Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Läste senast idag att Volvo sparkat/varslat runt 5000 personer... Det börjar likna tämligen allvarliga siffror :roll:

Mer och mer ställer man sig ju tanken hur framtiden ser ut för Volvo personbilar? I nuläget väldigt mörk, och kanske får vi räkna med betydligt färre volvo bilar på vägarna framöver? Såvida inget välbärgat bolag, köper upp Volvo... I nuläget verkar ju bolaget kämpa för sin överlevnad och inget annat!

Däremot Construction ser ju fortsatt ljusare ut! Och då jag personligen jobbar med Volvos entreprenadmaskiner (Anläggning på byggsidan), kan jag gå i god för att de håller hög konkurenskraft. Och i sverige dominerar nog Volvos maskiner, och många väljer Volvomaskiner för tillgänglighet och enkelhet i att äga maskinerna. Service stationer finns i var o varannan stad...
Problemet med att vara stark i Sverige (och svag utomlands) är att marknaden inte är stor nog att underhålla ett så stort bolag som Volvo. Volvo måste sälja starkt utomlands för att kunna klara sig i sin nuvarande form.

(Därför blir det så patetiskt att höra Wanja Lundby-Wedin stå och vråla om arbetsmarknadsåtgärder i Sverige när den svenska marknaden kanske är 10% av Volvos produktion)

Jag önskar Volvo all framgång och jag tror att de kommer att klara sig. Volvo PV däremot vet jag inte riktigt vad det ska bli med. Produkterna är inte tillräckligt lockande i nuläget (annat än för svenska tjänstebilsbilister) och sådant tar lång tid och pengar att få ordning på. Eftersom Ford är pank så måste de försöka klara det på egna ben vilket är svårt. Jag hoppas naturligtvis att de lyckas då Volvo PV är en stor del av den svenska industri själen.
Jag kan bara instämma! Önskar Volvo all framgång de kan få... Och att de kämpar för att verkligen försöka lösa denna kris. Och samtidigt kanske återkomma med nytänk och kreativa biltekniker.

De är ju inte bara en bil/lastvagnstillverkare, utan en del av den svenska själen precis som du nämner Andreas. Vad vore Sveriges industri utan Volvos arbetsmaskiner? Och Sveriges vägar utan Volvobilar som förgyller familjen svenssons tillvaro (Även oss ungdomars :lol: )
"De viktigaste marknaderna har försvagats kraftigt och konjunkturnedgången har avsevärt förstärkts av finanskrisen. Volvo har inte hunnit med att minska kostnaderna i samma takt och resultatet ligger 1,7 miljarder kronor under förväntningarna. Vid klockan elva hade aktien fallit 22 procent."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/ar ... 935877.svd

""En förskräcklig rapport"
Uppdaterad 2008-10-24 10:41

"Det här var en väldigt dålig rapport. Det är förskräckligt", säger en analytiker i en spontan kommentar."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan

"FÖRSÄLJNINGEN i Europa har påverkats kraftigt säger Leif Johansson, koncernchef för Volvo.
- Vi ser framför oss den skarpaste nedgång vi någonsin har sett."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=843693
Och frågan är nu; vad händer med underleverantörerna och återförsäljarna? Det har varit skrämmande tyst där senaste veckorna...som om lågkonjunkturen slog till en vecka och sen bara försvann. Jag köper inte det. Men håller tummarna och hoppas på en snar vändning uppåt. Som tur är vet man ju aldrig vad som kan hända framöver, även om alla tecken pekar åt fel håll just nu, så kan det faktiskt komma tvära vändningar.

Idag kan man dock läsa om underleverantören Haldex (som levererar till Volvos AWD-modeller) som tvingas varsla ytterligare 700 personer. 300 personer har redan fått gå under tredje kvartalet. Och då ska man veta att Haldex forfarande går med bra vinst och dessutom ökar omsättningen jämfört med föregående år! (cirka 39 miljoner vinst, 2066 miljoner omsättning)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=843824
Nu går Volvo ut med en stor kampanj som marknadsför "nya miljösmarta Volvo" där bilen sägs drar 0,45 liter per mil och vara "bäst i klassen". Gött!

Av bilderna att döma tyckte jag mig se att det är konceptbilen som Volvos egna ingenjörer tagit fram på sin egna fritid som nu kommer ut till marknaden.

Gött mos och ett steg i rätt riktning!
"Uppdaterad 2008-11-11 17:01

Volvo varslar 900 till
Varselvågen inom Volvokoncernen fortsätter och Volvo Powertrain meddelade på tisdagen att 900 anställda ska bort. Värst drabbas anläggningen i Skövde där 580 personer berörs. Avmattningen på marknaden beskrivs som den värsta i Volvos historia."

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... d=BilMotor
Viktigt i sammanhanget, och i största allmänhet, är att Volvo Cars inte har ett dyft med AB Volvo eller dess aktiekurs att göra...
Inte heller Bilia eller de absolut flesta återförsäljare är relaterade till Volvo Cars med mera än att de säljer bilarna. Detta är något som tyvärr ibland faller bort när man pratar Volvo i generella termer.´

/Thomas
Funk skrev:Viktigt i sammanhanget, och i största allmänhet, är att Volvo Cars inte har ett dyft med AB Volvo eller dess aktiekurs att göra...
Inte heller Bilia eller de absolut flesta återförsäljare är relaterade till Volvo Cars med mera än att de säljer bilarna. Detta är något som tyvärr ibland faller bort när man pratar Volvo i generella termer.´

/Thomas
Du har rätt. Det är lätt att förväxla Volvos alla olika enheter, bolag och namn. Många tänker nog inte heller på att Volvo Cars såldes för många år sedan. Bolaget som köpte heter Ford och finns inte noterat på svenska börsen. Men Volvo Group har i media gått ut och sagt att de är beredda att gå in och stötta Volvo Cars ekonomiskt (för att rädda varumärket) ifall deras moderbolag Ford skulle gå i konkurs. Så visst finns det samband. Och visst hör de ihop. Även om det är helt olika ägare och bolag.

Ford som äger Volvo Cars finns inte noterat på Stockholmsbörsen. Men klipper nedan in en kurva över Fords utveckling på Frankfurtbörsen.

Idag kom beskedet att man inte ger ut något krispaket till bilindustrin i USA. Det påverkar alla tillverkare, men kanske i synnerhet Ford (Volvo) och GM.

Bild

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]