Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag är väl medveten om att en 960 resulterar i högre underhållskostnader, motormässigt tror jag att det är hugget som stucket. Bägge är ju erkänt bra motorer som, rätt servade, klarar många mil. Det som faktiskt gör att jag fortfarande är inne på 960 är just vridet kombinerat med automaten eftersom det primära med mitt köp av andrabil är att dra släpvagn, är alltså inte utrustningen som gör mig sugen men diffspärr är fortfarande ett krav. Visst det vettigaste vore en 4wd men kostnaderna för rep av just 4wdsystemet skrämmer mig och Audi t ex är ju inte direkt kända för sina väl fungerande bromsok. :)
Skulle det vara så att min andrabil blir stående är det inget problem eftersom det är bara jag som använder bilen och kan därför nyttja V70:n hur jag vill. Vad gäller reparationer så har jag en granne, tillika en vän, som faktiskt driver en bilverkstad. Jag underhåller hans datorpark och jag betalar bara för delarna när det ska servas/repas.
Samtidigt så är ju en 940 allt utom ett dåligt val, aja hur som helst så vill jag ha tag på en bil som först och främst funkar för ändamålet men samtidigt inte är snordyr om något händer. :)

En turbokonverterad 2,5:a kanske? :D
945S skrev:Du har en poäng i att totalkostnaden kanske inte skiljer speciellt mycket i slutändan mellan -40 och -60-serien. Båda är ju relativt gamla bilar hur man än vrider och vänder på saken. Men nu var ju frågan vilken av dem som faktiskt var bäst för syftet, och då får man ju lov att räkna de skillnader som faktiskt finns, även om de är små (och fokusera på de aspekter som är viktigast i detta fallet, vilket i detta fall är ekonomi och driftsäkerhet så vitt jag kan bedöma).

Kul (men kanske en smula överdriven) diskussion. :-)
Till att börja med ska jag kommentera förra inlägget, ang. din fråga om Micro också :) Vad gäller den kedjan har dom som sagt innan, lika stort sortiment som mekonomen/AD-center m.m. vad gäller reservdelar då! I övriga butiken, utöver reservdels avdelningen vill säga, har du en butik komplett med allt vad du kan tänka dig rör ett bilägande med märken av erkänd bra kvalité. mao. Verktyg, svetsar, kompressorer, extra ljus, bilvård, handböcker, avgas m.m. Öppet tiderna är fram till 20:00 vardagar och 17:00 helger. Vad gäller jämförelse av -40 och -60 serien så har jag inga uppgifter om lagerhållna varor, men söker jag på reservdelsbasen har dom alla de tänkbara nödvändigaste prylarna till 960 i sortiment, precis som till en 940! Så svårighet att få fram prylar till en 960, njaa. inte speciellt va?!

Kom i kontakt med en kille från Örebro, som hade ett brinnande bilintresse som hobby. stort garage, och i mångt o mycket volvo freak! Han hade senaste tiden skrotat ett x antal 960, och hade hur mycket delar som hellst bara låg till en spottstyver. Det finns flera sådana nördar, tro mig :)

Så jag vet inte, totaltkostnad mellan -40 och -60 serie bör vara marginell i det långa loppet. Dra tunga lass med 940, springer också iväg rent bränsleekonomiskt. En fyra får arbeta betydligt mer i jämförelse med sexan som kan tuffa vidare mer obemärkt och allt detta tack vare större motorvolym= Mera vrid/hk. Med andra ord också en lägre bränsleförbrukning procentuellt jämfört med en 4 cylindrig. Varför skulle annars en 965 med nivomat dämpare klassas som en väldigt ypperlig husvagnsbil? ;)
Och vad gäller driftsäkerheten, är det ju å andra sidan helt o hållet upp till ägaren själv! Servar man en bil på rätt sätt, från start så får du också en trotjänare med tiden... Så bara för att en andra bil betecknas med slanget "slit o släng" bil, betyder ju inte det att den ska vanvårdas i hopp om att den kommer fungera iaf. En vacker dag står man där, med en jävla massa fel att ta itu med.

Och volvos alla 200, 700 samt 900 serier tror jag att alla kan hålla med om att det är påltiliga genuina bilar i grund och botten!

Bilen såld. Inte för att det var n&arin[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]