NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått samme feilmelding: Fel i elsystem, kontakta bilservice omedelbart
Stoppet bilen, fikk ikke start. Måtte taues til verksted. De sier generatoren må byttes - går på garanti. Men er det fare for at andre ting er skadet? Hva med batteri, styringsenhet/datahjerne?
Sen jag böt generator så funkar bilen, men batteriet blev sämre prestanda på
när det blev utdraget nästan helt.

Varje gång jag startar så går det så mkt ström så att batteriet inte orkar leverera tillräckligt med ström.

Så man får varningsmeddelande att servostyrningen har slutat fungera.
Funkar sen när motorn startar.
Jag har just fått vinande ljud som följer motorns varvtal och fick idag elsystem service blabla.. sen är bilen svår att starta. Batteriet är nyköpt för två månader sen kanske på Volvo. Samt ny servopump. Har inga symptom förutom vin och batterilampa som lyser vid start men slocknar efter tomgång i några minuter. Har generatorn gett upp?

S40 2006 gått 12600mil
Orfeous skrev:Jag har just fått vinande ljud som följer motorns varvtal och fick idag elsystem service blabla.. sen är bilen svår att starta. Batteriet är nyköpt för två månader sen kanske på Volvo. Samt ny servopump. Har inga symptom förutom vin och batterilampa som lyser vid start men slocknar efter tomgång i några minuter. Har generatorn gett upp?

S40 2006 gått 12600mil

Precis samma symptom som jag hade när generatorn gav upp, det började med ett vinande ljud under huven (precis som generator tjut i en gammal bilstereo) . Mitt vinande försvann dock och sen gav allt upp när jag körde en automattvätt med underspolning. 2-3 minuter efter tvätten kom larmet och det slutade med generator byte. Oftast dioder som flyger. Det kan du kolla om du följer denna video
och reservdelar kan du köpa här http://stores.ebay.ie/goldlion-autoelec ... 581&_pgn=2
Vet inte vad jag ska göra. Får väl gå till jobbet på måndag. Eller ta bilen till Volvo så får dom fixa det. Sen får det kosta vad det kosta vill. Är så less på allt strul jag haft med bilen i alla år. Oftast elfel. Har dock inte kollat vad generatorn laddar ned min multimeter. Men det känns som att nånting kommer att ge upp en dag framöver. Och man blir stående som vanligt. Blir så less!
Ja du har verkligen haft otur med din bil, men du kanske är förbi det värsta snart.

Generatorfel är tyvärr rätt vanligt. Om det orsakas av dåligt batteri, halvkass startmotor , eller helt enkelt komponenter som inte håller måttet, är svårt att säga.

Du har ju haft kasst batteri, så det kan ju vara det som i längden knäckte generatorn trots batteribytet. Kan ju även vara att du fick problem med servot som tömde det nya batteriet. I mitt fall var det iaf inte nåt problem med dåligt batteri innan generatorn gav upp.

Har du fått ordning på styrservot nu ?
Kan ju hända att nya batteriet fått sig en törn också vilken kanske går att kolla med en såndär belastningsmätare eller liknande som finns på verkstäderna?
eller hur kan man egentligen kolla batteriet om det har blivit defekt eller ej? Om batteriet pajat, kan jag få ett nytt på garanti då?
Ja bilen har ju gått 12.000 mil så generatorn kan ju ha gett upp av en slump också. Har dock en kompis som sin multirem gick av på. En Saab 9-3.
Han hade också ett litet vinande ljud vilket kom ifrån att remmen hade legat och nött emot nån kåpa eller vad det var. Sen en dag small det till och laddlampa osv lyste :)
Han sa att det lät som att han körde på en isklump.

Idag har vi -15 grader ungefär vilket gör att batteriet blir mer påfrestat också vid start. Har inte batteriet full laddning så kan det ju ge lite startproblemssymptom.

Jodå, beställde efter en ny servopump från en bildemontering, åkte till en kompis o vi hjälptes åt att byta. Monterade ihop allt.. luftade osv.. klockrent vid första starten :)
blev så lycklig och chockad över hur lätt det gick att styra.. Kunde styra med fingertopparna vilket jag inte kunde innan :) hade ju som vant mig att använda musklerna att svänga med haha.
Har sökt av alla forum jag hittat men hoppas någon annan har några tips på följande ”elsystem service snarast” elfel.
Vår Volvo V70 2,4 classic 2007, fick i lördags upp Motorlampan, följt av ” elsystem service snarast” med en röd triangel. Stängde av motorn och startade om, motorlampan lyser, men efter 15 sekunder kommer ”elsystem service snarast” med röd triangel och batteriindikator lysande tillbaka. Tog mig hem utan missöden, men väl hemma mätte jag laddström, till 11,2 V. Kollade felkoden P0134, undersökte sladdar in i kat och lambda, och nollställde koden. Inga felkoder kommer tillbaka, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start. Bytte generator och batteri, nu mäter jag 14,1V över polerna på batteriet vid gång, och 12,3V annars. Inga Felkoder dyker upp, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start, vid varje återstart, och försvinner inte förens tändning slås av. Den nya generatorns chassi blir varmt/(hett?). Och bromsservot låter när man bromsar (lite som om en elmotor går) när inte tändningen är igång.
Har under längre tid haft problem med att höger bakdörr inte vill låsas eller låsas upp med fjärrkontroll eller centrallås, men det felet är mer än ett år gammalt. Mitt felkodsinstrument ser inga felkoder, laddströmmen förändras inte efter 15sek, eller under gång. All elektronik verkar i övrigt fungera, speglar, stolar, AC, radio etc. Vart ska man börja?
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]