Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Har du monterat tillbaka och provkört efter att du hade termostaten borta?
Jag kan faktiskt inte komma på nåt annat än termostaten som skulle kunna göra att bilen inte går upp i temp.
Att du får upp tempen med skiva framför kylaren tyder ju också på termostaten så det vetefasen vad det kan vara annars.
av Stefan85
Tomas88 skrev:Har du monterat tillbaka och provkört efter att du hade termostaten borta?
Jag kan faktiskt inte komma på nåt annat än termostaten som skulle kunna göra att bilen inte går upp i temp.
Att du får upp tempen med skiva framför kylaren tyder ju också på termostaten så det vetefasen vad det kan vara annars.
Nej, jag har inte haft möjligheten att prova att montera tillbaka termostaten. Men jag ska göra det imorgon..

Men hur kommer det sig att termostaten funkar ibland och ibland inte? Det jag kan komma på är att jag har skit i glykolen som gör att termosteten fastnar i öppet läge?
av TFEM
Du har kanske råkat få luft i systemet nu när du bytt termostat. Då kan det bli märkliga femonen. Prova med att skruva av locket till kylarvätskebehållaren och börja "mjölka" slangarna runt kylare och motor, på så vis kan du trycka bort en luftficka.
Lycka till
av juste
"Spånar".
Om nu motorn har "Normal temperatur", men givaren lämnar fel värde (visar för låg temp).
Används den givaren enbart till mätaren? Eller använder ECC'n samma givare också till att avgöra om motorn har kommit upp i temp så att det börjar att bli "lönt" att släppa på värme till kupeen.
Man borde väl kunna ohm-mäta givaren när motorn är varm.
Har motorn verkligen för låg temp?
Om man startar motorn kall och låter den gå på tomgång, om man då håller på kylarslangen vid termostaten så borde man väl TYDLIGT märka när termostaten öppnar efter någon minut.
Antagligen helt fel, men en ny anfallsvinkel kanske....
/peterj
av Stefan85
Okey?! :S

Nu SJÄLVLÄKTE felet!
Jag skulle köra till en mekanikerkollega,
då hoppade temp. mätaren upp som ett skott och jag satt och bastade i bilen!
Nu har han funkat fint i två veckor.
Jag har inte bytt termostat, jag har inte gjort mer än tvättat bilen... :)

Mykso
av CoqRouge
juste skrev:"Spånar".
Om nu motorn har "Normal temperatur", men givaren lämnar fel värde (visar för låg temp).
Används den givaren enbart till mätaren? Eller använder ECC'n samma givare också till att avgöra om motorn har kommit upp i temp så att det börjar att bli "lönt" att släppa på värme till kupeen.
Man borde väl kunna ohm-mäta givaren när motorn är varm.
Har motorn verkligen för låg temp?
Om man startar motorn kall och låter den gå på tomgång, om man då håller på kylarslangen vid termostaten så borde man väl TYDLIGT märka när termostaten öppnar efter någon minut.
Antagligen helt fel, men en ny anfallsvinkel kanske....
/peterj
Tror att det ligger något i detta. Det kan vara någon givare som är defekt och fungerar lite hur den vill. Alltså motorn har normal arbetstemp men givaren låter inte ECC ösa in värme då den tror att motorn är i uppvärmningsstadiet.
CoqRouge skrev:Tror att det ligger något i detta. Det kan vara någon givare som är defekt och fungerar lite hur den vill. Alltså motorn har normal arbetstemp men givaren låter inte ECC ösa in värme då den tror att motorn är i uppvärmningsstadiet.
Jag har ingen ECC i bilen, inte äns AC :(

Påverkar detta min situation?
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]