Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
Det hade varit bättre att jämfört ett sommar datum då E85 har blivit E75 på vintern numera vilket påverkar priset.
Användarvisningsbild
av SvenB
Det var därför jag tog årsvis, för att det inte skulle bli diskussion om att jag tar det som gynnar etanolen bäst. Man måste passa sig på detta forum. Men jag kan inte låta bli att konstatera att bensin och diesel höjts i dag igen med 15 resp 20 öre/lit. De är farligt nära 14:- nu, men E85 ligger kvar i pris sedan 11/11 2010.
av bilgalen
Som förslaget ser ut så kommer ju rabatten på förmånsvärdet för etanolbilar att försvinna efter årsskiftet. Det tror iaf jag blir mer eller mindre döden för nybilsförsäljningen av etanolbilar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför det när det är c:a en krona billigare per mil att köra på etanol. Sedan, var har du sett att förmånsvärdesrabatten för just etanolbilar skall försvinna? Källa tack. Vad jag kan se finns det inget om någon rabatt på förmånsvärde för miljöbilar överhuvudtaget efter 31/12 2011.

http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... 00111.html
av MattiasD
bilgalen skrev:Som förslaget ser ut så kommer ju rabatten på förmånsvärdet för etanolbilar att försvinna efter årsskiftet. Det tror iaf jag blir mer eller mindre döden för nybilsförsäljningen av etanolbilar.
Vi får väl se hur hur det blir med nya miljöbilsförslagen. Men det vore olyckligt om man försämrade reglerna för bilar som går på förnyelsebara bränslen - som är framiden. Bättre att justera reglerna så dieselbilsförsäljningen trycks tillbaka till förmånen för etanol och gasbilar.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu vet jag att politik är farligt att diskutera, för att inte säga helt olagligt, men med den regeringen vi har nu (rätt eller fel, bra eller dåligt!?) så verkar det inte som att fokuset på miljön är så stort!?
Så frågan är ju som sagt vad som händer med miljö-subventionerna på olika håll!?

(Märkte ni va fint jag undvek att vara partisk i frågan om regeringen är bra eller inte)
Användarvisningsbild
av SvenB
Variosboy skrev:Vad tar du med i beräkningen när du säger "1 krona mindre per mil"?
Jag tänker i första hand på den billigare bränslenotan i förhållande till motsvarande bensinbil. Nu kan man invända i att det blir en extra oljeservice om man kör många mil per år, men å andra sidan har man skattebefrielse i fem år som mer än väl överstiger den eventuella merkostnaden i service. Att jag skriver eventuell beror på att jag tror att många, liksom jag ändå byter olja vid halva serviceintervallen. Att den dessutom räknas som en årsservice är ingen nackdel.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev: Vi får väl se hur hur det blir med nya miljöbilsförslagen. Men det vore olyckligt om man försämrade reglerna för bilar som går på förnyelsebara bränslen - som är framiden. Bättre att justera reglerna så dieselbilsförsäljningen trycks tillbaka till förmånen för etanol och gasbilar.
Det tråkiga är att i den senaste statistiken från Bil Sweden inte bara etanolbilsförsäljningen, utan även biogasbilsförsäljningen minskat. Detta tror jag beror på oklarheten med om det blir någon förmånsvärdesrabatt eller inte. Folk köper dieselbilar eftersom de är de mest gynnade för tillfället.
Användarvisningsbild
av Variosboy
KKR skrev:
Variosboy skrev:Vad tar du med i beräkningen när du säger "1 krona mindre per mil"?
Jag tänker i första hand på den billigare bränslenotan i förhållande till motsvarande bensinbil. Nu kan man invända i att det blir en extra oljeservice om man kör många mil per år, men å andra sidan har man skattebefrielse i fem år som mer än väl överstiger den eventuella merkostnaden i service. Att jag skriver eventuell beror på att jag tror att många, liksom jag ändå byter olja vid halva serviceintervallen. Att den dessutom räknas som en årsservice är ingen nackdel.
Okey, då är jag med på hur du resonerar!
Fast jag är inte så säker på att många gör mer service än dom måste, men det är ju min gissning.
Skattefriheten är ju bra, men å andra sidan så kanske andrahandsvärdet blir svalt på en 3-5 år gammal bil, så folk kanske drar sig på grund av det vid nyköp!?
Men det är också bara en gissning från min sida.. Det finns nog lika många skäl som köpare när det gäller varför man väljer som man gör!
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]