Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Snacksalig skrev:Som vanligt har ingen kollat upp fakta, utan bara fört dålig kunskap vidare. Se kapitel 5 i bruksanvisningen:
http://www.britax.se/media/1797340/bruk ... i-tech.pdf
Stolen monteras framåtvänd med vuxenbältet som håller stolen. Barnet sitter fast med selen i stolen. Sålunda ingen belastning på barnet vid kollition. Kap 6 redovisar visserligen en sådan montagemetod som du beskriver, men man behöver ju inte använda den.
Man ska inte kasta pil i kuvös. :twisted:

Framåtvänd enl kapitel 5 : 9-18 kg <4 med stolens bälte.
Framåtvänd enl kapitel 6 : 15-25 kg >4 år med bilens bälte.

Att sätta en fyraåring framåtvänd har aldrig varit ett alternativ. Monterar du stolen framåtvänd och fäster en femåringen i stolens bälte använder du inte en godkänd kombination och således gäller inte försäkringar mm. Om man kan montera den framåtvänd med isofix blir vikten inte ett problem men den finns väl inte med isofix?

Jag håller med om att multitech känns som en rejäl stol, de flesta britax gör det, och du har helt rätt i att den säljs med volvologga också. Om den var med i det test som du refererar till eller inte vet jag inte men besafe izikid är den stol som brukar få bäst i tester, inkl överlasttester. Att stolen inte är Plustestad gör den naturligtvis inte mindre säker, men det finns stolar som är dokumenterat säkra så om man kan låta bli varför välja en som är inte är det?
Enligt vägverket har man ju nu börjat se följden av lata 70-talister som vänder barnen framåt när de är 3. Dvs dödstalen ökar bland 3-5 åringar pga av detta.
Problemet med ISOfix för bakåtvänd montering är att de inte är godkända för mer än 18kg.
Vi köpte en Multitech till treåringen som vi ska använda så länge vi kan, dvs uppåt 5 år. Iofs svär jag varje gång jag flyttar den mellan bilarna eftersom jag är van vid ISOfix sedan tidigare.
V70 är trång, precis som BMW 5 serie, Audi A6, Passat etc etc. En Golf är klart större i kupen.
Hej,

Hämtade ut min sprillans XC70 idag och fick hjälp av ett "proffs" från bilbutiken att flytta min Britax Hiway till höger baksäte i nya bilen.

Och visst blev det skillnad! Nu kan jag sitta bekvämt i passagerarsätet fram, för att inte tala om frun som är 15 cm kortare än jag - hon begrep inte att barnstolen satt på plats när hon hoppade in där fram för första provturen innan jag påpekade det! (tonade rutor...)

Undrar fortfarande vad jag gjorde för fel i egna första monteringen, men nu är det löst och jag är överbevisad, det går att få bra plats där fram i V70/XC70 även med bakvänd barnstol där bak! :-)

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]