- tis 31 maj 2011, 19:14
Framåtvänd enl kapitel 5 : 9-18 kg <4 med stolens bälte.
Framåtvänd enl kapitel 6 : 15-25 kg >4 år med bilens bälte.
Att sätta en fyraåring framåtvänd har aldrig varit ett alternativ. Monterar du stolen framåtvänd och fäster en femåringen i stolens bälte använder du inte en godkänd kombination och således gäller inte försäkringar mm. Om man kan montera den framåtvänd med isofix blir vikten inte ett problem men den finns väl inte med isofix?
Jag håller med om att multitech känns som en rejäl stol, de flesta britax gör det, och du har helt rätt i att den säljs med volvologga också. Om den var med i det test som du refererar till eller inte vet jag inte men besafe izikid är den stol som brukar få bäst i tester, inkl överlasttester. Att stolen inte är Plustestad gör den naturligtvis inte mindre säker, men det finns stolar som är dokumenterat säkra så om man kan låta bli varför välja en som är inte är det?
Snacksalig skrev:Som vanligt har ingen kollat upp fakta, utan bara fört dålig kunskap vidare. Se kapitel 5 i bruksanvisningen:Man ska inte kasta pil i kuvös. :twisted:
http://www.britax.se/media/1797340/bruk ... i-tech.pdf
Stolen monteras framåtvänd med vuxenbältet som håller stolen. Barnet sitter fast med selen i stolen. Sålunda ingen belastning på barnet vid kollition. Kap 6 redovisar visserligen en sådan montagemetod som du beskriver, men man behöver ju inte använda den.
Framåtvänd enl kapitel 5 : 9-18 kg <4 med stolens bälte.
Framåtvänd enl kapitel 6 : 15-25 kg >4 år med bilens bälte.
Att sätta en fyraåring framåtvänd har aldrig varit ett alternativ. Monterar du stolen framåtvänd och fäster en femåringen i stolens bälte använder du inte en godkänd kombination och således gäller inte försäkringar mm. Om man kan montera den framåtvänd med isofix blir vikten inte ett problem men den finns väl inte med isofix?
Jag håller med om att multitech känns som en rejäl stol, de flesta britax gör det, och du har helt rätt i att den säljs med volvologga också. Om den var med i det test som du refererar till eller inte vet jag inte men besafe izikid är den stol som brukar få bäst i tester, inkl överlasttester. Att stolen inte är Plustestad gör den naturligtvis inte mindre säker, men det finns stolar som är dokumenterat säkra så om man kan låta bli varför välja en som är inte är det?
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936