Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Variosboy:
Dom 100 liter du "önskar dig" finns nog inte i vanliga personbilar. På http://www.miljofordon.se/ kan du se vilka FFV-bilar som saluförs i Sverige. Om någon undrar, det är inte bara SAAB, Volvo eller Ford. För närvarande 166 träffar. Dock är Miljöfordons sida upplagd så att dom tar bara med bilar som har en generalagent i Sverige. Det innebär att många USA-bilar nämns som befintliga, men det ges ingen detaljerad information om dom. Det beror på att det förekommer import av enstaka exemplar som någon återförsäljare gör, men det är säkert inget regelbundet som en lagervara. Läs mer på deras sida om det.
Annars kan jag tänka mig att just sådana stora USA-bilar har en bränsletank som i alla fall närmar sig 100 liter.
Sedan finns det andra exempel, t.ex. Bentley med en 6 litermotor för E85, men den säljs inte alls i Sverige. Där borde det också vara en jättetank. Även Ferarri visade upp någon modell för E85 häromåret. Och vi skall inte heller glömma Koeningsegg, dom görs i etanolversion och är minst lika potent som bensinmodellen.
Så det finns nog i extrema fall.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
CabBO: Om du läser MattiasD:s inlägg rätt, så ser du att han säger ungefär: Det står var och en fritt att dricka alkohol, att välja bort det om man inte önskar det, men ingen kan välja bort luft som är förorenad av dieselavgaser.
Du kan ju gå till tråden om avgasförbud som skrevs nyligen. Där finns en länk till 818 rapporter och utredningar om ohälsosamma dieselavgaser i våran gemensamma fria luft!
KKR skrev: Att det är ett, som du skriver fritt fall för etanolbilarna är enligt min Volvohandlare en överdrift. Visst, diesel, inte minst snåldieslarna har ökat. Men snacka om ekonomiska fördelar. Det fria fallet, enligt min Volvohandlare, är på bensinmodellerna. Man kan undra varför bensinbolagen sänkte bensinpriset med 19 öre häromdagen och diesel med 15 öre. Kan det vara så att det börjar bli trögare att sälja dessa bilar? Etanolpriset har legat stilla sedan april.
Din Volvohandlar ser förmodligen vad som går in och ut ur sin hall samt att vill lugna dig till att du fortfarande gjort ett bra köp för jag utgår ifrån att han vet bättre. Ser man statistik från t ex Bilsweden så kan man klart och tydligt se en kraftigt minskad försäljning på etanol modeller till förmån av framförallt smådieslarna och då är det förstås inte bara Volvo bilar jag menar. Ekonomiska fördelar säger du. Det är precis samma som det var med etanol i början. Ingen skillnad över huvudtaget. Det är nog knappast någon som väljer en V70 DRIVe för det verkar vara den roligaste modellen. Den ekonomiska fördelen är allt skulle jag nog gissa. Skulle en D5 och en DRIVe kosta exakt lika i inköp och ägande mycket är min gissning att det rör sig om antal i promille som skulle valt DRIVe för miljöns skull. Självklart är det väldigt synd.
Att bensin och diesel priset går ner efter driving season är inget unikt. Det gör det varje år, på samma sätt dom den går upp i början på juni.
Jag har skrivit det i flera andra bränslerelaterade trådar och gör det här också:

Jag tycker att ALTERNATIVEN är bra, d.v.s. mångfald och att pröva sig fram. Lagstiftningen har hittills främjat många bränsletyper i sverige och drivit intressant miljöutveckling. Utan mångfalden skulle biltillverkarna inte pressas och jag tvivlar på att vi hade haft så bränslesnåla bilar som vi har idag om inte miljöbilarna tillkommit. Om man skall vara ärligt så drev väldigt få tillverkare under 80-talet utveckling av bränslesnåla bilar.

En ny intressant trend är de små bensindrivna bilarna på 1,2-1,4 liter med Turbo eller kompressor som helt plötsligt gjort bensinbilar intressanta igen.

Håller med tidigare inlägg från Kalle om Biogasen. Tyvärr finns den på få ställen i Sverige. Nästan alla tankställen är Naturgas....... Fast skall man vara ärlig så facklas mer Biogas globalt än vad hela sveriges biogasflotta förbrukar så än så länge får man nästan betrakta det som en välgärning att köra på Naturgas:D

Kring etanolens skadeverkningar så skall de vara bättre än traditionella fossila bränslen men beroende på vilka utsläpp man viktar som farligast så går det att få vilket bränsle som helst till det farligaste, även E85.
Variosboy skrev: Varför finns det tex inte etanolbilar med 100-liters tank? Borde inte vara några problem alls att få plats med 50 liter tank till på bilar i storlek med V70. Fimpar man reservhjulet får man ca 80 liter till utrymme... Kanske någon lag som säger maxstorlek??
Det kan man undra. Åtminstone kan man undra varför Volvo inte sätter i lika tank som i T 5:an i V 50. Den rymmer 62 liter i stället för 52. Men om du menar att den lilla tanken gör att Etanolbilarna, på grund av att de har liten tank, belastar miljön mer håller jag inte med dig. För man får hoppas att det inte är många som helt plötsligt kommer på "Oj jag måste tanka" och åker 1-2 mil eller mer för att göra det. Jag tankar när jagt passerar en mack när jag har som minst 10 mil kvar till tom tank. Det ända jag drabbas av att jag får lyfta på häcken när jag passerar macken lite oftare. Men det belastar inte miljön.
Amli skrev:
Din Volvohandlar ser förmodligen vad som går in och ut ur sin hall
Ja, hur skall han annars bedöma vad han säljer?
KKR skrev:
Variosboy skrev: Varför finns det tex inte etanolbilar med 100-liters tank? Borde inte vara några problem alls att få plats med 50 liter tank till på bilar i storlek med V70. Fimpar man reservhjulet får man ca 80 liter till utrymme... Kanske någon lag som säger maxstorlek??
Det kan man undra. Åtminstone kan man undra varför Volvo inte sätter i lika tank som i T 5:an i V 50. Den rymmer 62 liter i stället för 52. Men om du menar att den lilla tanken gör att Etanolbilarna, på grund av att de har liten tank, belastar miljön mer håller jag inte med dig. För man får hoppas att det inte är många som helt plötsligt kommer på "Oj jag måste tanka" och åker 1-2 mil eller mer för att göra det. Jag tankar när jagt passerar en mack när jag har som minst 10 mil kvar till tom tank. Det ända jag drabbas av att jag får lyfta på häcken när jag passerar macken lite oftare. Men det belastar inte miljön.
Självklart är inte den lilla tanken en miljöbelastning, hur kunde du få mitt inlägg till det?? :?:

Vád jag pratade om var aktionsradie, och med en större tank på etanolbilarna så skulle ett för många tungt dieselargument försvinna! Att slippa tanka i tid och otid är ett ilandsproblem, men likväl ett "problem" för många..
Variosboy skrev: Om man ska vara pettimeter här så tycker inte jag att det kvittar så länge det inte rör sig om samma volymer/vikter.

Om man ska köra en bil X antal mil med det Etanol kommer det i runda slängar gå åt volymmässigt nära på dubbelt så mycket etanol som exempelvis diesel, det gör ju att det finns ett dubbelt så stort transportbehov för Etanolen!
Så visst skräpar Etanoltransporter procentuellt sett mer än exvis diesel, och det MÅSTE vägas in i det hela. Annars är vi där igen, och jämför en enstaka del i ett stort stort kretslopp!
Det är PRECIS det man gör när man gör en livscykelanalys (exv. Börjesson, Concawe eller andra). Det är det som gör att sockerrörsetanol "bara" ger 79 % koldioxidreducering, trots att produktionen sker med restprodukterna från sockertillverkningen. Nu introducerar man så smått etanoldrivna lastbilar för att transportera sockerrören till fabriken - vilket förstås förbättrar kalkylen. Båttransporterna ligger nog en bra bit in i framtiden - men båt är å andra sidan väldigt effektivt (20 g CO2/tonkm)
Variosboy skrev: Den dagen en Etanolbil eller annan miljöbil ger samma räckvidd så kommer jag välja den, så enkelt är det, och den åsikten delar jag med många, det vet jag..
Varför finns det tex inte etanolbilar med 100-liters tank? Borde inte vara några problem alls att få plats med 50 liter tank till på bilar i storlek med V70. Fimpar man reservhjulet får man ca 80 liter till utrymme... Kanske någon lag som säger maxstorlek??
För att folk i allmänhet ska välja "bra" saker för miljön så måste de också vara bra för användaren, och räckvidden är en sådan sak i bilsammanhang, plus allmän funktion såklart, så som kallstart osv. Man väljer det som fungera, så enkelt är det...
Där har du hönan-eller-ägget-problematiken i ett nötskal :wink:

Det går att göra etanolbilar med bättre förbrukningsprestanda än dieselbilar (0,5 liter ETANOL/mil för en SAAB 9-5 - dvs 40 % energieffektivare än diesel) - men det kräver tid o pengar för utveckling och ingen biltillverkare lägger ned de pengarna när de inte ens vet om bränslet finns kvar när de är klara.

Samtidigt kan man knappast kräva av vanligt folk att de ska offra alltför mycket av sina normalprestanda med mindre än att de får lite ekonomisk kompensation för det. Det är därför vi ser hur incitament införs och sen tas bort när man tror marknaden är mogen för det - och hur försäljningen reagerar på detta. Det är dock ett gissningsarbete - det är långt ifrån glasklart hur folk reagerar. Det finns ju massor med folk som gladeligen betalar en krona extra för att mjölken är ekologisk - och 50 öre till bara för att den kommer från Milko - medan samma folk inte kan tänka sig att betala 1 krona mer per mil utan direkt börjar tanka bensin.
(Fast en större tank borde inte kosta SÅ mycket att designa och tillverka... Skicka tipset till Volvo)
KKR skrev:
Amli skrev:
Din Volvohandlar ser förmodligen vad som går in och ut ur sin hall
Ja, hur skall han annars bedöma vad han säljer?
Jag menar förstås att han kanske inte ett så brett perspektiv... Och med det menar jag andra bilmärken och hela landet.

Lite fakta för din bilhandlare, och oss andra, för att ta några relevanta exempel:

Sålda V70II Flexifuel juli 2009 - 1047st,
Sålda V70II Flexifuel juli 2010 - 226st
-78%

Sålda V70II Flexifuel januari-juli 2009 - 7052st
Sålda V70II Flexifuel januari-juli 2010 - 3196st
-55%

Sålda V50 Flexifuel juli 2009 - 178st,
Sålda V50 Flexifuel juli 2010 - 82st
-54%

Sålda V50 Flexifuel juli januari-juli 2009 - 3138st
Sålda V50 Flexifuel juli januari-juli 2010 - 992st
-68%

Detta under en period då bilförsäljning över lag har ökat med 35%.

Med det facit i hand känns det pinsamt att säga till en kund att det är en överdrift att säga att det råder fritt fall på etanolbilsförsäljning. Så antingen har han/hon noll koll eller så ljuger han/hon dig rakt upp i ansiktet. Illa vilket som.
~Kalle~ skrev:Ingen nämner biogas? Det är ju bästa bränslet för miljön och ofta närproducerat. Billigt också (8.75kr/nm3)

Har ni tänkt på vad etanoltransporterna går på, jo diesel ;-// Och hur tar sig etanolen från brasilien? Vilka utsläpp genererar det?

/Kalle
Det finns inget som hindrar transporterna att köra på biogas eller E95D.
Biogas nämnde jag mig veterligen redan i mitt första inlägg som en del i helheten av biobränslen. Om jag missade det så stod det i alla fall i chalmersdokumentet.

Hur tar sig dieseln från arabländerna, dessutom?

Variosboy hade dock ett väldigt bra svar här. Hade motorerna optimerats ordentligt för etanol hade det dock inte behövt röra sig om så stora skillnader som dubblerad volym, då etanolen exvis inte har samma värmeförluster.
Men ska vi tala om utsläppen här och nu idag så har han absolut rätt.

Ärligt talat ett av de enda inlägg jag verkligen blev imponerad av, Tack variosboy för att du faktiskt tänkte till lite innan du talade.

isak skrev:jo du MattiasD
ingen har nämnt att det går 7 liter diesel åt för att producera 1 lit etanol!
pest eller kolera?
Isak
Detta påstående måste självklart backas upp av en källa, och dessutom jämföras med mängden energi som går åt till att producera en liter diesel.

Har personligen svårt att se hur det skulle kunna bli lönsamt att överhuvudtaget producera etanolbränslen om det var skrivet i sten att man skulle behöva så oerhört mycket diesel.

Så nu ber jag dig isak, redovisa källa eller så tar vi inte det här på allvar.

Amli skrev:1. Jag måste fråga er som slår på stora trumman för etanol, tycker ni att det är ett framtidsbränsle eller ett alternativ bort från de fossila bränslena i väntan på något bra? Det är stor skillnad.

Jag är inte på något sätt för de fossila bränslena med det är 2. väldigt naivt att börja skrika förbund och komma med sådant hat mot de fossila bränslena. Det går ju inte över en natt och komma bort från det... Att etanolen har haft haft en sådan framgång i Sverige beror enbart på de ekonomiska fördelarna som funnits. Och just den ekonomiska aspekten är en väldigt stor punkt i de allra flestas bilköp.
3. Jag tycker det är bra med etanol i den bemärkelsen att det tvingar biltillverkarna att tänka i andra banor. Jag tror inte ett smak på etanol som framtidsbränsle, har aldrig gjort, och det fria fall som dessa modellers försäljningsiffror visar talar om något liknande.4. Ett sådant litet bilföretag som Volvo borde lägga sin förmodligen tajta budget på att få fram bra hybrider, elbilar eller liknande. Etanolen är inne på sista versen redan.

Och MattiasD, har du sålt av din vidrigt bränsletöstiga 2,5FT ännu... (talk is cheap) ;-//
1. Det beror på vad du menar med slår på stora trumman. Mig veterligen har ännu ingen i tråden påstått att etanolen ensam kommer rädda världen. Har du siffror som emotsäger mina om att etanolbränslet släpper ut mindre farligheter på alla punkter utom en får du gärna redovisa dem.
Som förespråkare för alternativbränslen ser jag etanolen som ett framtidsbränsle. Ett av flera. Vi kommer troligen behöva både metanol, etanol, RME och biogas i kombination med elmotorer. Allt som stödjer den utvecklingen är i mina ögon bra utveckling.
Du får gärna komma med sakligt grundade argument emot detta.

2. Varför är det naivt? Etanol har använts länge i främst sydamerika, det finns stora odlingsarealer i världen som står oanvända pga höga tullar. Vilka grödor som är mest lönsamma för tillfället har ändrats efter efterfrågan genom tiderna. Varför ska den efterfrågan som finns idag vara det som ska vara måttstocken för evigheten?
För jag utgår ifrån att du tycker det är naivt att tillgången ska kunna anpassa sig fort.
Troligen kommer ex. kött rusa i pris. Jag skulle personligen överleva detta. Några miljarder indier har klarat sig bra på ganska lite kött länge, exempelvis.

3. Jag håller helt klart med om att nytänk krävs och det är roligt att även tillverkare som audi börjat titta åt etanolhållet. Det vi behöver är dock motorer som körs fysiskt anpassade för E85 för lägre förbrukning och som bara kan köras på bensin som nödbränsle. Att flexifuelmotorer som folk ändå kör på bensin är miljöklassade är ju lika idiotiskt som "miljödieslar".
Varför tror du inte på etanolen som framtidsbränsle? Tror du inte att den ensam kan ersätta bensin/diesel(i så fall har du rätt), eller tror du inte att det kan ha någon del i den mängd biobränslen vi kan framställe av olika råvaror?
Tror du överhuvudtaget att vi kommer att kunna ha ett bränsle baserat på enbart en råvara, som i dagsläget?
I så fall bör du nog tänka igen.

4. Volvo har en relativt stor marknad i Sverige, ett land där elbilar är komplett värdelösa. Vi har det kallt och jävligt en stor del av året, vilket leder till allvarligt minskad batterikapacitet. Det krävs även batteridrift av värmepaketet stor del av året, ingen höjdare.
Däremot biobränsle/elhybrider, stil med en opel ampera eldad av biogas/etanol/metanol skulle troligen vara det perfekta. Låg förbrukning och den lilla förbrukning som är är 100% förnyelsebar med låga giftutsläpp.

Har du några övertänkta svar skulle jag uppskatta det, men jag skulle gissa att du liksom även vissa etanolförespråkare främst talar utifrån känslor.
Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]

C40 körkomfort.

Aj, aj vilken generation av V60 var det?