NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Fellow skrev:
VXC70 skrev:uppdatera inte! om du har bilen trimmad. trimmar du med annat märke än polestar kan du glömma att du kan ta service uppdateringar.... så det är nått du får leva utan.
Bullshit, Min blev uppdaterad utan problem vid service och trimmet var kvar efteråt.

ja det funkar oftast, men inte alltid.
jag har varit med om att man får byta motorstyrenhet efter at man försökt ladda mjukvara, denna gång viste inte ens kunden att bilen var trimad (inte lät att hålla reda på när bilen haft några ägare)
Servade bilen för en vecka sedan V 50 2,0D -06 och det stod nåt om uppdatering i protokollet. Så vad händer? Jo klockjäveln går inte exakt längre, vicket jävla skämt :-))))) Det är inte bara en enstaka minut, har justerat 2 gånger nu och just nu är den 10 minuter fel....det blir reklamation på den servicen på måndag.
Uppdateringen vid service 2.0 gäller inte motorstyrningen iaf. endast instrumentering, ac/ecc samt stereon.
Jag fick förklarat för mig att alla motorstyrningsuppdateringar kostar pengar om det inte är något som krävs av ett särskilt skäl (ex. om volvo upptäckt något problem med den gamla mjukvaran som gör att t.ex emissionskraven ej längre uppfylls och dyl.).

Nu kör inte jag trimmat och litar egentligen inte på ett ord som volvo och deras verkstäder säger, men jag fick det förklarat så av dem iom att jag fick ett problem vid service och jag trodde att dom laddat fel mjukvara i min bil.

/I
Hm, det var ju lite B. Trodde att uppdateringen självklart tog med motorstyrning och andra vitala funktioner. Lite falsk marknadsföring av Bilia, dom kanske borde kalla det Service 1.1 istället om det är på det viset 8)
Användarvisningsbild
av hollan
du får självklart motorstyrning och aut låda med andra ord allt men vissa bilar får kanske bara ecc andra inget alls det beror på om det finns någon uppgradering man vet aldrig innan vilka styrenheter som får uppgradering inte förrens sladden är inkopplad och vida har frågat bilen vad som finns i den då får man en indikering om vilka noder som får mjukvara
av Kluster
Var idag inne med bilen på 4000-mila service och fick då uppdatering av mjukvaran för bl.a ECC:n, radion. Det visuella skillnaden sedan förut är att nu visas även klockan i informationsdisplayen som det var tidigare endast i radiodisplayen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Inadequate skrev:Uppdateringen vid service 2.0 gäller inte motorstyrningen iaf. endast instrumentering, ac/ecc samt stereon.
Jag fick förklarat för mig att alla motorstyrningsuppdateringar kostar pengar om det inte är något som krävs av ett särskilt skäl (ex. om volvo upptäckt något problem med den gamla mjukvaran som gör att t.ex emissionskraven ej längre uppfylls och dyl.).

Nu kör inte jag trimmat och litar egentligen inte på ett ord som volvo och deras verkstäder säger, men jag fick det förklarat så av dem iom att jag fick ett problem vid service och jag trodde att dom laddat fel mjukvara i min bil.

/I

Jo ECM blir vist uppdaterad !
Fick precis också uppgraderad mjukvara. Trodde färddatorns aktuella bränslemätare skulle gå ner snabbare vid motorbroms, fortfarande lika seg. Ingen extra klocka i radiodisplayen, har en vid mätarna som vanligt bara. Inte ens min bränsleförbrukning, medelhastighet, trippmätare var "nollställda", antog att dom skulle bli det vid en sådan uppdatering?
Känns verkligen som ett PR trick med service 2.0. Förstår givetvis att man inte ser / märker kanske skillnad på motorstyrning o sådant. Har iallafall inte märkt någon som helst skillnad.

En sak jag märkte, osäker på om det var så förut. Är att om man vrider nyckeln till tändningsläge (utan att starta motorn) så kommer ju alla varningssignaler, sen slocknar alla utom "motorfelslampan" för att sedan blinka 3-4ggr o sedan slockna?

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]