VolvoB20 skrev:Variosboy skrev:Skulle snarare säga att aerodynamik gått före funktion :roll:
Man skulle ju vilja tro det men nej, V70II har väl ca 30% högre luftmotstånd än V70N och XC60 tex har skrämmande 50% högre luftmotstånd, svårt att köra snål då. Svårt för nya snåla motorerna att kompensera bort det.
Man har lagt in massor med balla väck, vinklar och knixar i karossformen för att den ska se ballare ut men tyvärr kostar det på massor när karossen ska pressa fram genom luften.
BIltillverkarna kan ju om de vill. Från ca 1980 och några år framåt sjönk luftmoståndet kraftigt. 1982 kom Audi 100 med 0,30 Cw-värde (Cd har det hetat ibland?). Volvo 240 hade väl 0,44 och 740 0,40 eller nåt sånt. Sen nådde de flesta ca 0,30. Opel Omega 1986 hade nog 0,26 t o m. Men sen blev bilarna större, bredare, bredare däck (bara det gör 0,02-0,03) och Cw-värdet ska multipliceras med frontarean som ju bara växer...
Precis som man längre tog ganska lite hänsyn till förbrukning...
PH