lilla skillnaden i förbrukning är försumbar jämfört med övrigt av bilens kostnader. De flesta, om inte alla, mekaniska produkter mår dessutom bra av att vara i drift kontinuerligt.

Klart att jag alltid har torkarna på :). Nä såklart inte för jag tycker det är störande.
Håller dock med dig om att det kan blir för tort, har inte ont av det själv men vet att många har ont av det. Dock är det faktiskt så att start och stopp det det som sliter mest på mekaniska konstuktioner. Ta ex. motorn. En motor som gott konstant i 20000mil är enligt mig mycket bättre än en som gått 2mil mellan varje kallstart men ändå bara gått 10000mil. Vidare kan vi ta hårddisken i en dator. Bör gå konstant också för det sliter minst på den.
Nu är det inte så att AC-pumpen pajar nödvändigtvis men den slits mindre i drift.
Är det så på Volvo att den inte stängs av på vintern vid start i autoläge verkar det ju idiotiskt. På Saab och BMW är det inte så iaf.

Min mening är att det spelar ingen roll igentligen, det är oftast inte pumpen i sig som pajar ändå.
Hårddiskar mår INTE bra av att gå nonstop, de måste spinna ned ibland för att må bra och smörja tex lagret. Ska du köra HDn hela tiden ska du köpa dyra server-diskar. Jag vet jag har en hög skurna HDs här.

Luften blir så torr att både jag och tjejen får slita ur linserna, de sitter som plåsterlappar i ögat efter mycket AC åkande. :shock:

Den stackars kompressorn hoppar ju av/på var 20 sek, det måste väl fresta enormt i längden.

Du kan inte jämföra med en ny BMW, för på BMW så sitter en progressiv pump som snurrar hela tiden och kan reglera flödet steglöst, där kan jag förstå att man kan ha den påkopplad hela tiden.
Användarvisningsbild
av greeeken
Ennegativ sak till är vid omkörningar.
Har du AC:n på så tar de längre tid attvarva upp motorn.
AC:n stjäl kraft
Användarvisningsbild
av CarMan
Några enkla saker som rättar til allt för er!

1 jämförelsen men hemma var att man vil ha 100% komfort, inte att systemena arbetar exakt likadant.

2. AC:n går inte om den inte behövs! den går altså inte o torkar luften jämt & den går inte om utomhus lufen är tillräckligt kall.

Vinter tid startar ac:n uder bilens uppvärmnings fas 6 samtidigt får man mer luft på vindrutan, detta för att hålla imma borta!

at stänga av Ac: är onödigt, för dom tll fällen då man inte vill ha den på, så är den ialla fall inte på !
Användarvisningsbild
av 58
Vi har 6 V70 på mitt jobb som går många timmar och många mil varje dag, dessa står alltid på Autoläget och av allt som pajat på dessa bilar så har ALDRIG Ecc-systemet gått sönder på nån av bilarna, och jag har bara hört ett fåtal andra kollegor som haft problem med detta.Om det finns en autofunktion så är ju systemet byggt för att sköta sig självt,och det gör det suveränt, så mitt råd är att kör med auto och reglera tempen med tempvreden så kommer grejorna hålla länge.
Användarvisningsbild
av falcon
Japp den är på i ur och skur, det finns enl min mening ingen anledning att slå av den.
Om den tar effekt så är det inget jag märker ngt av iaf.

//Peter

Be någon annan chippa istället åt[…]

Vid topplocksbyte/renovering så ingår […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Jag gått från sensus i vår tidig[…]

Har du ont om gas så kan du få ett vin[…]