Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

så bakterierna pluggar bara igen filtret när man kör på full gas?

Lägg ned, det är vanlgit att dom suger luft, så det är alla gånger det på din med.

Om det är baktereier så ser man en tydlig tjock brungrå gröt i filtret & tanken. (bara att öppna filtret o kolla)
Allt jag skriver på forumet tar jag från huvet. Jag har inga nummer i huvet, mins inte ens om packningen går att köpa lös, eller om man köper hela hållaren.

Men jag vet att det finns ett tj, där man bygger om till nya plast oktett, först p så sett bli av med problemet.

Börja med att ta isär o kolla smusslen, vilket skick den är i. Då ser du även skicket på gummi packningne.
Jo ligger en tie rapport på nytt hus.. (kostar kring 1500kr själva huset har jag för mig)..
Men jag tror inte det är problemet. Som sagt, byt bränslefilter och häll i antibachtmedel, (har du problem med tjuvluften "trasig packning" blir bilen istort sett okörbar, tänder upp motorlampa vid hårdare belastning varje gång)..
Men det är klart, Carman ska ju vara en sorts guru här men detta fall tror jag, observera tror jag. att felet är bakteriebildning..
Toffelhjälten skrev:Jo ligger en tie rapport på nytt hus.. (kostar kring 1500kr själva huset har jag för mig)..
Men jag tror inte det är problemet. Som sagt, byt bränslefilter och häll i antibachtmedel, (har du problem med tjuvluften "trasig packning" blir bilen istort sett okörbar, tänder upp motorlampa vid hårdare belastning varje gång)..
Men det är klart, Carman ska ju vara en sorts guru här men detta fall tror jag, observera tror jag. att felet är bakteriebildning..

det finns 2 kännd ställen som brukar dra sjuvluft + att det kan dra sjuvlust i varje skerv på vägen.
Om man vid långa eller upprepade gaspådrag får en felkode på förhgt eller får lågt bränsletryck så är det oftast att man då sammlat påsig så mycke luft att bilen får tryck förendring i fuelailen o sätter felkod.

fäljden av felkoden är att bilen går i limphome & stängar av urboregleringen (bilen blir orkeslös) bara att starta om bilen (funkar fint att göra i farnen) så har du en "frisk" bil igen.

När man byter filter på dom som har plåtfilter så är det vanligt att den vita plastmuttern förljer med ned, detta gör att man då samtidigt lossar överdelen på filterhållaren, den pressar silbaka på plats när du återmonterar filtret, men dan kanske inte kommer exakt i samma läge. då det är en aludel som korigerar så kan et nyt läge innebära att packningen inte längre tätar (det är också ganska mycka skräp där uppe som kan komma imellan.

men som sagt så är de ju enkelt at kolla om du kar skrp itanken, får då ligger det i filtret.
Disel bakterier hinner sällan växa i en biltank, då man omsätter bränslet i tanken innan det hinner växa till så stora mängder så du ser dom.
Bilen har fungerat bra tills igår. Då stannade den 5-6 gånger på några mil eller rättare sagt gåer i limp home. Jag ska idag åka och köpa ett nytt filter samt bakteriamedel. Det äknns mer och mer som att det är tjuvluft. Jag kollar det billigaste först.

Ska köpa: Red Line Diesel Fuel Biostat

Filterhållaren blir nummer 2

Oringar fram blir nummer 3
det billigaste är ju att ta ned o kolla delen ovanför filtret, kola hur tätningsytan ser ut. det kostar ju 0:-
Jag fattar inte att du inte gjort deta ännu, efter alla tips!
Den kan inte ge felkod på förhöjt bränsletryck

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.