Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
svänghjulet ska ju kontrolleras så det inte finns härdfläckar samt att det bör antingen planas eller för den delen slipas ändå med ett fint papper för att få en ny yta innan nya kopplingen monteras. Annars kan man få den här typen av problem. En teori bara: är det så att du har härdfläckar på svänghjulet? Det gör att du nu har två olika friktioner på svänghjulet, därav att det hugger.
Ingen aning om varför spaken vibrerar, det är vajerstyrning så det borde inte ske. Kanske dags att lossa luftburken och kika därnere hur kablage och vajrar dragits vid återmonteringen?
av Dinus740
har bytt 4 fästen.. bara dom hydraliska kvar.. och tror inte de är dom, motorn känns stum där han sitter nu.. men bilen är glapp ändå.. förr var glappen mjuka, men efter byte av fästen vart glappen mer hårda och jobbiga..

växelspaken vibrera även före bytet av koppling, men de är lätt att få i alla samtliga växlar även vid stillastående..

några mer tips?
av Dinus740
med jag är lite inne på detta att de kan vara svänghjulet som har härdfläckar som petsson säger.. men tycker de är märkligt att de bara är när bilen börjar rulla.. har sparat ihop pengar så länge för att byta kopplingen.. och sen blir de inte bättre :cry: inte roligt alls..
av *pettson*
Dinus740 skrev:med jag är lite inne på detta att de kan vara svänghjulet som har härdfläckar som petsson säger.. men tycker de är märkligt att de bara är när bilen börjar rulla.. har sparat ihop pengar så länge för att byta kopplingen.. och sen blir de inte bättre :cry: inte roligt alls..
Du har alltså absolut inga vibrationer exakt när du lägger an kopplingen oavsett hur långt du släpper upp pedalen. Däremot när bilen rullar och du släpper upp sista biten så vibrerar det?
av Dinus740
ska försöka förklara så de bra de går.. de vibrerar precis när kopplingen börjar ta, precis i början på dragläget.. släpper ja upp lite till så slutar de.. gör ja en normal start så märkt de inte eftersom jag inte stannar med kopplingen i "vibrationsläget" utan släpper upp i takt med bilen rör sig framåt.. hoppas du förstår.. snabba starter går kanon fint.. men lite svårt att göra de i bilköer och krypkörning.. kan med andra ord inte komma i väg sakta och fint.. för då ligger ja i början av dragläget och då vibrerar de.. mest när jag krypkör och backar..

de är ett ganska litet område på dragläget detta uppstår.. men ja hamnar alltid där ändå..
av *pettson*
Detta beror på friktionsskillnaden. Svänghjulet skulle ha fått en ny yta för att bli av med problemet. Nu kan det tänkas att det tar ett tag och sliter in sej så det upphör gradvis men det är inte säkert.
Vdash

Det är väldigt svårt att förs[…]

Det går att stänga av voc (ta bort fun[…]

Eftermontera kupevärmare

Jag vet inte hur det är just för din mod[…]

Rost bakom Stänkskydd 245

Lämna in till någon som svetsar det d&a[…]