- ons 05 nov 2014, 10:05
Har sökt av alla forum jag hittat men hoppas någon annan har några tips på följande ”elsystem service snarast” elfel.
Vår Volvo V70 2,4 classic 2007, fick i lördags upp Motorlampan, följt av ” elsystem service snarast” med en röd triangel. Stängde av motorn och startade om, motorlampan lyser, men efter 15 sekunder kommer ”elsystem service snarast” med röd triangel och batteriindikator lysande tillbaka. Tog mig hem utan missöden, men väl hemma mätte jag laddström, till 11,2 V. Kollade felkoden P0134, undersökte sladdar in i kat och lambda, och nollställde koden. Inga felkoder kommer tillbaka, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start. Bytte generator och batteri, nu mäter jag 14,1V över polerna på batteriet vid gång, och 12,3V annars. Inga Felkoder dyker upp, dock kommer batteriindikator och meddelande ”elsystem service snarast” tillbaka 15 sek efter start, vid varje återstart, och försvinner inte förens tändning slås av. Den nya generatorns chassi blir varmt/(hett?). Och bromsservot låter när man bromsar (lite som om en elmotor går) när inte tändningen är igång.
Har under längre tid haft problem med att höger bakdörr inte vill låsas eller låsas upp med fjärrkontroll eller centrallås, men det felet är mer än ett år gammalt. Mitt felkodsinstrument ser inga felkoder, laddströmmen förändras inte efter 15sek, eller under gång. All elektronik verkar i övrigt fungera, speglar, stolar, AC, radio etc. Vart ska man börja?