Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja, det där har jag med irriterat mig på, varför inte ha någon form av värmeslinga i rutan där torkarbladen befinner sig då torkarna är avstängda, vore klockrent så att inte bladen blir som isbatonger som du säger!
av perhall
Variosboy skrev:Ja, det där har jag med irriterat mig på, varför inte ha någon form av värmeslinga i rutan där torkarbladen befinner sig då torkarna är avstängda, vore klockrent så att inte bladen blir som isbatonger som du säger!
Jag håller med, på 240/740 kom ju rutvärmen/defrostern nästan exakt där torkarna låg, nu kommer den 8-10 cm längre upp... tror tyvärr det är samma på de flesta bilar numera, utom Lada Niva kanske/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:
Variosboy skrev:Ja, det där har jag med irriterat mig på, varför inte ha någon form av värmeslinga i rutan där torkarbladen befinner sig då torkarna är avstängda, vore klockrent så att inte bladen blir som isbatonger som du säger!
Jag håller med, på 240/740 kom ju rutvärmen/defrostern nästan exakt där torkarna låg, nu kommer den 8-10 cm längre upp... tror tyvärr det är samma på de flesta bilar numera, utom Lada Niva kanske/PH
Ytterligare ett exempel på att ball design går för funktion.
av perhall
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Ja, verkligen... det finns en option som jag inte valde till - DTC, snabb defrosteruppvärmning eller nåt sånt, någon som känner till det? Kanske kan det lösa problemet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det inte ett 12v el-element i defrostern som värmer luften lite extra vid start, det är det på volkswagen i alla fall.

På V70N var det ju två defrosterutblås som täckte hela rutans bredd, på V70II är det ju bara ett utblås som inte täcker hela rutan, Också rätt knasigt.
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:
Skulle snarare säga att aerodynamik gått före funktion :roll:
av CalleV70
Hej Falk. Nå, som du märkt startar den bra i kyla. Tryck in startknappen snabbt så sköter sig förvärming och start sig själva. Detta med att köra värmaren i -40 och tro att bilen alltid startar, är teori, inte praktik. Fast kör du timmar emellan starterna så inga problem. Bekymmer får du om värmaren går mer minuter än bilen körs / dag. Inget att prova i skogen utan starthjälp.
Vad gäller diesel, skiljer man på "sommar"= D10, och "vinter"= D32, vinterdiesel med något lägre densitet innebär några % mindre energiinnehåll. Det är pumpegenskapen vid -10 resp - 32 grader man pratar om. Inomhustank hemma = D10, utomhustank = D32. Samma med bilar, lite fotogen eller annat ger lägre pumptemperatur.
Vid kallstart av gamla dieslar brukar det bolma vit tjock rök. Innebär lite "sommartyp" och det är parrafin som fälls ut och bolmar.
På min -04 xc90 hade jag "fuldiesel" någon vintervecka. Det tog mig ett tag innan sambandet att värmaren inte startade fast bilen gick bra!! (Värmaren gick igång igen med mycket vit rök efter en timme i garaget). Fuldieseln var troligen D10, och värmarens pump klarade inte denna tjocka smörja och helstrejkade. Dock startade motorn utan bekymmer. Löste detta att inte köra fuldiesel vid kallare än 5 grader...
av Lacke
CalleV70 skrev:Vad gäller diesel, skiljer man på "sommar"= D10, och "vinter"= D32, vinterdiesel med något lägre densitet innebär några % mindre energiinnehåll. Det är pumpegenskapen vid -10 resp - 32 grader man pratar om. Inomhustank hemma = D10, utomhustank = D32. Samma med bilar, lite fotogen eller annat ger lägre pumptemperatur.
Fast den diesel man tankar på macken är ju MK1 och där skiljer det inte (vad jag minns) mellan sommar och vinter, den andra "smörjan" du beskriver är ju det man eldar hemma med :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Skulle snarare säga att aerodynamik gått före funktion :roll:
Man skulle ju vilja tro det men nej, V70II har väl ca 30% högre luftmotstånd än V70N och XC60 tex har skrämmande 50% högre luftmotstånd, svårt att köra snål då. Svårt för nya snåla motorerna att kompensera bort det.

Man har lagt in massor med balla väck, vinklar och knixar i karossformen för att den ska se ballare ut men tyvärr kostar det på massor när karossen ska pressa fram genom luften.
av perhall
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Skulle snarare säga att aerodynamik gått före funktion :roll:
Man skulle ju vilja tro det men nej, V70II har väl ca 30% högre luftmotstånd än V70N och XC60 tex har skrämmande 50% högre luftmotstånd, svårt att köra snål då. Svårt för nya snåla motorerna att kompensera bort det.

Man har lagt in massor med balla väck, vinklar och knixar i karossformen för att den ska se ballare ut men tyvärr kostar det på massor när karossen ska pressa fram genom luften.
BIltillverkarna kan ju om de vill. Från ca 1980 och några år framåt sjönk luftmoståndet kraftigt. 1982 kom Audi 100 med 0,30 Cw-värde (Cd har det hetat ibland?). Volvo 240 hade väl 0,44 och 740 0,40 eller nåt sånt. Sen nådde de flesta ca 0,30. Opel Omega 1986 hade nog 0,26 t o m. Men sen blev bilarna större, bredare, bredare däck (bara det gör 0,02-0,03) och Cw-värdet ska multipliceras med frontarean som ju bara växer...

Precis som man längre tog ganska lite hänsyn till förbrukning...

PH

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

Hej! Jag har en Volvo S60 T5 från 2008 som h[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]