Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#248097
Fick alla dessa koder på bilen :shock: ...är där demoner i bilen eller finns det nån bra förklaring till detta :???:

1-2-1 Yttertempsensor, kortsluten till jord

1-2-2 Yttertempsensor, avbrott eller kortsluten till spänning

1-2-3 kupétempsensor på förarsida, kortsluten till jord

1-2-4 kupétempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-2-5 kupétempsensor på passagerarsida, kortsluten till jord

1-2-6 kupétempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-1 Kanaltempsensor på förarsida, kortsluten till jord

1-3-2 Kanaltempsensor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-3 Kanaltempsensor på passagerarsida, kortsluten till jord

1-3-4 Kanaltempsensor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

1-3-5 Motortemp, ingen frekvenssignal

1-4-1 Tempväljare på förarsida, styrsignal felaktig

1-4-3 Tempväljare på passagerarsida, styrsignal felaktig

1-4-5 Luftfördelningsväljare, styrsignal felaktig

1-5-1 Styrsignal från fläkthastighetsväljare saknas eller är för hög

1-5-2 Styrsignal från fläkthastighetsväljare kortsluten till jord

2-1-1 Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

2-1-2 Lägesgivare för spjällmotor på förarsida, kortsluten till jord

2-2-1 Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, avbrott eller kortsluten till spänning

2-2-2 Lägesgivare för spjällmotor på passagerarsida, kortsluten till jord

2-3-1 Lägesgivare för spjällmotor ventilation avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-2 Lägesgivare för spjällmotor ventilation kortsluten till jord

2-3-3 Lägesgivare för spjällmotor golvdefrost avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-4 Lägesgivare för spjällmotor golvdefrost kortsluten till jord

2-3-5 Lägesgivare för spjällmotor recirkulation avbrott eller kortsluten till spänning

2-3-6 Lägesgivare för spjällmotor recirkulation kortsluten till jord

3-1-1 Spjällmotor på förarsida, kortsluten till jord eller spänning

3-1-2 Spjällmotor på passagerarsida, kortsluten till jord eller spänning

3-1-3 Spjällmotor för ventilation, kortsluten till jord eller spänning

3-1-4 Spjällmotor för golvdefrost, kortsluten till jord eller spänning

3-1-5 Spjällmotor för recirkulation, kortsluten till jord eller spänning

3-2-1 Spjällmotor på förarsida, aktiv för länge

3-2-2 Spjällmotor på passagerarsida, aktiv för länge

3-2-3 Spjällmotor för ventilation, aktiv för länge

3-2-4 Spjällmotor för golvdefrost, aktiv för länge

3-2-5 Spjällmotor för recirkulation, aktiv för länge

4-1-1 Kupéfläkt, överström eller blockering

4-1-2 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan kortsluten till jord

4-1-3 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan saknar styrspänning

4-1-4 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på förarsidan blockerad

4-1-5 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan kortsluten till jord

4-1-6 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan saknar styrspänning

4-1-7 kupétempsensorns aspireringsfläkt på på passagerarsidan blockerad

4-1-8 Effektenheten saknar kontrollsignal

4-1-9 Effektenheten ger fel diagnossignal

4-2-0 Styrenhet, fel i programminne

5-1-1 Självjustering av spjällmotorenas ändlägen ej utförd

tacksam för svar
#248145
Brorsan kollade lite på det hela oxå.....

Laddningen funkar fint.

Blir nog till att plocka ner instrumentbrädan och leta....
Enligt haynes bokens elschema så skall det sitta ett relä som skall styra max-läget för fläkten.
Det är ett växlande relä som skiftar mellan antingen steglöst från noll till nästan fullt (via effektsteget) eller max.
-Om detta då bränner ihop så kommer batterispänningnen via 30A säkringen genom reläet och direkt till fläktmotorn utan att något kan påverka det. Problemet är bara att hitta detta relä, har provat att plocka loss alla ett efter ett för att lokalisera det men utan att lyckas :cry: Det sitter ett litet blått relä till vänster om fläktmotorn detta har jag kollat, så det är iaf OK.

Skall prova att radera koderna igen.. Skitkul verkligen att gå igenom alla igen ??:-/
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]