- lör 20 sep 2008, 14:12
#219323
Jodå jag har använt rätt olja, med jag köper den inte hos volvo. Volvo tillverkar inte olja, de tillverkar bilar, däremot finns det klara specifikationer på oljan. Det är klart att volvo säger att man måste använda deras olja med tanke på vad de tar betalt för den. Oljeleverantörerna hjälper nog gärna till och tar fram rätt olja. Denna vxl olja används i ett flertal olika bilmodeller och jag tror inte de andra biltillverkarna kräver volvos egen olja. Men jag vet att det är av högsta vikt att man anväder absolut rätt olja annars kommer problemen som ett brev på posten.
När jag spolade lådan körde jag ut ca 2 lit sen fyllde jag på 2 lit igen ,upprepade detta tills oljan som kom ut var absolut ren och klar i färgen, ca 18 lit gick åt innan jag var nöjd. Sen hur mycket det ska gå åt har nog mindre betydelse, huvudsaken är att lådan blir ordentligt sköljd.
Vibbrationerna finns mest vid lägre varv när lockupen är i och man belastar motorn ex segdragning. Tydligast på högsta växeln.
det jag undrar mest över är vad som händer när det är för mycket olja i lådan, jag hade ca 2dl förmycket i under 2000 mil, det är svårt och se exakt på stickan när hela stickan är kladdig då motorn är igång.
När jag spolade lådan körde jag ut ca 2 lit sen fyllde jag på 2 lit igen ,upprepade detta tills oljan som kom ut var absolut ren och klar i färgen, ca 18 lit gick åt innan jag var nöjd. Sen hur mycket det ska gå åt har nog mindre betydelse, huvudsaken är att lådan blir ordentligt sköljd.
Vibbrationerna finns mest vid lägre varv när lockupen är i och man belastar motorn ex segdragning. Tydligast på högsta växeln.
det jag undrar mest över är vad som händer när det är för mycket olja i lådan, jag hade ca 2dl förmycket i under 2000 mil, det är svårt och se exakt på stickan när hela stickan är kladdig då motorn är igång.