Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sök på "parkeringsvärmare" på tradera så hittar du den. Angående bränsleröret så brukar det yttra sig med att bränslepumpen börjar ticka för att sedan bli tyst (bränslet kommer ej igenom röret) Fortsätter den ticka kan det vara så att sugledningen är av/ sitter fel i tanken/ för lite bränsle i tanken. Du kan ta av bränsleslangen från värmaren (m5 skruven i sidan) och stoppa ner den i en flaska och starta värmaren, efter en minut ska det strömma ut bränsle i flaskan. Håll den på avstånd från värmaren så det inte TAR ELD! Tickar pumpen och inget bränsle kommer så kan du söka på "sugsidan". Har du fel på vattenpumpen går värmaren i gång och "brinner" för att sedan slockna när den blir för varm av att vattnet ej cirkulerar.
Funkar cirkulationspumpen ?
funkar inte den så går värmaren ett tag bara för att lösa på överhetningsskyddet.

zmulan skrev:
rd350 skrev:Eftersom den tickar så funkar bränslepumpen, känn på glödstiftet omdet blir varmt det sitter på sidan, går en kabel till det som sitter med en m5 mutter (känn försiktigt det ska bli riktigt varmt!!) blir det ine varmt är det förmodligen kass, det ska gå tolv volt till det när det värmer i glödfasen. Ifall det blir varmt och värmaren ändå inte går i gång har du nog stopp i det lilla bränsleröret då måste värmaren delas och rensas.Volvo har lite delar resten har Eberspächer som köpt upp Volvoflygmotors värmare. Servicen behöver inte bli så dyr om man vet var man ska börja.

Stiftet verkar funka, det blir varmt när det surrar å tickar...... Så varför slås allt av innan bilen värmts upp? Vattenpumpen? el stopp i bränsleröret?
Det låter som om både bensinpumpen och cirkulationspumpen fungerar för det tickar och brummar om båda.... Värmaren går ett tag, sen fläkt, sen slår den på igen.... Fläkten går ganska länge men det blir aldrig varmt, möjligtvis ljummet..... Kan flamvakten geggat igen? Glödstiftet blir varmt.....

Missade precis boken på tradera, nån var riktigt snabb och budade över mig i sista sek =( Nu vete fan var jag ska få tag på den då Volvo inte säljer den..... ?:-/
Vist är tradera kul! Blir inte klok på om du verkligen får värmaren att "brinna"? Flamvakten påverkar inte förän värmaren har tänt och brinner men då är den å andra sidan ganska känslig. ta ut den och torka av ögat med en tops, mät den som föregående skrev, egentligen ska man mäta spänningen på den under drift. Flamvakten är en av få delar som det varit problem med på 091orna. Får du inte igång din värmare kan jag om det kniper kopiera min bok och skicka till dig mot porto (den är på ca 70 sidor) Kolla först "ögat" och förtydliga om värmaren tänder eller det är bara värmarfläkten du hör.
Nästa elbil från Volvo?

Jag tvivlar dock inte på att man har gjort […]

Tack för tipset. Den sitter korrekt. Har &aum[…]

Urkopplad kabel/rör?

Det ser ut som röret för bromsvätsk[…]

Vinterdäck

Behöver 4 st vinterhjul till s60. bultmö[…]