- tor 12 maj 2011, 16:25
#528603
Tokee skrev:Är lite osäker på 1.6litern om det är en citroën-motor? Franska bilar har väl aldrig haft driftsäkerhetsstatus?PSA (Peugeot/Citroen) har avsevärt mycket längre erfarenhet av dieselmotorer än Volvo. De konstruerade partikefiltret och var nära nog först med moderna commonrail-dieslar. Allra först var Fiat/Alfa. PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar och sitter i mängder av bilar, allt från enklare Volvo V50 till Citroen C6 och Jaguar XJ. Deras dieslar har mycket lång livslängd. Vad gäller "driftsäkerhetsstatus", så bygger sån´t ofta på myter och har sällan med motorkonstruktioner att göra, utan verkar mer handla om smärre elektronikproblem när en modell är ny. Även där finns det mycket myter. På den lilla svenska marknaden, så säger ryktet än sak, men den oerhört mycket större marknaden på kontinenten något annat. En fransman skulle antagligen kalla Volvo för en konstig, opålitlig, utländsk bil och föredra en pålitlig Citroen. Kan i sammanhanget nämna en sällsynt misshandlad och illa skött Citroen-kombi med turbodiesel från 1995, som jag känner till. Den bilen har gått över 145 000 mil (!) utan motorrenovering och går fortfarande utmärkt. Där kan vi snacka om motorkvalitet som vare sig tyska eller svenska motorkonstruktioner kommit i närheten av. Jag skulle utan tvivel rekommendera just en fransk diesel av mindre modell för V50 som det bästa valet
D5 som är Volvos egna verkar vara en bra och säker motor som går hur långt som helst, speciellt om man ser på alla gamla V70N taxibilar.