Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Att PTV

Vanligt missförstånd att man skall trycka på knappen "för att lägga in den" och det man gör är att lägga ur den.
Hade en lång ordväxling med en vän som inte kom upp för en backe med sin v40 trotts att han "la i antispinn" som han sa tillslut så fick jag han att fatta genom att med lätt hjulspinn "släcka lampan" och vipps så segade vi oss upp för backen ;-//
av Nonameswayne
Angående det.

"Har inget fel på mitt Tracs system och ingen fyrkantig ruta heller utan bara en lysande text mot en mörk bakgrund.Och allt fungerar utmärkt. "

Hur kan systemet fungera utmärkt när det är urkopplat? :)

PTV: Har du verkligen testat Tracs?
Användarvisningsbild
av alex960
trycker jag på min knapp står det TRACKS OFF i instrumentbrädan,,,,,,fast då måste den vara påslagen visst?? (PO)
av fotomarkus
Har sökt svar på detta tidigare, men på min S70 -98 så är jag tveksam till om TRACS fungerar. Kan varken höra eller känna att något jobbar och jag kan spinna hur mycket jag vill på exempelvis snö.
Jag har en TRACS-knapp, men lampan "TRACS OFF" lyser bara om jag håller knappen inne. Jag kan alltså inte "slå av" eller på med ett knapptryck utan den släcks så fort jag släpper knappen. Märker heller ingen skillnad i bilens beteende om jag spinner och håller knappen intryckt.

Har inga felkoder på ABS eller så som fungerar felfritt i övrigt.

Så min undran är om jag ens har TRACS?
av Nonameswayne
fotomarkus skrev:Har sökt svar på detta tidigare, men på min S70 -98 så är jag tveksam till om TRACS fungerar. Kan varken höra eller känna att något jobbar och jag kan spinna hur mycket jag vill på exempelvis snö.
Jag har en TRACS-knapp, men lampan "TRACS OFF" lyser bara om jag håller knappen inne. Jag kan alltså inte "slå av" eller på med ett knapptryck utan den släcks så fort jag släpper knappen. Märker heller ingen skillnad i bilens beteende om jag spinner och håller knappen intryckt.

Har inga felkoder på ABS eller så som fungerar felfritt i övrigt.

Så min undran är om jag ens har TRACS?
När du väl börjar spinna så hjälper dock inte Tracks vad jag minns så försök inte provocera fram det så att säga med full gas. Utan truck halv gas och sväng lite livligt. Det ska ge ett konstigt knorrande ljud.

Sedan nästan precis efter start när du kommit upp runt 30-40km/h så gör systemet ett självtest och det låter ungefär som att däcket tar i en skärm eller ev. liknande. Har du hört detta?
av acollsen
Jag har en V70 T5 -98. Tracs är på efter start, efter knapptryck så står det 'Tracs Off'. Jag trycker alltid av det för Jag har varit rädd för det 'knarrande' ljudet. Är detta alltså helt normalt? Jag brukar köra runt på W läget på växellådan när jag har svårt att komma iväg.

//Andreas
Användarvisningsbild
av alex960
acollsen skrev:Jag har en V70 T5 -98. Tracs är på efter start, efter knapptryck så står det 'Tracs Off'. Jag trycker alltid av det för Jag har varit rädd för det 'knarrande' ljudet. Är detta alltså helt normalt? Jag brukar köra runt på W läget på växellådan när jag har svårt att komma iväg.

//Andreas
ja det knarrande ljudet är helt normalt,det låter så på bägge mina volvo:s-då vet du att systemet funkar
av acollsen
alex960 skrev:
acollsen skrev:Jag har en V70 T5 -98. Tracs är på efter start, efter knapptryck så står det 'Tracs Off'. Jag trycker alltid av det för Jag har varit rädd för det 'knarrande' ljudet. Är detta alltså helt normalt? Jag brukar köra runt på W läget på växellådan när jag har svårt att komma iväg.

//Andreas
ja det knarrande ljudet är helt normalt,det låter så på bägge mina volvo:s-då vet du att systemet funkar
Ok. Det känns bra att höra. Tack så mycket för snabbt svar. :-)-)
av NorwegianV70TDI
StefanT5 skrev:Ja så är de på min den är avaktiverad när det lyser på panelen efter man tryckt på knappen.

Samma på min -98 TDI, Tracs är AV när man trycker o lampa lyser som säger "TRACS OFF".

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]