- sön 12 apr 2009, 17:29
#278561
Så, nu igår bytte jag mina damasker på yttre drivknutarna.
Plockade ur den högra drivaxeln ur lådan. När man väl fick bort knuten från axeln så rullade det hela på bra. Däremot den vänstra axeln satt som helvete i lådan. Försökte få loss den några gånger, men den rörde sig inte ur fläcken. Så vi gav upp den tanken,känns dumt å vålda för mycket på ngt man inte riktigt e 100 på hur det sitter. Så, vi bankade bort knuten där den satt på axeln som fick sitta kvar i lådan.
Å döm om min förvåning när far min fick den i handen efter jag bankat på me kopparsläggan bara ett par gånger.
MEN, hade ju köpt damaskerna på Biltema, som i detta fall gjorde skäl för smelnamnet "feltema"!
Tror ni inte att klammerna som följer med damaskerna va för små!!! Både den lilla OCH den stora, i BÅDA förpackningarna!! Då blir man ju lite less. Visst ja hade kunnat kolla detta innan ja börja riva. Men va fan, ibland tänker man inte på allt, speciellt inte nät man köper ngt som är "modellanpassat". Så fick dra iväg till mekonomen å leta andra. Dom hade bara 2st.,jag behövde 4 st. Så ja drog vidare till ok å köpte riktiga vanliga hederliga slangklämmor.
Så, nu sitter det fint som faan. Och bådejag å far min blev glatt överraskade när allt bultar lossnade SÅ lätt. Va inte en bult skruv mutter som satt som fan så att säga. Då e de ju faktiskt kul att meka.
Å nya skivor å belägg fram, och lackade oken runt om och trummorna bak, med silvrig hammarlack. Blev såå fint. Köpte biltemas "sportskivor", hålborrade å "slitsade". Va bara 50kr dyrare/styck än vanliga skivor på biltema, så man kan ju testa. Ser fint ut alle fall.
V70N 2.5t 2004 självväxlande, BSR steg 1