- tis 03 aug 2010, 09:55
#433428
Emiljonsson7 skrev:Jag har för mig att vissa biltillverkare utnyttjar lutningssensorerna i bilen och automatlådan känner då att det blir en uppförsbacke och växlar inte automatiskt ned.
Vet att både Volvos Eco-driving utbildning samt ett stort svenskt lastbilsföretags Eco-drivingutbildare rekommenderar farthållare. Och tro mig - i lastbilsbranchen är förbrukningen oerhört viktig då bränslet är en av de största kostnaderna. Några av er kör säkert och vet redan detta. Det skiljer bara några procent mellan de bästa och sämsta tillverkarna i Europa. Jämför med bilindustrin där det kan skilja 15% inom samma biltyp. I kuperad terräng vet jag att man inte rekommenderar farthållare men det är såvitt jag vet det enda läget där det är bättre att köra manuellt och låta bilen få upp hastigheten i nedförsbackarna och sedan slå av gasen strax innan krönet. Men som sagt så kräver det aktiv körning och att man hela tiden tänker på vad man gör.
Volvos utbildare berättade för mig att även om du försöker korrigera menuellt så får du grövre korrigeringar än farthållaren så de rekommenderade att alltid ha den i förutom vid kuperad terräng.
Jag förstår din förklaring full ut, men har en fråga och en synpunkt.
Angående att använda lutningssensorer i automatlådan så hur vet man det. Detta måste ju också bero på vilken motor du har. Den Chrysler PT Cruiser jag nämnde i tidigare inlägg orkade ju inte.
Problemet som jag ser det är att så länge du kör på kända vägar är det inga problem. Då vet du hur vägen ser ut och kan välja farthållaren av eller på. Det är när man kör på okända vägar det blir värre. Där måste det ju bli rena chansningen om av eller på angående förbrukning. Gäller det bara bekvämligheten så är det ju bara att ha på den oavsett vägtyp.
Volvo Amazon -66, Volvo 142 -69, Volvo 142 -73, Golf GLS -79, Sierra 2.0 IS -87, Volvo 850SE -95, Saab 900 Cab -96, Volvo S60 T5 -02, Volvo C70 T5 -08 MBM, V60 CC D4 AWD B A S P* -17, Volvo C70 Cab -01. V60 T8 R -21.