- mån 22 mar 2010, 23:38
Nu har jag skruvat ihop bilen igen och provkört. Tack alla för hjälpen.
Moderator: Moderatorer
js1 skrev:Har läst de flesta inläggen om vevhusventilationen men skulle vilja ha lite mer handfasta råd om hur kolla om den verkligen är igensatt eller inte.Nu är ju en ballong i värsta laget att tro att den ska blåsa upp sej. Men den ger en fingervisning. Om den inte på nåt sätt blåser upp sej utan det fladdrar lite bara så är din vevhusventilation alldeles utmärkt. Det går inte att komma ifrån lite kondensrök ur oljestickshålet på lite äldre bilar. Konstruktionen av idag på samma motorblockstyp är en stor skillnad. Det blir lite som att jämföra äpplen och päron. Det är frukt bägge två.. men mer är det inte.
Min 855:a 96:a B5252, har gått 14200 mil och alltid gått på syntetolja. Jag kör nästan bara korta sträckor <10km så jag har sludge i slangen vid bajonetten.
Likadant så kommer det lite lite ljus rök ur oljestickröret. Jag har testat att blåsa i slangarna och då blåser det ur oljepåfyllningslocket, alltså bör det vara fri passage genom slangar och oljeavskiljare. Jag har testat att hålla emot med fingret i oljestickshålet för att känna om den bygger upp tryck eller suger men jag kan inte känna varken eller. Har läst att om vevhusventen är igensatt kan stickan tryckas ur pga av trycket. Så jag trädde en ballong över oljesticksröret för att se vad som hände. Det hände ingenting, det bara fladdrade lite i ballongen när man varvade upp. Det verkar alltså inte vara nåt nämnvärt varken över eller undertryck i vevhuset.
Hur ska det vara? Ska det vara samma undertryck i vevhuset som i insuget?
(OBS!! OM nån gör samma grej med ballongen, HÅLL i ballongen så den mot förmodan INTE sugs ner i röret ifall det nu ska vara undertryck i vevhuset)
sidhabo skrev:Kul ide med ballongtricket JS1. Det får jag ta och prova nu när jag bytt ventilationenJa, gör det och berätta hur det går.-)