~Kalle~ skrev:Ingen nämner biogas? Det är ju bästa bränslet för miljön och ofta närproducerat. Billigt också (8.75kr/nm3)
Har ni tänkt på vad etanoltransporterna går på, jo diesel ;-// Och hur tar sig etanolen från brasilien? Vilka utsläpp genererar det?
/Kalle
Det finns inget som hindrar transporterna att köra på biogas eller E95D.
Biogas nämnde jag mig veterligen redan i mitt första inlägg som en del i helheten av biobränslen. Om jag missade det så stod det i alla fall i chalmersdokumentet.
Hur tar sig dieseln från arabländerna, dessutom?
Variosboy hade dock ett väldigt bra svar här. Hade motorerna optimerats ordentligt för etanol hade det dock inte behövt röra sig om så stora skillnader som dubblerad volym, då etanolen exvis inte har samma värmeförluster.
Men ska vi tala om utsläppen här och nu idag så har han absolut rätt.
Ärligt talat ett av de enda inlägg jag verkligen blev imponerad av, Tack variosboy för att du faktiskt tänkte till lite innan du talade.
isak skrev:jo du MattiasD
ingen har nämnt att det går 7 liter diesel åt för att producera 1 lit etanol!
pest eller kolera?
Isak
Detta påstående måste självklart backas upp av en källa, och dessutom jämföras med mängden energi som går åt till att producera en liter diesel.
Har personligen svårt att se hur det skulle kunna bli lönsamt att överhuvudtaget producera etanolbränslen om det var skrivet i sten att man skulle behöva så oerhört mycket diesel.
Så nu ber jag dig isak, redovisa källa eller så tar vi inte det här på allvar.
Amli skrev:1. Jag måste fråga er som slår på stora trumman för etanol, tycker ni att det är ett framtidsbränsle eller ett alternativ bort från de fossila bränslena i väntan på något bra? Det är stor skillnad.
Jag är inte på något sätt för de fossila bränslena med det är 2. väldigt naivt att börja skrika förbund och komma med sådant hat mot de fossila bränslena. Det går ju inte över en natt och komma bort från det... Att etanolen har haft haft en sådan framgång i Sverige beror enbart på de ekonomiska fördelarna som funnits. Och just den ekonomiska aspekten är en väldigt stor punkt i de allra flestas bilköp.
3. Jag tycker det är bra med etanol i den bemärkelsen att det tvingar biltillverkarna att tänka i andra banor. Jag tror inte ett smak på etanol som framtidsbränsle, har aldrig gjort, och det fria fall som dessa modellers försäljningsiffror visar talar om något liknande.4. Ett sådant litet bilföretag som Volvo borde lägga sin förmodligen tajta budget på att få fram bra hybrider, elbilar eller liknande. Etanolen är inne på sista versen redan.
Och MattiasD, har du sålt av din vidrigt bränsletöstiga 2,5FT ännu... (talk is cheap) ;-//
1. Det beror på vad du menar med slår på stora trumman. Mig veterligen har ännu ingen i tråden påstått att etanolen ensam kommer rädda världen. Har du siffror som emotsäger mina om att etanolbränslet släpper ut mindre farligheter på alla punkter utom en får du gärna redovisa dem.
Som förespråkare för alternativbränslen ser jag etanolen som ett framtidsbränsle. Ett av flera. Vi kommer troligen behöva både metanol, etanol, RME och biogas i kombination med elmotorer. Allt som stödjer den utvecklingen är i mina ögon bra utveckling.
Du får gärna komma med sakligt grundade argument emot detta.
2. Varför är det naivt? Etanol har använts länge i främst sydamerika, det finns stora odlingsarealer i världen som står oanvända pga höga tullar. Vilka grödor som är mest lönsamma för tillfället har ändrats efter efterfrågan genom tiderna. Varför ska den efterfrågan som finns idag vara det som ska vara måttstocken för evigheten?
För jag utgår ifrån att du tycker det är naivt att tillgången ska kunna anpassa sig fort.
Troligen kommer ex. kött rusa i pris. Jag skulle personligen överleva detta. Några miljarder indier har klarat sig bra på ganska lite kött länge, exempelvis.
3. Jag håller helt klart med om att nytänk krävs och det är roligt att även tillverkare som audi börjat titta åt etanolhållet. Det vi behöver är dock motorer som körs fysiskt anpassade för E85 för lägre förbrukning och som bara kan köras på bensin som nödbränsle. Att flexifuelmotorer som folk ändå kör på bensin är miljöklassade är ju lika idiotiskt som "miljödieslar".
Varför tror du inte på etanolen som framtidsbränsle? Tror du inte att den ensam kan ersätta bensin/diesel(i så fall har du rätt), eller tror du inte att det kan ha någon del i den mängd biobränslen vi kan framställe av olika råvaror?
Tror du överhuvudtaget att vi kommer att kunna ha ett bränsle baserat på enbart en råvara, som i dagsläget?
I så fall bör du nog tänka igen.
4. Volvo har en relativt stor marknad i Sverige, ett land där elbilar är komplett värdelösa. Vi har det kallt och jävligt en stor del av året, vilket leder till allvarligt minskad batterikapacitet. Det krävs även batteridrift av värmepaketet stor del av året, ingen höjdare.
Däremot biobränsle/elhybrider, stil med en opel ampera eldad av biogas/etanol/metanol skulle troligen vara det perfekta. Låg förbrukning och den lilla förbrukning som är är 100% förnyelsebar med låga giftutsläpp.
Har du några övertänkta svar skulle jag uppskatta det, men jag skulle gissa att du liksom även vissa etanolförespråkare främst talar utifrån känslor.
V40:

Alltid på Evolution diesel.