- tor 02 dec 2010, 21:14
ZizzoZ skrev:Detta låter enligt mig märkligt, här nere i skåne så har det ju varit ganska kallt i veckan mellan 4 och 10 minus. Jag tankade i lördags och har nu kört 47 mil i detta för skåne kalla vädret, o min D3 aut står nu på 0.59l/mil. Då går värmaren 50minuter på morgonen, 50 minuter innan jag kör hem från jobbet varje dag. I lördags och söndags blev det värmaren 50 minuter 3 ggr. Samma bredd på dubbdäcken som på sommardäcken och extravärmaren står på auto.FSandstrom skrev:Jag hade inte skyllt på dieselvärmaren. Åker jag landsväg så visar datorn 0,59 och på pump 0,60 , men kör jag 2mil per start så visar färddatorn kanske 0,63 men på pump är det 0,7. Detta är sommarsiffror och jag har värmaren helt avstängd. Nånting är seriöst fel på mätningen när man startar motorn. Till sommaren skall jag slå på värmaren på auto och se om siffran blir annorlundaAtt bilen drar mer vid korta sträckor och vid flera starter istället för landsvägskörning är vi nog medvetna om. dock så har jag ju inte så lång erfarenhet av D3an med dieselvärmare så ska fortsätta experimentera med förbrukningen. Tycker fortfarande att dieselvärmaren drar mkt. Det är ju inte så att jag kör hårdare och mer aggressivt bara för att jag kört med dieselvärmaren innan jag åker iväg. Ändå får jag 0.2 dl mer i förbrukning per mil ungefär. Det jag undrar är vart kommer dom ifrån om det inte är från dieselvärmaren(tidur)
Jag har extra värmaren på auto och har alltid haft det.
XC60 Polestar D3 AWD R-Design Aut. MY-12