Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mårre
I veckan var bilen inne på verkstaden för att det luktade illa vid regenereringen. Jag hade själv märkt att lukten kom från motorutrymmet framför förarplatsen. Efter en del letande hittade mekanikern en läcka vid EGR-röret som går mellan grenröret och EGR ventilen. Det var sotigt vid en koppling. Avgasläckan fanns väl där hela tiden men det var bara när regenerering pågick och bilen stod stilla som det märktes. Skönt att vara av med den...

Det är tydligen en "kampanj" på den här modellen också (vilket även borde omfatta V70). Fick remspännaren till hjälpaggregatremmen utbytt.
Användarvisningsbild
av Bothner
Visst luktar det + att det är ett annat gasresponsljud när regenereringen pågår. Har analyserat detta under 220000 km nu!
av Fredrik82
Hej!

Jag kör också en XC60 D5 och upplever samma problem med bränsleförbrukningen. Det uppträder bra mycker mer ofta än var 50e mil. De känns som att det är i snitt var 5e gång jag kör. Och det är som dag och natt, har en sträcka där jag brukar prova med farthållaren. Ligger jag i 90 drar den normalt typ 0,6 men när den får spel drar den minst 0,9.

I vanliga fall när jag släpper gasen går förbrukningen direkt ner på 0, men när det är på sitt törstiga humör smyger den sakta ner mot ca 0,4 men når inte lägre även om jag rullar i minst 15 sekunder.

Var inne på verkstan idag och de sa att det var regenerering men det tvivlar jag som sagt på. Jag har fått en känsla av att det uppträder mest om jag har kört en bit och sen har bilen stående några timmar och sen kör igen. Men det kan vara inbillning också.

Tacksam för idéer kring vad det kan vara!
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Just det här med att den vägrar gå ner till 0 känner jag igen... Normalt så visar den ju 0 om man rullar över typ 1200 varv, vid vissa gånger tokvägrar den gå under 0,4. Dock så händer det inte alls ofta (jag kan iofs missa det), men däremot ganska länge.

Det blir inte direkt när jag startar bilen men säg efter 5 minuter? Eftersom jag "bara" har 2mil till jobbet så hinner den väl inte bli klar. Sista gången noterade jag att det tog till, från och till jobbet igen innan den var klar (dvs då förbrukningen blir normal). Hade jag inte läst om det här på forumet hade jag ringt min ÅF direkt :-)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Hmm, jag tar tillbaka det där med att det inte kommer så ofta, det tillbaka nu igen. Jag kollade lite mer noggrant och normalt tar det ju 1-2 tick att komma ner till 0l/km(med tick menar jag uppdateringsfrekvens av vad den drar). Det tar ju 5 tick innan den kommer ner till "min-förbrukning" vilket i alla fall idag var 0,25 l/mil vid 50km/h.

Det blir endel soppa när den skall dra det där extra 20 minuter på varje tank.
av Ogya
Jag begriper mig inte på regenereringen. Min 2,4d MY10 har gått drygt 1000 mil och bara 2-3 gånger under denna tid har förbrukningen på färddatorn varit exceptionellt hög, ca 50% högre än normalt eller ca +3 liter/100 km. Jag begriper inte varför det är så sällan. Och att det håller på så länge när det väl håller på. Idag var förbrukningen hög under ca 40 minuter eller ca 4 mil. För det mesta snålkör jag med låga varvtal men eftersom jag ville bli kvitt regenereringen så drog jag på ganska friskt för att bygga upp temperatur i partikelfiltret. Men till ingen nytta. Fortfarande ingen bränsleavstängning vid motorbroms. Istället för 0 liter/100 km så var det >3 liter/100 km vid motorbroms. Dum som jag var så stannande jag inte bilen och startade om motorn. Förra gången hade nämligen förbrukningen varit normal igen nästa gång jag körde (trots att jag kan ha avbrutit mitt under regenereringen). Och mycket riktigt, när jag ikväll startade bilen igen efter ca 30 minuters stillastående så hade jag bränsleavstängning och normal förbrukning.
Visst lockar det att göra en omstart nästa gång. Visst betyder det att filtret kanske inte blivit tömt. Men å andra sidan är väl systemet så smart att det initierar en ny regenerering efter omstarten, om det skulle behövas. Nästa gång ska jag stanna till och starta om! För jag vill ju att min snittförbrukning ska sjunka tack vare landsvägspassen och inte öka som idag! Det är ju en sport att köra bränsleeffektivt. Hade 5,98 i förbrukning näst senaste tankningen och 5,83 den senaste. Verklig förbrukning (blandad körning). Färddatorn har visat 5,4 resp. 5,3. Alltså är det 10% mer i verkligheten. Det betyder att jag måste hålla mig på max 5,5 på färddatorn för att slå officiell V70-förbrukning som är 6,0 liter/100km.
av Steff 99
Ogya skrev:Jag begriper mig inte på regenereringen. Min 2,4d MY10 har gått drygt 1000 mil och bara 2-3 gånger under denna tid har förbrukningen på färddatorn varit exceptionellt hög, ca 50% högre än normalt eller ca +3 liter/100 km. Jag begriper inte varför det är så sällan. Och att det håller på så länge när det väl håller på. Idag var förbrukningen hög under ca 40 minuter eller ca 4 mil. För det mesta snålkör jag med låga varvtal men eftersom jag ville bli kvitt regenereringen så drog jag på ganska friskt för att bygga upp temperatur i partikelfiltret. Men till ingen nytta. Fortfarande ingen bränsleavstängning vid motorbroms. Istället för 0 liter/100 km så var det >3 liter/100 km vid motorbroms. Dum som jag var så stannande jag inte bilen och startade om motorn. Förra gången hade nämligen förbrukningen varit normal igen nästa gång jag körde (trots att jag kan ha avbrutit mitt under regenereringen). Och mycket riktigt, när jag ikväll startade bilen igen efter ca 30 minuters stillastående så hade jag bränsleavstängning och normal förbrukning.
Visst lockar det att göra en omstart nästa gång. Visst betyder det att filtret kanske inte blivit tömt. Men å andra sidan är väl systemet så smart att det initierar en ny regenerering efter omstarten, om det skulle behövas. Nästa gång ska jag stanna till och starta om! För jag vill ju att min snittförbrukning ska sjunka tack vare landsvägspassen och inte öka som idag! Det är ju en sport att köra bränsleeffektivt. Hade 5,98 i förbrukning näst senaste tankningen och 5,83 den senaste. Verklig förbrukning (blandad körning). Färddatorn har visat 5,4 resp. 5,3. Alltså är det 10% mer i verkligheten. Det betyder att jag måste hålla mig på max 5,5 på färddatorn för att slå officiell V70-förbrukning som är 6,0 liter/100km.
Kör man enbart korta sträckor där regeneringen inte funkar fullt ut under längre tidsperioder så är det filtret som tar stryk, det innebär att man kan åka på ett filterbyte eftersom det sätts igen.
Men det är upp till var och en att försöka avbryta regeneringen och på så sätt försöka minska bränsleförbrukningen, men den kostnaden kommer kanske som ett filterbyte istället, vad kostnaden är för en 2,4d vet jag inte, men till en 2,0d kostar det ca 12.000 kr.
Vi som beställt nya XC60

Det var en fet sådan. Om du får fö[…]

Ladda inte mer än 80% speciellt om du kö[…]

Nej, inte för mig som kommer från VW. D[…]

V90cc vibrationer

Går i tankarna att införskaffa en v90cc[…]