- tor 01 jul 2010, 00:16
Jag begriper mig inte på regenereringen. Min 2,4d MY10 har gått drygt 1000 mil och bara 2-3 gånger under denna tid har förbrukningen på färddatorn varit exceptionellt hög, ca 50% högre än normalt eller ca +3 liter/100 km. Jag begriper inte varför det är så sällan. Och att det håller på så länge när det väl håller på. Idag var förbrukningen hög under ca 40 minuter eller ca 4 mil. För det mesta snålkör jag med låga varvtal men eftersom jag ville bli kvitt regenereringen så drog jag på ganska friskt för att bygga upp temperatur i partikelfiltret. Men till ingen nytta. Fortfarande ingen bränsleavstängning vid motorbroms. Istället för 0 liter/100 km så var det >3 liter/100 km vid motorbroms. Dum som jag var så stannande jag inte bilen och startade om motorn. Förra gången hade nämligen förbrukningen varit normal igen nästa gång jag körde (trots att jag kan ha avbrutit mitt under regenereringen). Och mycket riktigt, när jag ikväll startade bilen igen efter ca 30 minuters stillastående så hade jag bränsleavstängning och normal förbrukning.
Visst lockar det att göra en omstart nästa gång. Visst betyder det att filtret kanske inte blivit tömt. Men å andra sidan är väl systemet så smart att det initierar en ny regenerering efter omstarten, om det skulle behövas. Nästa gång ska jag stanna till och starta om! För jag vill ju att min snittförbrukning ska sjunka tack vare landsvägspassen och inte öka som idag! Det är ju en sport att köra bränsleeffektivt. Hade 5,98 i förbrukning näst senaste tankningen och 5,83 den senaste. Verklig förbrukning (blandad körning). Färddatorn har visat 5,4 resp. 5,3. Alltså är det 10% mer i verkligheten. Det betyder att jag måste hålla mig på max 5,5 på färddatorn för att slå officiell V70-förbrukning som är 6,0 liter/100km.