Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr800
Jodå jag har använt rätt olja, med jag köper den inte hos volvo. Volvo tillverkar inte olja, de tillverkar bilar, däremot finns det klara specifikationer på oljan. Det är klart att volvo säger att man måste använda deras olja med tanke på vad de tar betalt för den. Oljeleverantörerna hjälper nog gärna till och tar fram rätt olja. Denna vxl olja används i ett flertal olika bilmodeller och jag tror inte de andra biltillverkarna kräver volvos egen olja. Men jag vet att det är av högsta vikt att man anväder absolut rätt olja annars kommer problemen som ett brev på posten.
När jag spolade lådan körde jag ut ca 2 lit sen fyllde jag på 2 lit igen ,upprepade detta tills oljan som kom ut var absolut ren och klar i färgen, ca 18 lit gick åt innan jag var nöjd. Sen hur mycket det ska gå åt har nog mindre betydelse, huvudsaken är att lådan blir ordentligt sköljd.
Vibbrationerna finns mest vid lägre varv när lockupen är i och man belastar motorn ex segdragning. Tydligast på högsta växeln.
det jag undrar mest över är vad som händer när det är för mycket olja i lådan, jag hade ca 2dl förmycket i under 2000 mil, det är svårt och se exakt på stickan när hela stickan är kladdig då motorn är igång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja självklart tilverkar inte volvo oljan. men klasifieringen dextron III är inte tillräcklig för att få rätt olja.
självklart vill volvo att man köper olja av dom, men om vi bortser från det o kollar i TIE på diverse växellåds problem, så kan man där läsa att det är viktigt att det är Volvos olja. (du ka alla gågner köpa samma olja nån annan stans, men hur ska du veta var?)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Var förbi en kamrat idag som jag har stort förtroende för vad gäller mekanikerbiten... han jobbar heltid med detta och har gjort så i säkert 20 år. Mycket intresserad och är det något han inte klarar av så säger han det. Har inte något behov av att hävda sig eller "veta bäst".

Nåväl, diskuterade lite automatlåder med honom och han menade på att ungefär 15.000 mil är vad man kan räkna med att automatlådan håller innan den kan börja ge problem.

Intressant att han sa så tycker jag, som jobbar närapå 7 dagar i veckan med just bilar och motorer och växellådor....han borde ju både sett och hört en del i sina dagar?

Sen vet ju även jag att vissa växellådor rasar efte 3.000 mil, och andra efter 80.000 mil.

Flera av mina kamrater med bilar som rullat upp mot 20-30k börjar dock få små problem med sina lådor nu, automater.

Synd att det verkar vara så enormt svårt att innan veta vilket skick det är på lådan?
av dr800
Satt och väntade en stund i bilen idag, motorn på tomgång och den vibrerar ju faktiskt hela tiden, även när vxl ligger i läge p eller n. Dock förstärks det när jag lägger i läge d, kan ju kanske vara som andreas skrev ett motorfäste eller vxlfäste som är dåligt, och då kanske vibrationerna förstärks ordentligt vid belastning ex när lockupen går i och motorn får jobba lite. Kan ju visserligen komma ifrån convertern då den ju snurrar även i läge p eller n. Får börja med och kolla upp fästena, om inte annat så för att utesluta dem.
Oljan som jag spolade lådan med ordnade ELF fram åt mig, då vi på jobb är storkonsumenter på oljor (stort entreprenadföretag) ock köper in kubikmetervis med olika oljor så finns möjligheter att snoka rätt på olika oljor till i princip vad som helst.
Deras experter ordnade fram rätt olja till mig och de visste direkt att det var en ganska speciell olja till den vxl, det var inte en vanlig dextron 3 olja,dock kommer jag inte ihåg beteckningen på den, men den uppfyllde de spec som krävs för den vxl.
Det verkar som de här vxl är lite av ett lotteri, många har tydligen bekymmer men förhoppningsvis måste de allra flesta fungera bra, men dom hör man ju inte av här.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
dr800 skrev:Satt och väntade en stund i bilen idag, motorn på tomgång och den vibrerar ju faktiskt hela tiden, även när vxl ligger i läge p eller n. Dock förstärks det när jag lägger i läge d, kan ju kanske vara som andreas skrev ett motorfäste eller vxlfäste som är dåligt, och då kanske vibrationerna förstärks ordentligt vid belastning ex när lockupen går i och motorn får jobba lite. Kan ju visserligen komma ifrån convertern då den ju snurrar även i läge p eller n. Får börja med och kolla upp fästena, om inte annat så för att utesluta dem.
Oljan som jag spolade lådan med ordnade ELF fram åt mig, då vi på jobb är storkonsumenter på oljor (stort entreprenadföretag) ock köper in kubikmetervis med olika oljor så finns möjligheter att snoka rätt på olika oljor till i princip vad som helst.
Deras experter ordnade fram rätt olja till mig och de visste direkt att det var en ganska speciell olja till den vxl, det var inte en vanlig dextron 3 olja,dock kommer jag inte ihåg beteckningen på den, men den uppfyllde de spec som krävs för den vxl.
Det verkar som de här vxl är lite av ett lotteri, många har tydligen bekymmer men förhoppningsvis måste de allra flesta fungera bra, men dom hör man ju inte av här.
Det skulle vara intressant att få ut statistiken på inrapporterade problem med Volvos automatlådor. Någon som kan fixa fram det från 2001 och framåt månntro? Om de håller bra och länge för det allra mesta så borde det ju inte vara några konstigheter att få tag på den statistiken? Det är ju en konkurrensfördel i så fall..och ett riktigt bra säljargument. "Se här, våra lådor håller länge och grymt bra".

Fast om statistiken inte går att få tag på så skulle jag börja fundera lite iaf ;-)

Kanske man skulle höra med både Volvo samt några bilskrotar vad de har att säga? Skulle även vara intressant att se en lista på vanligaste beställningarna på reservdelar. Någon som kan få fram det?
Användarvisningsbild
av CarMan
volvos lådor håller mycket bra, sällan det strular.
det var runt 03 eller nått i den stilen som man harde problem med växlings kvalite, men det löstes med mjukva i de fläst fall o sen några B4 lock. men själva lådorna håller.

har väll sett en o annan taxi, samt polis bil som xäxlat hårt, när bilen har 40 000 på mätaren, men det käns befogat
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:volvos lådor håller mycket bra, sällan det strular.
det var runt 03 eller nått i den stilen som man harde problem med växlings kvalite, men det löstes med mjukva i de fläst fall o sen några B4 lock. men själva lådorna håller.

har väll sett en o annan taxi, samt polis bil som xäxlat hårt, när bilen har 40 000 på mätaren, men det käns befogat
Carman..du verkar ha koll på läget, kanske kan ordna fram lite statistik via dina kontakter? Om man finge önska vore det ju också kul att få statistiken uppdelad på olika versioner av bilarna och åren.

Jag märker ju tex att det är en jäkla skillnad på växlingskvalitet om man jämför tex en V70 2008 med en V70 2004. Som natt och dag.... undrar om känslan/skillnaden var lika när 2004 modellen var splitterny?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det skulle vara intressant med lite sådan info, det jag skulle vilja veta är hur AW's lådor håller sig mot konkurrenterna.

Men jag tror också i allmänhet att volvos lådor håller väldigt bra, sällan de går sönder före 20k mil. Ofta håller de bra mycket längre. Vad jag hört har volvo mycket högre krav på hållbarhet jämte andra tillverkare.

Tror inte att växlingskvaliteten mellan en 04 & 08 splitter nya skiljer något nämnvärt. Det är ju samma låda, och mjukvaran bör inte skilja särskilt mycket årsmodeller emellan. Inte växlingskvalitetsmässigt iallafall.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
andreas 80 skrev:Det skulle vara intressant med lite sådan info, det jag skulle vilja veta är hur AW's lådor håller sig mot konkurrenterna.

Men jag tror också i allmänhet att volvos lådor håller väldigt bra, sällan de går sönder före 20k mil. Ofta håller de bra mycket längre. Vad jag hört har volvo mycket högre krav på hållbarhet jämte andra tillverkare.

Tror inte att växlingskvaliteten mellan en 04 & 08 splitter nya skiljer något nämnvärt. Det är ju samma låda, och mjukvaran bör inte skilja särskilt mycket årsmodeller emellan. Inte växlingskvalitetsmässigt iallafall.
Av de jag testat skiljer det sig i alla fall nära på som natt och dag...men främst gäller det dieselautomater. Har jämfört flera olika 04:or med ett gäng 08:or, och det jag upplever främst är att 04orna har haft en tendens att göra kännbara nedväxlingar från 4an till 3an i hastigheter runt 80 km/h via geartronic. Vidare är 08 mer "distinkt" i växlarna, det är liksom rakt på i manuellt läge, oavsett hastighet och oavsett om du växlar upp eller ner. Vet att det finns mjukvaruuppdateringar till 04orna som ska göra dem bättre i växlingarna, för det är ett känt problem att det kan vara lite hårdare växlinga just där enligt de jag talat med på Volvo. Sen vet jag inte hur mycket det hade skiljt om båda bilarna varit helt nya. På bensinautomaterna upplever jag dock inte samma dilemma på automaterna... kanske jag har testat för få olika bilar för att kunna uttala mig. Men detta är iaf min uppfattning efter att ha provat ett antal olika från de olika åren. På de flesta dieselautomater från 2004 jag testat så måste man ha lätt gas på fyran när man manuellt växlar ner (geartronic) till växel tre om hastigheten är över typ 70 km/h. Nerväxling från fyran till trean i 60 km/h är alltid lika fin som övriga nedväxlingar..en just på högre farter så hugger det i lite, snarare än mjuk motorbromsning.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det på diesel kan jag förstå, för att 08 så sitter den 6-växlade istället. Och den har helt annan karaktär än 5-vxl.
Sen kan det mycket väl vara så om man låter lådan växla då man håller lite eller ingen gas så blir det mer kännbara ryck, det kan jag tycka. När man låter den varva så känns ingreppen mjukare.
Det blir ju mer risker för ryck när motorn går från att bli driven till att driva vid en växling och vise versa, hoppas du förstår min tankegång.

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]