Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kermithboy
okej, men sitter den limmad i navet har det ju ingenting att göra med huruvida man behöver ta ur drivaxeln ur lådan eller inte..
av *pettson*
En knut KAN sitta som fan på drivaxeln, den kan också lossna helt okej. Ingen svårighetsgrad direkt på detta om man kommer ihåg att dela på låsringen. Men naturligtvis ska du ÄNDÅ ta ur drivaxeln, sätta den i bänk innan du ens tänker på att göra varesej det ena eller det andra. Resultatet är annars en bra mängd med grus som faller ned i knuten när du antingen försöker trä på med din kona, vilket nu inte bara *råkar* falla på plats av sej självt utan rejäl handkraft, eller om du försöker ta bort knuten på plats för byte av vanlig damask. Limmad knut i navet kan ju vara ett bekymmer oavsett vilken metod du valt att använda, eftersom du ändå måste dela där.
Att jag tycker att en universal töjdamask inte är en permanent lösning beror mest på att dom görs inte överhuvudtaget i alla storlekar. Antingen får du nöja dej med att töja en mindre så den sitter, eller använda en ev lite för stor så att du verkligen får naja fast den på knuten. Inget av det är lika bra som att faktiskt använda en anpassad. Inte heller gummit i dom är speciellt bra. Räkna med att det är torrsprickor igen inom ett par år SENAST.
I slutändan väljer du helt själv hur du gör.
av Kermithboy
Så, nu igår bytte jag mina damasker på yttre drivknutarna.

Plockade ur den högra drivaxeln ur lådan. När man väl fick bort knuten från axeln så rullade det hela på bra. Däremot den vänstra axeln satt som helvete i lådan. Försökte få loss den några gånger, men den rörde sig inte ur fläcken. Så vi gav upp den tanken,känns dumt å vålda för mycket på ngt man inte riktigt e 100 på hur det sitter. Så, vi bankade bort knuten där den satt på axeln som fick sitta kvar i lådan.
Å döm om min förvåning när far min fick den i handen efter jag bankat på me kopparsläggan bara ett par gånger.

MEN, hade ju köpt damaskerna på Biltema, som i detta fall gjorde skäl för smelnamnet "feltema"!

Tror ni inte att klammerna som följer med damaskerna va för små!!! Både den lilla OCH den stora, i BÅDA förpackningarna!! Då blir man ju lite less. Visst ja hade kunnat kolla detta innan ja börja riva. Men va fan, ibland tänker man inte på allt, speciellt inte nät man köper ngt som är "modellanpassat". Så fick dra iväg till mekonomen å leta andra. Dom hade bara 2st.,jag behövde 4 st. Så ja drog vidare till ok å köpte riktiga vanliga hederliga slangklämmor.
Så, nu sitter det fint som faan. Och bådejag å far min blev glatt överraskade när allt bultar lossnade SÅ lätt. Va inte en bult skruv mutter som satt som fan så att säga. Då e de ju faktiskt kul att meka.

Å nya skivor å belägg fram, och lackade oken runt om och trummorna bak, med silvrig hammarlack. Blev såå fint. Köpte biltemas "sportskivor", hålborrade å "slitsade". Va bara 50kr dyrare/styck än vanliga skivor på biltema, så man kan ju testa. Ser fint ut alle fall.
av *pettson*
Vänster drivaxel sitter med en låsring i växellådan. Nåt du hade fått veta om du hade frågat om det. Om du tänker till så sitter höger inre drivaxel fast med ett lager och lageröverfall. Således vore ju vänster drivaxel jäkligt svår att hålla kvar i växellådan om det nu inte vore för låsringen.. Så fort bilen fjädrar så vill drivaxeln egentligen hoppa ur. Det ni gjort som egentligen våldat innerknuten är att ni slagit så drivaxeln dragit ur knuten med våld. Undvik ALLTID det med knutar.
Till nästa gång tar du en stor mejsel och lägger i springan mellan lådan och knuten. Knackar till lite lätt på mejselns handtag så mejseln försöker skjuta sej emellan knut och låda. Plopp säger det och knuten är loss. Går utmärkt även med en minikofot.
GLÖM NU INTE att skjuta tillbaka knuten sen så den låser i lådan. Annars lär det läcka och troligen lär knuten lossna så du blir ståendes.
Trist att knutarnas band inte stämde. Får hoppas ni ringer in till biltema och påpekar detta när det är helgfritt. Inte för att liksom sporra er att åka o skälla utan för att personalen ska kunna anteckna att det inte stämmer så att det blir ändring på det.

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]