Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fors skrev: bensin + gnista + komp = start...
Varför funkar egentligen inte denna ekvation?
Tja - en förklaring skulle ju kunna vara att inte gnistan kommer när soppan finns där
testa att skifta 2:an och 3:ans tändkabel - det flyttar gnistan ett vevaxelvarv på dom stiften.
går den igång på 2 burkar då så vet du vad det var.
/emwtur
emwtur skrev:
Fors skrev: bensin + gnista + komp = start...
Varför funkar egentligen inte denna ekvation?
Tja - en förklaring skulle ju kunna vara att inte gnistan kommer när soppan finns där
testa att skifta 2:an och 3:ans tändkabel - det flyttar gnistan ett vevaxelvarv på dom stiften.
går den igång på 2 burkar då så vet du vad det var.
/emwtur
Testade detta utan resultat. Motorn "poffade" inte äns till när jag testa detta.

Gjorde ett nytt komptest samtidigt och fick ut följande siffror räknat från cylindern närmast växellådan och frammåt:

0,0
2,3
6,5
0,0 (hoppade upp till 0,2 när man börja veva)

Så min slutsats är att riva ner toppen och kolla packningen och sen försöka lista ut om toppen är sne eller om ventilerna läcker trots att jag har slipat in dom Ordentligt!
med den kompressionen borde startmotorn snurra på bra :)
Hackar du inte ner rätt rejält på dig själv om du tror du misslyckats med ALLA ventilerna ?

börja med att kolla att du har spel på alla ventilerna.
att kamaxeln sitter rätt - märkena på remmen (IGEN ).
att kamaxeln snurrar med vexaxeln.
om vi kommer in på avdelningen misstag - så glömde du inte tätningar i insugen eller liknande ?
/emwtur
Hej, jag tror att kammen sitter fel, du kan inte ha slipat in ventilerna så kompet försvinner helt. Ta av ventilkåpan och förvissa dej om att kamloberna ej aktiverar ventilerna i kompressionsläget. Mvh FXWG! Och följ inte mitt råd här nedanför :)
testade att skifta topp till en som jag vet funkar klockrent och har gjort i ordning allt steg för steg och kollat igenom allt 33 gånger och skulle då starta bilen..
bilen startade efter att ha tuggat lite på startmotorn och går sen helt okej Utan tomgång (!), så jag fick hålla lite på gasen tills motorn började gå varm och sen blev det bara som om man stänger av bilen med nyckeln... den sten dog och bara snurrar runt på starten precis som innan...
Blir så satans jävla förbannad och illamående på den satans skiten och att ingen vet vad som är fel?!?
Allt görs på pricka och inget jäkla slarv!
testa startgas IGEN !
svarar på frågan Soppa/Gnista !
kolla kamremmen IGEN !

du var orolig för att toppen läckte i ventilerna innan -
ett av farsans trick var att hälla i några droppar fotogen i varje insug - avgas och kolla om det blev fuktigt runt ventilerna i förbränningsrummet - bensin tror jag är för lättflytande - den kan komma igenom även om det är "tätt" !

/emwtur
På min bil kan det bli så om jag försökte starta/stoppa för mycket utan att varmköra ordentligt att det blir nåt knas så att den går extremt ojämt på tomgång, typ 800-2000 varv och ibland även dör.
Då gäller det helt enkelt att köra, köra och köra. Alt. byta olja. Har bara skett två gånger, en gång löste det sig efter ett oljebyte och en annan av att jag körde runt tillräckligt.
Du tror inte nån av ventilerna kan ha nåt liknande knas? De kanske behöver köras in eller nåt?
Förvisso jävligt långsökt men det är ju ett långsökt problem också :oops:
Oljan har jag bytt varje gång jag skiftat topp nu de senaste 2 månaderna :)
Jo visst kan ja behöva "köra in" ventilerna och de men jag måste ju få fart på maskineriet först :( :(
Sen det du säger om att köra köra köra köra. Jag har bilen som "pendelbil" och brukar snitta ca 14mil år gången per körning så att köra den varm är inga problem :)

Känns som om de här problemet är oändligt långt :(
Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]