Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reckless
Bytte vevhusventilationen ifjol till nya grejer , nu då ja tog upp oljestickan så rök det ur hålet ! Menas det då att den är igensatt igen ?? Kör nästan bara längre sträckor och brukar byta olja en gång per år till helsyntets olja med hyffsad kvalitet. Finns det ngn underhållande metod på just vevhusvent.. menar kan man på ngt enklare vis rengöra slangar osv utan att behöva plocka ner allt.

Tack mvh
av Geiger
Svårt att säga om den är igensatt igen. Det låter ju konstigt isf.

På min har jag gjort en skarv på slangen som kommer från toppen och går ner till oljefällan, och emellanåt drar jag isär den, och trycker ner en slang som jag kopplar till dammsugaren. Brukar kunna få ur lite slam då.

Dock kör jag bara långsträckor, så det blir inte mycket till kondens. Ett tips iaf.
Användarvisningsbild
av js1
Har läst de flesta inläggen om vevhusventilationen men skulle vilja ha lite mer handfasta råd om hur kolla om den verkligen är igensatt eller inte.

Min 855:a 96:a B5252, har gått 14200 mil och alltid gått på syntetolja. Jag kör nästan bara korta sträckor <10km så jag har sludge i slangen vid bajonetten.
Likadant så kommer det lite lite ljus rök ur oljestickröret. Jag har testat att blåsa i slangarna och då blåser det ur oljepåfyllningslocket, alltså bör det vara fri passage genom slangar och oljeavskiljare. Jag har testat att hålla emot med fingret i oljestickshålet för att känna om den bygger upp tryck eller suger men jag kan inte känna varken eller. Har läst att om vevhusventen är igensatt kan stickan tryckas ur pga av trycket. Så jag trädde en ballong över oljesticksröret för att se vad som hände. Det hände ingenting, det bara fladdrade lite i ballongen när man varvade upp. Det verkar alltså inte vara nåt nämnvärt varken över eller undertryck i vevhuset.

Hur ska det vara? Ska det vara samma undertryck i vevhuset som i insuget?

(OBS!! OM nån gör samma grej med ballongen, HÅLL i ballongen så den mot förmodan INTE sugs ner i röret ifall det nu ska vara undertryck i vevhuset)
av *pettson*
js1 skrev:Har läst de flesta inläggen om vevhusventilationen men skulle vilja ha lite mer handfasta råd om hur kolla om den verkligen är igensatt eller inte.

Min 855:a 96:a B5252, har gått 14200 mil och alltid gått på syntetolja. Jag kör nästan bara korta sträckor <10km så jag har sludge i slangen vid bajonetten.
Likadant så kommer det lite lite ljus rök ur oljestickröret. Jag har testat att blåsa i slangarna och då blåser det ur oljepåfyllningslocket, alltså bör det vara fri passage genom slangar och oljeavskiljare. Jag har testat att hålla emot med fingret i oljestickshålet för att känna om den bygger upp tryck eller suger men jag kan inte känna varken eller. Har läst att om vevhusventen är igensatt kan stickan tryckas ur pga av trycket. Så jag trädde en ballong över oljesticksröret för att se vad som hände. Det hände ingenting, det bara fladdrade lite i ballongen när man varvade upp. Det verkar alltså inte vara nåt nämnvärt varken över eller undertryck i vevhuset.

Hur ska det vara? Ska det vara samma undertryck i vevhuset som i insuget?

(OBS!! OM nån gör samma grej med ballongen, HÅLL i ballongen så den mot förmodan INTE sugs ner i röret ifall det nu ska vara undertryck i vevhuset)
Nu är ju en ballong i värsta laget att tro att den ska blåsa upp sej. Men den ger en fingervisning. Om den inte på nåt sätt blåser upp sej utan det fladdrar lite bara så är din vevhusventilation alldeles utmärkt. Det går inte att komma ifrån lite kondensrök ur oljestickshålet på lite äldre bilar. Konstruktionen av idag på samma motorblockstyp är en stor skillnad. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Det är frukt bägge två.. men mer är det inte.
Vore din ventilation igensatt skulle du få oljestänk som letar sej ut ur oljesticksröret medans du startat, du skulle inte missa jetströmmen som ville ut ur oljestickshålet. Du kan helt enkelt inte missa det.
Användarvisningsbild
av js1
Hehe, Nej jag hade kanske inte föreställt mig att den skulle blåsas upp helt och flyga iväg men iallafall att den skulle "fyllas" ordentligt.

Jag känner mig rätt lugn med ditt svar och tror jag besparar mig att riva insuget tills vidare. :D
Användarvisningsbild
av sidhabo
Kul ide med ballongtricket JS1. Det får jag ta och prova nu när jag bytt ventilationen :-)-)
Användarvisningsbild
av js1
sidhabo skrev:Kul ide med ballongtricket JS1. Det får jag ta och prova nu när jag bytt ventilationen :-)-)
Ja, gör det och berätta hur det går.

Igår och idag har jag kört 30mil. Gick ut ikväll igen och kollade. Nu kommer det ingen "dimma" ur röret så sludgen som fanns har väl avdunstat för den här gången.

Ang ballongtricket hade jag förväntat mig att det kanske skulle se ut som bilden till vänster men det ser snarare ut som den högra. Precis när man varvar upp blir det en antydan till volymökning i ballongen men det är ytterst marginellt. Den är sladdrig hela tiden. Där är alltså samma tryck i vevhuset som lufttrycket utomhus.
Bild
av RonnyHemlin
Hoppar in här och Hoppas att jag är i rätt tråd..... :)

Jag har en V70 2.4 170HK

Har ett "enligt mig" jäkligt högt undertryck .... då jag lyfter oljepåfyllningslocket så sugs det fast och man lär ta i bra nog för att få loss det .... och när det väl släpper så pyser det till som när man öppnar en skakad läskburk ..... Det blåser inte utan Suger ... likaså är det när jag lyfter oljestickan .... fast inte alls lika hårt sug där.

Tacksam för Tips!!!

MVH

ps. Oljefällan och alla slangar till den är rena och fungerar.

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]