Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ZizzoZ skrev:
FSandstrom skrev:Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlunda
Att bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)

Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.
Detta låter enligt mig märkligt, här nere i skåne så har det ju varit ganska kallt i veckan mellan 4 och 10 minus. Jag tankade i lördags och har nu kört 47 mil i detta för skåne kalla vädret, o min D3 aut står nu på 0.59l/mil. Då går värmaren 50minuter på morgonen, 50 minuter innan jag kör hem från jobbet varje dag. I lördags och söndags blev det värmaren 50 minuter 3 ggr. Samma bredd på dubbdäcken som på sommardäcken och extravärmaren står på auto.
För att återgå till ämnet lite om värmaren från tillsatsvärmaren räcker till så kan jag i alla fall tillägga att den värmaren (Webasto) jag har i min S60 T6 MY-11 har en effekt på 5 kW enligt infon som står på klisterlappen i motorrummet.
Har dock inte haft "möjlighet" att prova den i riktigt kallt väder än med igenisade rutor.
Kan du inte säga sen hur mkt du mäter vid pumpen när du tankar? Det är det som är intressant eftersom förbrukningen för dieselvärmaren(vid tidur) inte räknas med på färddatorn.

Sen så har vi 18 - 20 minus här uppe och haft under 15 hela veckan. Vet iofs inte om det har någon betydelse. Den går väl för fullt hela tiden kan jag tänka mig.
Vill bara elda på debatten lite och säga att jag är grymt besviken på värmarens effekt...
Bilen är knappt ljummen och det enda som är isfritt är en del av framrutan.
Har aldrig ägt dieselvärmare tidigare men åkt med ett flertal kollegors varma & sköna bilar på vintrarna.
Jag ställer mig väldigt tveksam till att det är samma effekt i värmarna som tidigare!
Crumar skrev:Vill bara elda på debatten lite och säga att jag är grymt besviken på värmarens effekt...
Bilen är knappt ljummen och det enda som är isfritt är en del av framrutan.
Har aldrig ägt dieselvärmare tidigare men åkt med ett flertal kollegors varma & sköna bilar på vintrarna.
Jag ställer mig väldigt tveksam till att det är samma effekt i värmarna som tidigare!
Lämna in bilen. Se denna tråd och sista inlägget.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 70&t=61805
Honke skrev:
ZizzoZ skrev:
FSandstrom skrev:Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlunda
Att bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)

Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.
Detta låter enligt mig märkligt, här nere i skåne så har det ju varit ganska kallt i veckan mellan 4 och 10 minus. Jag tankade i lördags och har nu kört 47 mil i detta för skåne kalla vädret, o min D3 aut står nu på 0.59l/mil. Då går värmaren 50minuter på morgonen, 50 minuter innan jag kör hem från jobbet varje dag. I lördags och söndags blev det värmaren 50 minuter 3 ggr. Samma bredd på dubbdäcken som på sommardäcken och extravärmaren står på auto.
Klart färddatorn står på 0.59, den visar ju inget av det värmaren förbrukar. Det är ju sedan vid pumpen man märker att värmaren har tagit 2dl extra.
5 kW är ganska stor. Personligen trodde jag den var på ca 3,5 kW. men 5 räcker för att värma fritidskåken. En värmare drar 0,2-0,6 l/timme. En 5 kW drar alltså 0,6. Men detta när den går. Kör jag bilen slår den till och från beroende på utetemp och värmebehov. Efter 5-8 minuter bör du ha full effekt i kupe-blåsen. (Ställ om till mittmunstyckerna och känn efter.) Min erfarenhet är att brännaren behöver 30-40 minuter för att vid -15 ge varmt vid start.
CalleV70 skrev:Min erfarenhet är att brännaren behöver 30-40 minuter för att vid -15 ge varmt vid start.
Låter man mjukvaran bestämma så går den en timme vid den temperaturen, vilket är lite onödigt - om man vill spara bränsle och batteri. Man klarar sig för det mesta med halva den tiden, ungefär som du skriver.

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]