Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Volymenhet per area är ju det allra viktigaste när man räknar på värmeöverföring.
Jag har inte formlerna i huvudet men när jag läste kursen värmetransporter förra våren var just arean en del i varje formel.

Area, värmeskillnad mellan ytorna och tiden är de variabler som är viktigast.
Tiden som varje volymenhet luft befinner sig i filtret torde vara minimal.
Det gäller ju dock även för insugsrören. Men eftersom den totala arean på luftfiltret torde vara större än arean för de fem insugsrören så måste gasen ha lägre hastighet där och därmed få lite mer tid på sig att överföra energi.
Vi så små skillnader i värme som ett ganska varmt filter kontra rums/utomhustemperatur rör sig dock värmeenergin grymt långsamt.

Variabeln för area och värmeskillnad är till insugens "fördel" medan hastigheten är till filtrets "fördel".

Jag skulle nog dock vilja säga att det är extremt otroligt att enbart hastigheten i något tänkbart fall skulle överväga area och värmeskillnad. Om jag någon dag orkar leta fram min bok i energiteknik borde man kunna ställa upp typexempel och se hur många sekunder luften måste passera filtret för att det skulle överväga skillnaden men jag tror inte jag ids... Det känns som ett sådant specialfall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur viker man ut partikelfiltret ? Det har ju en aktiv area på ca 30,000 kvadratmeter :mrgreen:

Vissa bilar har fått problem men luftmassemätaren när man haft inoljade sportfilter.
av *pettson*
Ja felaktigt använda saker kan alltid ställa till problem. Men oljan till filter finns i utmärkt spray som sprayas på som färg. Den är väldigt tunn och några minuter efter utsprayningen är den insugen och ändras då i konsistensen till rejält klibbig.
Nu är det stora problemet bara på bilar med varmtrådsteknik, och som har öppen tråd.
Systemet på en 850 eller 70 heter LH (varm tråd) även där, men man har inte längre en uppspänd tråd i massmätaren utan använder en varmfilmsresistor som kyls med inkommande luft. På så sätt blir uppmätningen med samma princip men utan känsligheten för förorening som dom äldre har.
Däremot brukar väldigt många skita fullständigt i att montera filter och massmätare. Det får hänga löst i snören och annat. DET tar livet av massmätaren däremot. Ska man ha öppet filter så ska allt göras seriöst, annars är det en inkörsport till ett problem som kostar pengar.
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]