NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Tokee skrev:Är lite osäker på 1.6litern om det är en citroën-motor? Franska bilar har väl aldrig haft driftsäkerhetsstatus?
D5 som är Volvos egna verkar vara en bra och säker motor som går hur långt som helst, speciellt om man ser på alla gamla V70N taxibilar.
PSA (Peugeot/Citroen) har avsevärt mycket längre erfarenhet av dieselmotorer än Volvo. De konstruerade partikefiltret och var nära nog först med moderna commonrail-dieslar. Allra först var Fiat/Alfa. PSA är världens största tillverkare av personvagnsdieslar och sitter i mängder av bilar, allt från enklare Volvo V50 till Citroen C6 och Jaguar XJ. Deras dieslar har mycket lång livslängd. Vad gäller "driftsäkerhetsstatus", så bygger sån´t ofta på myter och har sällan med motorkonstruktioner att göra, utan verkar mer handla om smärre elektronikproblem när en modell är ny. Även där finns det mycket myter. På den lilla svenska marknaden, så säger ryktet än sak, men den oerhört mycket större marknaden på kontinenten något annat. En fransman skulle antagligen kalla Volvo för en konstig, opålitlig, utländsk bil och föredra en pålitlig Citroen. Kan i sammanhanget nämna en sällsynt misshandlad och illa skött Citroen-kombi med turbodiesel från 1995, som jag känner till. Den bilen har gått över 145 000 mil (!) utan motorrenovering och går fortfarande utmärkt. Där kan vi snacka om motorkvalitet som vare sig tyska eller svenska motorkonstruktioner kommit i närheten av. Jag skulle utan tvivel rekommendera just en fransk diesel av mindre modell för V50 som det bästa valet
av v50d5r
andreas_lofgren skrev:Det finns bara en att välja på om den ska vara Volvos egen och det är D5. Dock så finns det inget som säger att den skulle hålla bättre för det. Både 1.6D och 2.0D håller alldeles utmärkt men kräver partikelfilterbyte vilket kostar lite pengar. Å andra sidan är de ganska många deciliter per mil snålare än D5.
Förstår inte vad du har fått att en 2.0D drar decilitrar mindre än en d5a? Jag äger både en C30 2.0D (2008) och en V50 D5 (2009)
och jag är allt annat än nöjd med min 2.0D, den drar 1 Deciliter mera (uppmätt) vid pump än min D5a. Och 2.0D har otroligt dyra servicar,
vid 12k ska Filter bytas och additiv fyllas, och det är dyra historier. Skatten är knappa tusingen dyrare per år än 2.0D (2200 vs 3300kr per år) + D5an är otroligt mycket roligare att köra än den trötta 2-liters 4an.

Iofs vet jag inte om du pratar om äldre motorer tex 05-06.. Jag kommer inte kunna leva med mig själv om jag säger att du ska köpa en 2.0D.
Ta en D5a R-design med momentum minimum, så blir du nöjd ;)
av timebandit
När ni skriver dyra servicar för 2.0D, Vad är dyra servicar för er?
Senast vid ett 6000mils intervall så betalade jag ca 4000:- hos en Volvoanläggning. För en helt vanlig service betalade jag senast 2200:-
Detta gäller våran V50 2007 2.0D

Visst är 12.000mils servicen dyr men vem säger att du verkligen måste byta partikelfiltret? Man byter ju den inte om man inte har problem med den. Varför inte byta DPF hos en annan firma istället? Emisionsgarantier etc är ju ändå borta efter 12.000mil?
Bytte mitt DPF själv senast men man behöver ju faktiskt inte köpa original. Mitt kostade 2700:- jämfört med ca 8000:- som Volvo tar?
Det finns pengar att spara om man bara är villig att kolla upp information.

Vi är mycket nöjda med våran 2.0D 2007 iaf :)
av v50d5r
timebandit skrev:När ni skriver dyra servicar för 2.0D, Vad är dyra servicar för er?
Senast vid ett 6000mils intervall så betalade jag ca 4000:- hos en Volvoanläggning. För en helt vanlig service betalade jag senast 2200:-
Detta gäller våran V50 2007 2.0D

Visst är 12.000mils servicen dyr men vem säger att du verkligen måste byta partikelfiltret? Man byter ju den inte om man inte har problem med den. Varför inte byta DPF hos en annan firma istället? Emisionsgarantier etc är ju ändå borta efter 12.000mil?
Bytte mitt DPF själv senast men man behöver ju faktiskt inte köpa original. Mitt kostade 2700:- jämfört med ca 8000:- som Volvo tar?
Det finns pengar att spara om man bara är villig att kolla upp information.

Vi är mycket nöjda med våran 2.0D 2007 iaf :)
Förstår din poäng. MEN nu var det ju tal (iaf från min sida) att följa servicerna, utan undantag.. Kan ju skippa att byta kupé filter jag också - även om det kostar långt ifrån lika, så håller det inte att säga att man kan skita i att byta DPF. Har man en bil för ett X-antal 100 tusen så tycker jag att man inte ska snåla, och serva bilen efter konstens alla regler, gör man inte det har man antagligen köpt en för dyr bil, IMO.

Jag hade inte råd, så jag bytte till ett billigare alternativ (D5)
av Unpiero
D3/D4 är enligt min mening överlägset bästa dieselmotorn till V50 - starkast och (i vissa fall även snålast!). Min erfarenhet är att V50:an med de mindre motorerna (från Peugeot - dvs 115-hästars D2 och DriveE med 110hk) bara är väsentligt snålare än D3/D4 när man finkör i 80-90km/h. Så fort jag kör på motorväg så drar soppaförbrukningen hos D2 och DriveE iväg. Min slutsats: V50 med DriveE och D2-motorn är en undermotoriserad bil, dvs de motorerna får jobba så mycket mer i samma hastighet än D3/D4 att de drar nästan lika mycket. Jag har som snålast kört D4 automat på motorväg på 0,50 l/mil (Sthlm-Malmö). Snålare har jag bara lyckats köra med en V50 D2 Uppsala-Laxå - och då rymmer den sträckan en hel del 90-väg.
Köpte nyligen en V50 D4 via Netbil-auktion och har dessförinnan kört i jobbet sisådär 350-400 mil med automatväxlade V50 D3 och D4-hyrbilar (samt nästan lika långt med manuellväxlade D2:or och DriveE hos Hertz. Jag kollar alltid bränsleförbrukning genom att nollställa trippmätaren efter fulltankning och sedan dividera fylld volym diesel vid påföljande fulltankning med körd sträcka enligt trippmätaren.
av MatsO
Jag är ju partisk då jag har en V50 D4 men jämför jag den med D2 och 1.8F som jag också har kört en hel del med så finns det inte en chans i världen att jag skulle byta bort D4:an.

Skattemässigt så ligger D4 på runt 1900 så den är billigare skattemässigt, dricker mindre Diesel och är billigare att Serva än en 2.0D. Jag valde att lägga på lite pengar när jag köpte min för att kunna köpa just en -11 med D4 motorn istället för en 10:a med 2.0D
Användarvisningsbild
av P210
Är sugen på en V50 och undrar vilken den bästa dieselmotorn är? Med bästa menar jag kvalitémässigt. Borde det inte vara någon av Volvos egna?
Kikade lite och D5 verkar inte finnas längre vid nyköp?
- Letar du V50 är ju sista årsmodellen MY12!

När det gäller dieselmotorer så undvik 1.6 DrivE, 1,6D/D2, suboptimerade för att vara bränslesnåla med smalt effekt/momentregister - tråkiga.

2.0D på 136hk från PSA är däremot en trevlig motor med effekt som passar bra i V50, hade den även i min förra tjänstebil - peugeot 508 2.0 Hdi. Peugeot byter inte partikelfiltret som Volvo vill med 12000mils intervall, behövs ett nytt får du ett utbytes som är urtvättat!

Satsar du på den här spisen så åk till Peugeot och få det rentvättat, eller köp ett billigt på nätet och byt innan Volvoservicen.
Denna motor behöver även additiv.

Ska du ha lite riv i kärran så snackar vi D5/D4/D3!

Har nu en V50 D5 MY10 med sexväxlad manuell låda, i mitt tycke den enda lådan som gör motorn rättvisa!
Med manuell växellåda höjs vridmomentet till 400 Nm (automaten pallar bara 350Nm) och kraften som kommer strax innan 2000rpm är helt brutalt underbar - med den sega femväxlade automatlådan försvinner den känslan till 90%!

Tyvärr brummar det kraftfullt om D5-motorn, hade önskat mig lite ljudisolering mellan motorrum och kupé för att känna premiumkänslan.
Men gillar man dieselknatter låter det som om man hade en Caterpillar under huven!

Förbrukningsmässigt snittar jag efter 3000 körda mil på 0,63lit/mil uppmätt vid tankning/körda kilometrar, färddatorn visar då ca 0,57lit/mil
12000mil sevice gick på 4300:- inkl kupéfilter, ska servas en gång per år eller max 3000mil vilket ger mig låga kostnader som kör mycket.
Skatten är en tusing billigare än D5 med automat, gav 3200kr sist.

Så nån krona extra i bränsle och en krona till i skatt/mil i jämförelse med en snåldiesel och ev partikelfilterservice (12000:- vid 12000mil = en krona milen) - Det är värt varenda öre....
Användarvisningsbild
av StringerBell
Polestar har extrapris på Polestar-optimering till D5 just nu. 450nm och 205 hk på den manuella D5:an.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]