- fre 14 apr 2006, 09:06
#38138
Till att börja med så funkar ju inte jämförelsen med hemma alls. AC pumpens styrning i bilen är ju rätt dum, den kör järnet till evaporatorluften är nere i +4 grader och håller den sedan där. Sen eftervärmer värmepaketet till önskad temp.
Gör ni likadant hemma, kör ACn på järnet kyla mitt i vintern och sedan fläskar ni på alla elementen samtidigt på max för att komma upp i 22 grader. Då får ni en bra saftig räkning.
Sen att allt mekaniskt måste vara på hela tiden för att inte pajja, Pebben, hallå. Har du alltid vindrutetorkaren på hela tiden en solig sommardag, eller kör upp och ned med elfönstren hela dagarna. Att köra en kort stund ibland borde väll räcka för att hålla sakerna i trim och packboxen i kompressorn oljemättatad?
Dessutom tycker jag luften blir på tok för torr (för mig själv) om man alltid kör AC, fukt och imma har jag aldrig haft problem med på mina rutor.
Nä det håller inte, ni får komma med lite mer hållbara argument varför den ska gå hela tiden utan att pajja.
Jag är villiga att köra min AC hela tiden (inte bara vid defrost eller varmt så man behövar få ned tempen) men då får ni berätta varför det är bra/nödvändigt.
Pebben skrev:Nä, nu får i ge er, det var det knasigaste jag har hört.CarMan skrev:Självklart har man AC:n på hela tiden om man prioriterar imfria rutor & jämn tempratur i cupen ! sen att den drar lite mer sopp gör inget, det är inte så stor skilnad.Håller med där, den lilla skillnaden i förbrukning är försumbar jämfört med övrigt av bilens kostnader. De flesta, om inte alla, mekaniska produkter mår dessutom bra av att vara i drift kontinuerligt.
Hur gör ni hemma? låtert ni inomhus tempen sjunka när det blir kallt?
Till att börja med så funkar ju inte jämförelsen med hemma alls. AC pumpens styrning i bilen är ju rätt dum, den kör järnet till evaporatorluften är nere i +4 grader och håller den sedan där. Sen eftervärmer värmepaketet till önskad temp.
Gör ni likadant hemma, kör ACn på järnet kyla mitt i vintern och sedan fläskar ni på alla elementen samtidigt på max för att komma upp i 22 grader. Då får ni en bra saftig räkning.
Sen att allt mekaniskt måste vara på hela tiden för att inte pajja, Pebben, hallå. Har du alltid vindrutetorkaren på hela tiden en solig sommardag, eller kör upp och ned med elfönstren hela dagarna. Att köra en kort stund ibland borde väll räcka för att hålla sakerna i trim och packboxen i kompressorn oljemättatad?
Dessutom tycker jag luften blir på tok för torr (för mig själv) om man alltid kör AC, fukt och imma har jag aldrig haft problem med på mina rutor.
Nä det håller inte, ni får komma med lite mer hållbara argument varför den ska gå hela tiden utan att pajja.
Jag är villiga att köra min AC hela tiden (inte bara vid defrost eller varmt så man behövar få ned tempen) men då får ni berätta varför det är bra/nödvändigt.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.