Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Guligan skrev:Det kändes det värt just då... Nu har jag barn och samma option - men ingen extra knapp - :cry:
Du har ju den i förrardörren! :) Alla mina knappar på mitkonsollen är fyllda, så den hade inte fått plats där. :wink: Tycker att det är en smidig lösning att ha den i förardörren!
av *pettson*
Ska vi tänka i trådskaparens banor redan från start och ändå inhandla en ny bil. Ja då får man FÖRST gå igenom vad service kostar på bilen och vad du får för pengarna. Alltså totalkostnaden för bilen utöver vad du betalar på inköpskostnaden. Varför? Utrustning eller inte så vill INGEN köpa en bil som kostar multum i service. Ingen vill köpa mera KOSTNADER för pengarna. Har du utrustning i bilen så javisst den förlorar i värde men det är den som gör att din bil överhuvudtaget blir såld.

Det är ytterst svårmotiverat att hitta en köpare på en bil som blivit några år, som snittar säg 1500kr/månad ( 18.000kr/år) som dessutom är helt tom på utrustning. 18000 låter som en fantasisumma men när bilen blivit några tusen mil gammal, det blir oljebyten (naturligtvis ska det ske varje rekommenderat byte på rekommenderad verkstad med rekommenderat material), det blir uppdateringar (utanför garanti) det blir länkarmar och det blir parallellstag och den ska ha sin första fullservice eller för den delen när den blivit såpass många mil att första kamremsbytet ska ske. Ta kostnaderna på en 10års period och snitta ut det på månadskostnad så ska man se att 1500 är ingen fantasi om man väljer fel bil.
Majoriteten av alla spekulativa bilköpare så är dom flesta inte bilnördar (tänker främst på oss alla aktiva på detta forum).

Vad man tittar på är främst priset och vilka basala behov man har inför bilköpet,
har bilen dragkrok, motor- och kupevärmare alla sevice är gjorda.

Sedan finns det en kategori som har specifika krav dessa utgör en betydligt mindre del av alla potensiella bilköpare "så är det".

Att skillanden på t.ex kinetic kontra summum är 22000 kr och efter ett X antal år har jag kvar mina 22000 kr i rena pengar + lite ränta om man placerat de på banken. Dessa pengar tappas inte i värde på den ev tilltänkta X-utrustningen.

Men det är ju frivilligt till var och en att göra denna bedömning, men ju mer påkostad desto större förlust!

Någonstans går ju smärtgränsen när man köper ny bil (själv satsade jag på M o K, vinterdäck, extraljus och dragkrok bara detta drog iväg med ungefär 17 000 kr).

(Jag är medveten att en del i texten är lite upprepning från mitt första inlägg)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]