Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

aut + d5a funkar inte ihop! den är alldeles för tvär när den kompenserar vilket ofta slutar med nedväxling som följd! går ex-vis inte att koppla resume vid 80 km mot progr-120 utan nedväxl- vilket är onödigt? går inte att omformatera enl- volvo.
isak
CabBO skrev:Jag förstår hur du menar, men där jag körde (E6) så var det inte så stora backar (förutom hallandsåsen :D förstås), utan minsta lilla motlut så växlade den ner för att strax efter växla upp. Det kändes som den skulle kunna varva mer på lägre läget eller att det högre skulle tagit vid tidigare. Det kändes som det var precis mellan två lägen och då i en "normal" hastighet på motorväg (120km på E6).
Kännar jag oclså igen :D

Körde Chrysler Sebring i USA, uppför de oänligt långa backarna från LA mot Nevada hände samma sak på farthållaren, bilen sackade lite, växlade ned, ökade farten, växlade upp, sackade lite, växlade ned....... osv i all oändlighet.... växla, växla,växla då var det ändå raksträcka och jämt motlut.

Bara att koppla ur alla automatik och köra själv :mrgreen:
VolvoB20 skrev::D
CalleV70 skrev:Vill man spara en milliliter ska man inte köra Volvo!!
Med farthållaren blir körningen lugnare och man luras inte i andras tempo. Dessutom i kombination med en ljudbok är den toppen, oavsett det går uppför eller nerför.
Bästa farthållaren när det gäller förbrukning är hustrun! (Hon kör långsammare än jag...) :)

Det finns alltid två sidor av allt :D med farthållaren på så blir det ju inte att man slår av på tempot i tex skarpa/hala kurvor, skymda krön, viltpassager, korsningar osv, kör man själv lättar man ju lite på gasen där och tuggar inte på i samma fart.
Nå, nu använder jag farthållaren på E4 och liknande, inte på rallysträckorna hemma.. Anser att på storvägarna utan för mycket trafik är det avkopplande (och därigenom drar mindre!!) med farthållarn. Fast som allt annat, var jag tidig med nymodigheterna. ( hade ni det ens på 90-talet??) :mrgreen:
CalleV70 skrev:
VolvoB20 skrev::D
CalleV70 skrev:Vill man spara en milliliter ska man inte köra Volvo!!
Med farthållaren blir körningen lugnare och man luras inte i andras tempo. Dessutom i kombination med en ljudbok är den toppen, oavsett det går uppför eller nerför.
Bästa farthållaren när det gäller förbrukning är hustrun! (Hon kör långsammare än jag...) :)

Det finns alltid två sidor av allt :D med farthållaren på så blir det ju inte att man slår av på tempot i tex skarpa/hala kurvor, skymda krön, viltpassager, korsningar osv, kör man själv lättar man ju lite på gasen där och tuggar inte på i samma fart.
Nå, nu använder jag farthållaren på E4 och liknande, inte på rallysträckorna hemma.. Anser att på storvägarna utan för mycket trafik är det avkopplande (och därigenom drar mindre!!) med farthållarn. Fast som allt annat, var jag tidig med nymodigheterna. ( hade ni det ens på 90-talet??) :mrgreen:
:mrgreen: 90-tal, Tidig med nymodigheter , Amerikanarna introducerade ju farthållarna i Chrysler på 1950-talet, tog lång tid för Volvo som väl var 40 år efter sin tid då.

Farthållare satt det också i de japanska bilarna jag hade på 80-talet.
isak skrev:hade en 740 GLE 85a med vakuumstyrd farthållare som ja tycker funkade bättre än dagens som har för snabb respons.
isak

Hur menar du då. Är det inte bra att farthållaren svarar fort. Du kanske menar att om den inte svarar så snabbt så är det bättre spelrum i växlarna, eller hur menar du.
från 80km till inställt 120 behövs inte nedväxlingar på aut- typ kickdown vilket inte går att omformatera, spelar ingen roll på en manuell.
isak
isak skrev:från 80km till inställt 120 behövs inte nedväxlingar på aut- typ kickdown vilket inte går att omformatera, spelar ingen roll på en manuell.
isak
Då har förstått hur du menar. Skall jag köra med farthållaren på så skall jag inte behöva hålla på att växla med jämna mellanrum. Nu kör jag en bil med manuell låda och stark motor så den klarar en del, men det måste ju vara en fördel med automat och farthållare då det sköts automatiskt med växling kontra hastighet. Det blir annorlunda med manuell låda.
Jag har för mig att vissa biltillverkare utnyttjar lutningssensorerna i bilen och automatlådan känner då att det blir en uppförsbacke och växlar inte automatiskt ned.

Vet att både Volvos Eco-driving utbildning samt ett stort svenskt lastbilsföretags Eco-drivingutbildare rekommenderar farthållare. Och tro mig - i lastbilsbranchen är förbrukningen oerhört viktig då bränslet är en av de största kostnaderna. Några av er kör säkert och vet redan detta. Det skiljer bara några procent mellan de bästa och sämsta tillverkarna i Europa. Jämför med bilindustrin där det kan skilja 15% inom samma biltyp. I kuperad terräng vet jag att man inte rekommenderar farthållare men det är såvitt jag vet det enda läget där det är bättre att köra manuellt och låta bilen få upp hastigheten i nedförsbackarna och sedan slå av gasen strax innan krönet. Men som sagt så kräver det aktiv körning och att man hela tiden tänker på vad man gör.

Volvos utbildare berättade för mig att även om du försöker korrigera menuellt så får du grövre korrigeringar än farthållaren så de rekommenderade att alltid ha den i förutom vid kuperad terräng.
Emiljonsson7 skrev:Jag har för mig att vissa biltillverkare utnyttjar lutningssensorerna i bilen och automatlådan känner då att det blir en uppförsbacke och växlar inte automatiskt ned.

Vet att både Volvos Eco-driving utbildning samt ett stort svenskt lastbilsföretags Eco-drivingutbildare rekommenderar farthållare. Och tro mig - i lastbilsbranchen är förbrukningen oerhört viktig då bränslet är en av de största kostnaderna. Några av er kör säkert och vet redan detta. Det skiljer bara några procent mellan de bästa och sämsta tillverkarna i Europa. Jämför med bilindustrin där det kan skilja 15% inom samma biltyp. I kuperad terräng vet jag att man inte rekommenderar farthållare men det är såvitt jag vet det enda läget där det är bättre att köra manuellt och låta bilen få upp hastigheten i nedförsbackarna och sedan slå av gasen strax innan krönet. Men som sagt så kräver det aktiv körning och att man hela tiden tänker på vad man gör.

Volvos utbildare berättade för mig att även om du försöker korrigera menuellt så får du grövre korrigeringar än farthållaren så de rekommenderade att alltid ha den i förutom vid kuperad terräng.
Jag förstår din förklaring full ut, men har en fråga och en synpunkt.
Angående att använda lutningssensorer i automatlådan så hur vet man det. Detta måste ju också bero på vilken motor du har. Den Chrysler PT Cruiser jag nämnde i tidigare inlägg orkade ju inte.

Problemet som jag ser det är att så länge du kör på kända vägar är det inga problem. Då vet du hur vägen ser ut och kan välja farthållaren av eller på. Det är när man kör på okända vägar det blir värre. Där måste det ju bli rena chansningen om av eller på angående förbrukning. Gäller det bara bekvämligheten så är det ju bara att ha på den oavsett vägtyp.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]