Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Pana
Hej en liten rättelse ang.tryck vid pluggad btr:
mätaren som jag använde var graderad till 5 bar och då jag nöp igen returen med en tång skenade den iväg MOT 5 bar och hade förmodligen fortsatt om jag inte tagit bort tången.Så det var ingen fara så.
hur kan det komma sig att den går så bra om man håller för lmm:en? då har den bra tomgång och 2,6 bar i tryck,och 3,2 bar utan vakum

MVH Pana
av tuxedo
OK. Du hade kontroll på returledningsstrypningen, bra.
Denna metod kan man använda för att rensa munstyckena, men som sagt lite farligt. ??:-/

Du har testat annan fuelrail, men har ej sett i tråden om du bytt eller testat insprutarna att de har korrekt sprutbild.
Ev. läckage på slangen mellan LMM och spjällhuset förutsätter jag att du kollat.
LMM:-s jordpunkt på insugningsröret bör du också kolla.

Tänker febrilt men håller med dej om att det verkar snart vara uttömt på ideer när du testat så mycket.
Återkommer om jag kommer på nåt mera.

Om du hittar felet hoppas jag att du hör av dej, skulle vara mycket intr. att få veta.

//tuxedo
av Pana
Jag bytte railen komplett med spridare visserligen från en 88:a utan kallstartsventil men det kan ju inte spela någon roll.
Provade även av bygla spridarrelät,byta tändmodulen bakom luftfiltret,koppla ur lambdan igår.

Det som förbryllar mig mest är att den går så bra då jag håller för luftintaget vid lmm.Det är som om den får hur mycket luft som helst annars.
Kan det vara insugningspackningen som är paj,trots att 2 burkar startgas gått åt för att hitta tjuvluftsfel

/Pana
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Pana skrev:Jo jag har testat att byta det även kollat upp det vita innanför säkringarna,men utan resultat :(
På vilket sätt har du "kollat upp" det vita innanför säkringarna?

Har du någon/några felkoder i uttag 2 & 6?
av Pana
Ang det vita relät
läste någonstans att det kunde förekomma kall lödningar i det ,men hittatde inga.
provade sen ett fullt fungerande från en annan bil,men utan resultat
Spjäll lägesgivaren får en konstig kod
den ska visa 3-3-3 vid fullt öppet spjäll och 3-3-2 vid stängd ,men visar tvärtom.
Bytte sedan till en annan givare men då visar den 3-3-3 öppen 3-3-3 strängd
testade funktionskontroll på bla.spridarna ,tomg.ventil och kallstart
då knackar den 13hz på spridarna 1hz på tomg.ventil och är tyst vid kallstarten
men trasig kallstartsventil kan väl inte påverka detta fel?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hör du ett litet "klick-ljud" när du (med motorn avstängd) öppnar/stänger gasspjället?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Med diagnoskabeln i uttag 2 och tändningen på trycker 2 ggr på diagnosknappen. När dioden blinkar snabbt, öppnar du gasspjället en bit (inte fullt). Får du någon svarskod nu?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]