Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Jo jag var och kikade på en V70 AWD -07 hos lokala handlaren som enligt egen utsago var riktigt fin, fanns ett litet märke på vänster bakdörr var den infon jag fick. Kom dit och där stod en blankpolerad svart AWD men riktigt fin stämde då inte alls, det lilla märket var ett redigt veck över hela rundingen strax under sidorutan. Det fanns inte en panel på bilen som inte hade småbucklor eller ifyllnad med stenskottspenna, till och med bägge bakpanelerna var bättringsmålade med stenskottspenna samt småbucklig.

Hittade KVD's beskrivning av bilen och de hade nog lyckats få bort endel repor i lacken och fläckar på inredningen så i rekonden verkade en hel del ha försvunnit. :)
Blev inget köp för mig iaf. :)
Användarvisningsbild
av Guligan
uno83 skrev:Tjänste- och firmabilar körs nog generellt mer oaktsamt än bilar som man själv betalt för.
Det är tur att du skriver "generellt". För egen del så är jag nog mer rädd om tjänstebilen än egna bilen.

På företaget jag arbetar på så bjuds utbytta tjänstebilar ut till försäljning hos personalen efter bilhandlarens värdering och obligatorisk budgivning hos Svensk Vagnsparksfinans tradingenhet. Värderingsprotokollet blir alltså offentligt hos personalen vilket kan bli riktigt pinsamt och inkluderar en del gliringar för den som misskött bilen.
av *pettson*
Guligan skrev:
uno83 skrev:Tjänste- och firmabilar körs nog generellt mer oaktsamt än bilar som man själv betalt för.
Det är tur att du skriver "generellt". För egen del så är jag nog mer rädd om tjänstebilen än egna bilen.

På företaget jag arbetar på så bjuds utbytta tjänstebilar ut till försäljning hos personalen efter bilhandlarens värdering och obligatorisk budgivning hos Svensk Vagnsparksfinans tradingenhet. Värderingsprotokollet blir alltså offentligt hos personalen vilket kan bli riktigt pinsamt och inkluderar en del gliringar för den som misskött bilen.
Det är ju lite synd att det blir offentligt.
Om protokollet över en bil kan spåras till en enskild person utan dess medgivande, och sen ges ut så alla kan se det på företaget eller vidare, så är det totalt olagligt enligt PUL.
Antingen har ni medgivit att man gör så med dom uppgifterna, eller så kan man bara säga nej så måste företaget lösa det på annat sätt.
Dom begår alltså en brottslig handling genom att peka ut en bil, som i sin tur pekar ut en person utan ett medgivande.
av Lövet
Pettson, ett protokoll över en bil är inte en personuppgift.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är du säker på det Andreas?
Jag menar ett foto kan ju klassas som personuppgift, som förklaring finns att läsa "all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en fysisk person som är i livet räknas enligt personuppgiftslagen som personuppgifter. Även bilder (foton) på individer som behandlas i dator kan alltså vara personuppgifter. Det innebär att man måste ta hänsyn till bestämmelserna i personuppgiftslagen. Det kan till exempel krävas samtycke från den person uppgifterna avser."

Nu är ju PUL en smärre djungel iofs men jag tror nog det kan vara ett gränsfall. :)
av Steff 99
Ni talar väl om leasingbilar, där ni varit den som "hyrt" bilen under en avtalad tid.
Tveksamt om någon kan hävda att man blir utpekad om det finns ett protokoll över bilens skick.
Bilen skall ju säljas. skulle den säljas vis bilhandeln skall det finnas ett protokoll över bilens skick, vad är skillnaden ?
av *pettson*
andreas_lofgren skrev:Pettson, ett protokoll över en bil är inte en personuppgift.
Kan du sammankoppla bilens regnr med mej som person oavsett hur protokollformen ser ut så är det en kränkning av min rätt inom PUL.
I det här fallet kanske det är känt bland kollegorna att jag kört bilen ABC 123 och när listan kommer ut med en förteckning på regnr ABC123 och dess skavanker så förknippas fordonet med mej och hur jag skött det.
Det är inte tillåtet. Inte utan mitt medgivande. Vore det totalt okänt däremot vem som haft bilen så är det helt tillåtet.
Det finns flera stora företag som gör på det här viset med försäljningen, för att undvika PUL tar man t.ex bilarna från södra kontoren och säljer mot norra, och norra mot södra, på så sätt säljs inga bilar där nån troligen vet vem som kört den.

Det är samma sak om du önskar publicera en bild, tar du den privat är det andra regler, men om du tänkt som sagt publicera den nånstans, oavsett vart. Du tar ett kort på vårt torg, min bil står parkerad där, torgklockan är i bakgrunden och visar ett klockslag.
Du får då inte publicera den bilden utan mitt medgivande, detta eftersom det pekar ut min bil, på en viss plats, en viss tid. Vilket kan ställa till det för mej av olika anledningar. Väljer du att radera tiden i det fallet, eller regnumret kan du publicera bilden. Detta till trots att du som fotograf inte har en susning om vem jag är.
PUL är inte bara det folk vanligen tror.. En personuppgift är ett foto eller ett dokument där du är spårbar.
Användarvisningsbild
av Jensen
En liten notering som jag lagt märke till här på forumet är ju
när man nämner ordet tjänstebil så finns det alltid någon proffessor
här som verkar veta exakt hur tjänstebilarna hanteras.
Kan vara bra att veta att dom flesta företagen faktiskt har en
tjänstebilspolicy som man får ta del av, och bör följa.
Jag har jättesvårt att förstå att flertalet personer här tror att bara
för att det är en tjänstebil så får den förstöras hur som helst ??
Arbetsgivaren lär ju knappast vara intresserade av att stå för en massa
extrakostnader åt föraren.
av Lövet
De personer som tror det har sannolikt aldrig haft någon egen...

Håller med om att en del har extremt förutfattade meningar om saker de inte har koll på. Den typiska tjänstebilsföraren är 45år gammal, kör runt med 2 barnstolar i bilen och har bruttolöneavdrag för att finansiera den. Eftersom leasingtagaren står för värdeminskningen undrar jag hur folk får för sig att de körs på något annat sätt än privatbilar egentligen.
Användarvisningsbild
av Guligan
*pettson* skrev:
Guligan skrev:

Det är ju lite synd att det blir offentligt.
Om protokollet över en bil kan spåras till en enskild person utan dess medgivande, och sen ges ut så alla kan se det på företaget eller vidare, så är det totalt olagligt enligt PUL.
Antingen har ni medgivit att man gör så med dom uppgifterna, eller så kan man bara säga nej så måste företaget lösa det på annat sätt.
Dom begår alltså en brottslig handling genom att peka ut en bil, som i sin tur pekar ut en person utan ett medgivande.
Det är medgivet. Står i tjänstebilspolicyn att bilen kommer bjudas ut till personalen när budgivningen är klar.
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]