Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P1800 skrev:Hej, jag beställde min 2,4d med elvärmare och kupeuttag Jag menar att det är bättre för både plånbok och miljö.,
Exakt!
P1800 skrev:När det är riktigt kallt, runt -20 till -30 behövs bränslevärmaren för komfortens skull .,
Japp, är det varmare än -10 -15 är det inga prolem att bilen håller sig varm utan tilsatsvärmaren.
P1800 skrev:Jag tror att det är en poäng med att inte använda tillsatsvärmaren under korta sträckor eftersom den knappast hinner göra nytta på 10 minuter, Däremot lär slitaget och sotbildning vara avsevärd..,
Japp. min sotade igen och dog på två år pga korta körstäckor. Detta pga att den stod på automat läget.
P1800 skrev:Ser man bilköpet på kort sikt så är det nog svårt att räkna hem extrakostnaden för elvämaren. man för ju rätt mycket diesel för 4000kr som elvärmaren lär kosta, Rent krasst är det säkert bättr ekonomi att stödladda batteriet istället för elvärme,
Nä det vet jag inte, slipper man bränna slut på en värmare för 20.000 kr på två år så är ju 4000 kr en besparing.
av AndS
Finns väl 2 syften med värmaren. Förstärka värmen i kupén vid minusgrader och att kunna få en varmmotor/kupé när man ska ha bilen.
Om man enbart kör korta körningar med värmaren i autoläge och inte nyttjar den som förvärmning kan jag tänka mig att det inte är optimalt.
Men varvar man med att den går 20-30minuter innan jag ska ha bilen, skönt och varmt i kupén :D , och sedan autoläge är det inga problem. Jag gjorde en laddning av batteriet över en natt runt nyår för att slippa några problem.
Grejorna i bilen ska ju användas. Kör värmaren och skaffa en liten laddare för 500-600:- och ladda 1-2 gånger under vintersäsong.
Värmaren minskar bränsleförbrukningen vid start av bilen och den första milen, men sedan så tar uppvärmningen så att du har en varm bil när du tar den en större del.
Men hör ni, om man köper en bil för 250-400", är man inte då beredd att betala den "lilla" merkostnad. För mig är den kostnadsökningen försumbar utifrån min totala bilkostnad.
AndS skrev:Finns väl 2 syften med värmaren. Förstärka värmen i kupén vid minusgrader och att kunna få en varmmotor/kupé när man ska ha bilen.
Om man enbart kör korta körningar med värmaren i autoläge och inte nyttjar den som förvärmning kan jag tänka mig att det inte är optimalt.
Men varvar man med att den går 20-30minuter innan jag ska ha bilen, skönt och varmt i kupén :D , och sedan autoläge är det inga problem. Jag gjorde en laddning av batteriet över en natt runt nyår för att slippa några problem.
Grejorna i bilen ska ju användas. Kör värmaren och skaffa en liten laddare för 500-600:- och ladda 1-2 gånger under vintersäsong.
Värmaren minskar bränsleförbrukningen vid start av bilen och den första milen, men sedan så tar uppvärmningen så att du har en varm bil när du tar den en större del.
Men hör ni, om man köper en bil för 250-400", är man inte då beredd att betala den "lilla" merkostnad. För mig är den kostnadsökningen försumbar utifrån min totala bilkostnad.
Köper man en bil för över 400`så förväntar jag mej att den skall funka utan någon hänsyn att blanda in min totala bilkostnad , en sak kan ju vara att värmen är anpassad för det klimatet där den säljs.
Jag köper och kör diesel för att komma lite längre på en tank, har jag då en tillsatsvärmare som drar förbrukar minst 1 dl milen plus att den ryker och nära nog ser till att man blir förgiftad inne i bilen ...det har väldigt lite med bilkostnaden totalt att göra.
Jag förväntar mej mer av en bil för dom pengarna ...men jag hade haft överenseende för mycket mer om det hade funnits en serviceorganisation som intresserade sig för problemen och inte bara kommenterar det hela med "nä jag hittade inget, den ryker inte när jag kollar" för mej ryker den och lägger en dimma varje dag , så mycket att andra tutar och pekar, förmodligen tror dom att bilen brinner.
Men nu skall den in igen för 5:e eller 6:e gången på knappt tre månader och 500 mil.
Utifrån detta kanske man inte skall skylla på bilens kvalite, eftersom det är ett av flera fel som man inte lyckas att avhjälpta.
av AndS
Steff 99 skrev:
AndS skrev:Finns väl 2 syften med värmaren. Förstärka värmen i kupén vid minusgrader och att kunna få en varmmotor/kupé när man ska ha bilen.
Köper man en bil för över 400`så förväntar jag mej att den skall funka utan någon hänsyn att blanda in min totala bilkostnad , en sak kan ju vara att värmen är anpassad för det klimatet där den säljs.
Jag köper och kör diesel för att komma lite längre på en tank, har jag då en tillsatsvärmare som drar förbrukar minst 1 dl milen plus att den ryker och nära nog ser till att man blir förgiftad inne i bilen ...det har väldigt lite med bilkostnaden totalt att göra.
.
Men i ditt fall är det ju något fel, då det för mig fungerar perfekt utan varken rök, lukt och definitivt inte ökad förbrukning med 1dl/mil. Vid vanlig landsväg drar vår bil inte mera vid minusgrader på vintern än sommaren då den ökade värmarförbrukningen kompenseras av att 205/16" vinterhjulen drar mindre än 225/17" sommarhjul.
Mitt svar var utifrån trådens rubrik; "Dieselvärmare + Elvärmare...".
Sedan att det finns ett fel med din bil/värmare påverkar ju inte hur man generellt använder dieselvärmare och om den ska kombineras med elvärmare. :wink:
Steff 99 skrev:Jag köper och kör diesel för att komma lite längre på en tank, har jag då en tillsatsvärmare som drar förbrukar minst 1 dl milen plus att den ryker och nära nog ser till att man blir förgiftad inne i bilen ...det har väldigt lite med bilkostnaden totalt att göra.
Det där är inget unikt tycker jag, jag hatar doften av dieselrök som är helt orenad utan kat och filter, Avgasutblåset sittter ju så nära luftintaget så det kan ju inte bli annorlunda.

Så har det varit på ALLA V70 jag provat, men de flesta jag känner tycker visst det luktar gott och hemtrevligt med lite diesel doft.

Det är nog bara vi som är överkäsnliga för dieselrök., och heller kör kupevärmre innan och andas frisk luft.

PS. min förbrukning ökar också massor om jag kör väramren DS
av AndS
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Jag köper och kör diesel för att komma lite längre på en tank, har jag då en tillsatsvärmare som drar förbrukar minst 1 dl milen plus att den ryker och nära nog ser till att man blir förgiftad inne i bilen ...det har väldigt lite med bilkostnaden totalt att göra.
Det där är inget unikt tycker jag, jag hatar doften av dieselrök som är helt orenad utan kat och filter, Avgasutblåset sittter ju så nära luftintaget så det kan ju inte bli annorlunda.

Så har det varit på ALLA V70 jag provat, men de flesta jag känner tycker visst det luktar gott och hemtrevligt med lite diesel doft.

Det är nog bara vi som är överkäsnliga för dieselrök., och heller kör kupevärmre innan och andas frisk luft.

PS. min förbrukning ökar också massor om jag kör väramren DS
Är nog så att vi är olika i känslighet. Har bara haft diesel i 2 år och i vår luktar det inget.
Sedan har ju bilarna ett filtersystem och luftstyrning ska minimera detta oberoende vart lukten kommer ifrån enligt instruktionsboken:
"Luftkvalitetssystemet avskiljer
gaser och partiklar så att
halten av lukter och föroreningar
i kupén reduceras.
Om utomhusluften är förorenad
stängs luftintaget och
luften återcirkuleras. När knappen AUTO är
intryckt är luftkvalitetssensorn alltid inkopplad."

Så hur värmare fungerar, CZIP-inklusive filter och styrningen av lufttillförsel fungera kan nog bara Volvo service kontrollera. :D
När det gäller bränsleförbrukningen så självklart ökar den om man kör värmaren före start, på auto och sedan bara korta sträckor. Så här finns nog inget generellt svar/facit. Om jag jämför med vår körning som jag skrivit tidigare så ökar den inte mätbart.
Att förbrukningen ökar med ca 1dl/milen är inget onormalt, är värmaren igång så drar den med säkerhet mer än en liter i timman.
Slår man ut det på 10 mils körning med en snitt fart på 100kmh, så vips är det 0,1 l /mil i extra förbrukning.
så totalt kan det vara så att förbrukning ökar med 12-15% .
Att "luftkvalitesystemet skulle ta bort avgaserna från dieselvärmaren är nog en önskedröm, på min monterade man ett annat avgasrör som slutar längre under bilen eftersom detta är ett känt problem.
MEN , mitt problem är att den ändå ryker, eller säg bolmar och lägger ridåer där Lutzendimma bara är en liten flämtning.
Jag hoppas att teknikern hittar sina glasögon nu när bilen skall in igen, för han är nog den ende som inte ser eller märker att det ryker. :evil:
Steff 99 skrev:Att "luftkvalitesystemet skulle ta bort avgaserna från dieselvärmaren är nog en önskedröm, på min monterade man ett annat avgasrör som slutar längre under bilen eftersom detta är ett känt problem.
Å fasiken, vad bra, jag har haft sådana funderingar att förlänga väramarens avgasrör själv men vågade inte då jag var rädd att det skulle bli för mycket mottryck i ett längre rör.

Nu är ju utblåset EXAKT under friskluftintaget då värmaren sitter direkt framför passageraren fötter direkt under defrosterintaget.

Om det däremot blåser i rätt riktning kan man köra värmaren utan doften kommer in.

Och att luftkvalitesystemet skulle fixa det stämmer inte, jag har haft det på alla min volvo och även på mina BMW, visst blir det bättre men inte bra.

Senast igår tex kallstartade en sur gammal 745:a framför mig och svängde ut och körde några hundra meter och det luktade ju verkligen satan i bilen trots Luftkvalitesystemet på auto.
Min varmer ble byttet på garanti etter bare et halvt år.
Har ikke brukt den på autostart.
Var faktisk inne for å sjekke den når bilen var tre uker, og da var det noen sikringer som hadde røket.
Må ha vært noe fabrikasjonsfeil fra starten. (S)
jag har en v70 d5-08

jag har både diselväreme och jag kan ha extravärme..

har haft på diselvärmaren några dagar.. men hur funkar det med extravärmen?
när den är på slagen när man kör tar den mer disel då eller hur funkar det?

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]