Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kaxe
KKR skrev:
Erico skrev: Skinnklädsel lika så, varmt på sommaren/kallt på vintern.
Har du haft någon bil med riktig skinnklädsel? Riktigt skinn är svalt på sommaren och varmt på vintern. Självklart kan skinnet liksom annan klädsel vara lite varm om solen lyst på den.
Har du själv haft skinnstolar, verkar inte så på dina påståenden :shock: jag har helskinn och finns det något kallare att sätta sej på när det är kallt ute ? brrrr , du skriver att skinnet kan bli lite varm när solen lyst på stolen men i min V70 går det nästan inte att sätta sej när solen skiner på stolen :shock: ?:-/ :-O)
Användarvisningsbild
av SvenB
Okej, då kan vi vara överrens om att vi inte är överrens. Ja jag vet vad jag talar om,
av Dah
LOTEZ skrev:Ingen parkhjälp, ingen xenon, inga elinfällbara speglar, inge skinn möjligen halvskinn, inte nerlackade trsöklar....

Vad har han/hon för "helt ok" utrustningslista?

//LOTEZ
Har man inte det när man har Kinetic? Jag har parkassist, xenon, elinfällbara backspeglar med markbelysning, regnsensor, halvskinn mm, och min är en Kinetic. Hur mycket utrustning bilen har beror väl snarare på hur många rutor beställaren kryssade i.
Användarvisningsbild
av Severin
Dah skrev:
LOTEZ skrev:Ingen parkhjälp, ingen xenon, inga elinfällbara speglar, inge skinn möjligen halvskinn, inte nerlackade trsöklar....

Vad har han/hon för "helt ok" utrustningslista?

//LOTEZ
Har man inte det när man har Kinetic? Jag har parkassist, xenon, elinfällbara backspeglar med markbelysning, regnsensor, halvskinn mm, och min är en Kinetic. Hur mycket utrustning bilen har beror väl snarare på hur många rutor beställaren kryssade i.
Så med andra ord så kan man beställa en med kinetic men man kan kryssa i en massa extra som motsvarar momentum eller t.o.m summum?
av llesrof
KKR skrev:
Erico skrev: Skinnklädsel lika så, varmt på sommaren/kallt på vintern.
Har du haft någon bil med riktig skinnklädsel? Riktigt skinn är svalt på sommaren och varmt på vintern. Självklart kan skinnet liksom annan klädsel vara lite varm om solen lyst på den.
MIn skinnklädsel är kall som fan på vintern. På sommaren är den varm om än inte besvärande varm. Kylan på vintern är inte så farlig eftersom jag har värme i stolarna. Fördelen med skinn på vintern är att man slipper den där råa och lita fuktiga känslan textilklädsel brukar kunna ge. Jag vet inte hur varm svart skinnklädsel blir på sommaren, jag har beige klädsel i min bil. Jag har aldrig upplevt den som besvärande varm, men det är ju en högst personlig uppfattning utifrån hur (över)känslig jag är eller inte är. Jag tycker fördelarna med skinn vida överstiger nackdelarn. Det är lätt att hålla rent och fräscht och är skönt att sitta på.

Att föra en argumentation med "jag har kört bil i *valfritt antal år* och aldrig behövt *valfri utrustning* känns vittnar mest om inskränkthet och oförmåga att tänka utanför givna ramar. Förmodligen är det ett reflexmässig argument många tar till utan att egentligen tänka så mycket på det, så man kanske inte skall fästa sig vid den sortens argument. Att man klarat sig utmärkt utan viss utrustning är inte samma sak som att den är onödig eftersom man förmodligen klarat sig bättre med den. Man kan klara sig utmärkt utan vare sig bränslemätare, servostyrning och synkroniserad växellåda, men man klarar sig bättre med. Själv har jag klarat mig utmärkt genom åren med dubbfria däck men jag tvivlar inte en sekund på att dubbdäck är bra att ha när det blir riktig isgata. Jag har heller ingen motorvärmare men det innebär ju inte att jag anser att detta är en onödig finess. Det som är intressant i diskussionen är att det är de som saknar utrustningen som tar sig friheten att värdera den. Det känns helt ologiskt. Men så är det ju alltid, de som vet minst är också de som låter munnen gå mest :wink:
av Lövet
Severin skrev: Så med andra ord så kan man beställa en med kinetic men man kan kryssa i en massa extra som motsvarar momentum eller t.o.m summum?
Absolut. Du kan proppa bilen helt full även om det är en Kinetic. Kinetic är ju egentligen bara en funktion i beställningsprogrammet. Varför man väljer att göra det är en annan fråga eftersom det oftast blir dyrare än att ta "rätt" paket från början.
Användarvisningsbild
av SvenB
llesrof skrev: MIn skinnklädsel är kall som fan på vintern. På sommaren är den varm om än inte besvärande varm. Kylan på vintern är inte så farlig eftersom jag har värme i stolarna. Fördelen med skinn på vintern är att man slipper den där råa och lita fuktiga känslan textilklädsel brukar kunna ge. Jag vet inte hur varm svart skinnklädsel blir på sommaren, jag har beige klädsel i min bil. Jag har aldrig upplevt den som besvärande varm, men det är ju en högst personlig uppfattning utifrån hur (över)känslig jag är eller inte är.
En som förstod vad jag menade. Självklart är klädseln lika kall som det är i övriga bilen på vintern, men är behagligare sen än tyg. På sommaren är skinnet också mycket behagligare än tyg.
av inkognito
När skall spegelinfällningen användas? Vilken nytta har den? när det är trångt att parkera? är det så trångt, kör jag inte dit över huvudtaget.
Användarvisningsbild
av StringerBell
inkognito skrev:När skall spegelinfällningen användas? Vilken nytta har den? när det är trångt att parkera? är det så trångt, kör jag inte dit över huvudtaget.
Jag gör det bara när jag står lite långt ut på gatan, någon gång. Sällan när jag parkerar i ruta. Jag hatar trånga parkeringar - går hellre ett par hundra meter extra än åla mig ur bilen och oroa mig för park-skada.
Filter i Aisin tf-71sc?

Hittade en film på youtube där man dela[…]

Är det nån som vågat prova Suba[…]

Hittade en gammal tråd där någon […]

Den bilen skulle jag personligen inte våga[…]